Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

sh101

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 21:48

Vad brukar vara felet när en tanget ej funkar på en sh 101?
Vart kan man få tag i vred t ex tune knappen eller Portamento?

  • Medlem
  • 2003-02-03 22:29

En tangent som inte fungerar, men allt annat ok? Då är det förmodligen oxid inne i tangentbordsmekaniken. Vet inte exakt hur 101:ans klaviatur är konstruerad, men skruva upp den och rengör metalldelar (metalltungor eller liknande) med aceton. Enklast är att dränka en tops i aceton och bara gnugga.

När det gäller borttappade knoppar så kan Roland Scandinavia ha sådana på lager om man har extrem tur. Kontakta dem. (använd gula sidorna). Om inte de har så är det nog tyvärr eBay eller liknande som gäller. Om du vill ha original alltså. Går o-original bra så har säkert Clas Ohlson eller Elfa något som passar.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 22:46

Tack för ett snabbt svar jgb.
vad ska man ge för en sh 101 i detta skick
(svart model o utan modgrip)

  • Medlem
  • 2003-02-03 23:38

Tja, vad vill säljaren ha? Är den hemmålad? Har aldrig hört talas om en svart variant av den. Grå skall vara den vanligaste, blå och röd finns också.

Tangenten som inte fungerar går nog lätt att fixa, de saknade knopparna är värre. Är den hemmamålad? Be att få se bilder på den om möjligt, gärna detaljbilder för att kolla just om den är ommålad. För min del skulle det sänka värdet en del.

Billigt: 3000
Normalt: 4000
Dyrrrrr: 5000 och uppåt

Mina fem öre.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-04 13:39

sorry jgb,jag menar grå!
han vill ha 4000:-

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-04 14:28

Överpris! Jag sålde nyligen min för 4000 och den var i mintskick. (Återigen; sorry, Lasse Wave)

Citat:

quote: Enklast är att dränka en tops i aceton och bara gnugga.

Se upp ordentligt bara så aceton inte möter plast likt läppar möter anus på en skivbolagsfest [där skivrecensenterna står och skålar i bubbel och bestämmer sig för vem de ska såga nästa gång]. Då mattas plasten. Not fun.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-04 14:31

Pf vad tycker du jag ska ge?
Eller behöver jag en sh 101 när jag har en juno 106?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-04 14:35

Tycker inte du behöver en SH-101´a då, nej. Du kan ge 3000 för den tycker jag, men inte nu när du har en 106´a. Soundet är väldigt snarlikt faktiskt, bara att 106´an faktiskt är en bättre synt. 101´an vinner en del "rolighetspoäng" men 106´an är mer användbar. Ska du ha en liten analog monosynt så spara ett tag till och titta sedan hellre på t ex Sequential Pro One, Korg MS20, Mono/Poly eller Yamaha CS-15 i så fall. Då får du lite andra ljud också.

  • Medlem
  • 2003-02-04 16:15

Håller med PF här. Du behöver nog inte 101:an, de andra som han räknade upp är betydligt roligare än den (kostar dock lite mer). Tänkte du styra den via midi så vill du ha midi/cv-interface också.

Dock, det är en rolig liten synth, så om du har pengarna, köp den och lek runt med den. Om/när du lessnar, så sälj vidare den till samma pris som du köpte den för! Inget förlorat, och du har lärt dig lite mer om synthar.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-02-04 18:09

pf : Ska du ha en liten analog monosynt så..... Mono/Poly .... mitt kära monster är rätt stor!
En 101a kan nog vara kul men kanske skulle vara roligare med en fräsch(kanske håller ett par år längre) du löser nog det där galant!

1
Bevaka tråden