Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vocoderfrågor.

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett par vocoderfrågor.
Jag har använt vocoder mycket men har nog aldrig hajjat riktigt hur den fungerer.

Jag har hajjat så mycket att man skickar in en signal som carrier och enn annan signal som kommer låta ungefär som carriern fast ganska mycket som sig själv åxå.

När man pratar i den t.ex. hur vet den hur det ska komma ut... det låter ju som pratet... fast man får en lite coolare röst.

Ändrar den volymen på carriern så att det blir lika som pratet... eller ändrar den på något annat vis. jag har fått för mig att den ändrar efter volymen.

Vad betyder band? man brukar snacka om 11-bandsvocoder och sånt.

ja... några frågor... kanske kommer fler så småning om.

Jo, den ändrar volymen på carriern. Trixet är att den gör det i flera olika frekvensband. Alltså: Både modulator & carrier delas upp i separata signaler, respektive modulator modulerar respektive carrier, sedan mixas det ihop igen.

  • Medlem
  • 2002-12-12 16:46

http://www.analogue.org/network/vocoder.htm har en rätt ok förklaring på hur en vocoder fungerar.

Vocoder är kul när man börjar mata den med lite mer ovanliga ljud, t.ex. effektreturer, brus och trummor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-12 18:55

En av signalerna modulerar och den andra signalen moduleras.

Enkelt exempel: Stoppa in en trummaskin i "kanal 1" (för att förenkla), och stoppa in en syntpad i "kanal 2". Starta trummaskinen. Vocodern är tyst. Lägg ett ackord med syntpad´en. Voilá - nu kommer pad´en bara att låta när trummaskinen spelar, och spela samma "takt" fast med klangen från syntpad´en.

Det här tricket använde Adolphson & Falk på många av sina hits. "Stockholm serenad", exempelvis. Skitkul att laborera med.

[ 12 December 2002, 18:55: fixat av: PF ]

ok. det börjar klarna lite nu.
Tack.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-13 10:08

Mech - ska jag spela in ett blandband åt dig?

Leta upp min gamla avhandling på IOL om du vill, där jag berättade om vocoder, vocal writer, talkbox, talsyntes. Talkbox är det ballaste om du verkligen vill att instrumenten ska "prata", och jag säger bara Zapp.

Zapp - Roger Troutman, ledfigur.

Tracks (som jag rekommenderar):

"More Bounce - To The Ounce".
"Computer Love".
"I Wanna Be Your Man".

Framför allt. Och även på Scritti Politti´s:

"Boom! There She Was".
"Sugar And Spice".

Och på Dr. Dre-producerade hitsingeln:

"California".

It´s all a matter of Zapp.

GrYmT kOoLt!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-13 12:36

Kraftwerk är verkligen mina förebilder vad gäller talsyntes och vocoders. Redan på Radioactivity (1975) använde de vocoders. Deras talsyntes på The Mix går inte av för hackor heller på t.ex The Robots och innannämnda Radioactivity. Vill du höra vocoders och talsyntes är m.a.o Kraftwerk ett bra val. Allt från Radioactivity och framåt. Jag rekommenderar Man Machine & Computer World varmt!

EDIT : Eeeeh, kom just att tänka på, där e vocoders redan på Ananassymphonie (väldigt skum, men skön hawaiimusik med analogt havsbrus) som ligger på Ralf & Florian från 1973. Så de har använt dem ett tag.

[ 13 December 2002, 12:42: fixat av: encore ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-13 13:24

Ja, Kraftwerk är grymma, men Zapp är mitt Talkboxval. De är bra att stoppa i takboxen så här om vintern. Rattmuff på!

Kraftwerk har jag rätt mycket koll på...
Men den där Zapp grabben har jag ingen som helst koll på.
Ska kolla upp honom lite.
Men jag har ju ingen talkbox.

Det rycktas om att chers belive låt inte är autotune, utan en talkbox. Men det är ingen som vet riktigt hur det har gått till. Uppgifterna är olika beroende på vem man frågar.

Lyssnade lite på Adolphson och falk låten... låter rätt tufft det där med vocodad trummaskin.
Ska testa det på någom låt.
Borde låta mycket coolt om man har något padljud som förändras lite mer i tiden. ska exprimentera lite så småning om.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-13 14:50

En talkbox är ganska lätt att bygga faktiskt.

Cher; jo det är autotune. Vet du varför det andra ryktet florerar? Jo, låtmakarna ville inte att deras hemliga trick skulle bli känt för massorna, så de gav ut en sofistikerad lögn i sin musiktidningsintervju. Att folk fortfarande inte hajar det är ju bara sorgligt. Alla vet att det är autotune.

det är inte så konstigt att folk inte har förstått riktigt... Jag så en intervju med cher på TV när belive kom ungefär, där hon snackde om att det var en massa Db i munnen som kunde vara skadligt för tänderna...

jag viste inte vad en talkbox var då. men på senare tid har jag förstått att det måste varit en sån hon snackade om.

Dom måste ha låtit henne sjunga med talkbox åxå i så fall... och sen använt en autotuneversion ändå. eller så är hon med på lögnen.

man kanske ska snickra ihop en talkbox. vad behöver man... en liten högtalare och en slang.
Men det får nog bli någon gång (långt)in i framtiden...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-13 15:05

Hon är nog med på lögnen ska du se. Aldrig att hon skulle stoppa nå´n plastslang i munnen, o nej. Inte för musikens skull. För en operation, visst, men det är ju andra saker det.

Det var aldrig snack om nån talkbox, det var en pitchtracker (IAF enligt intervjun jag läst). Och med lite jobb hade man nog kunnat få den att låta precis som en Autotune, dom gör ju precis samma sak (pitchar om) fast på olika premisser.

Vilket det var låter jag vara osagt....

Den stora frågan är ju varför någon velat kopiera det. Det lät ju sk*it redan från början...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-13 17:11

Och...
...all mat från McDonalds smakar skit.
...Michael Jackson är en nobody.
...alla hatar Telia.
...Linux är det bästa operativsystemet.
...VHS är inte ett bra videoformat.
...Tunnelbanorna går aldrig i tid.

Men...
...nästan alla äter någon gång på McDonalds.
...Michael Jackson har sålt flest skivor i världen.
...Alla ringer genom Telia, på ett eller annat sätt.
...Väldigt få använder Linux i genomsnitt.
...Alla har en VHS-videobandspelare.
...Alla åker tunnelbana.

Vad vill jag ha sagt med detta?

Ptja.

En hit, är en hit, är en hit.

Alltid finns det någon orsak.

Som PF säger, det är sjukt uppenbart att det är autotune, det är bara att testa själv....

Men det var kul i artikeln i Sound on Sound där producenterna påstod att det var vocoder från en Nord Micro Modular med en Juno 106 som carrier. Ehhh... Jag fick nästan spel när jag läste det. Kunde inte SOS skrivit att det inte var det och att de bara blev blaggade....

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-14 00:04

Jag hittade SOS-artikeln som Johan nämnde ovan, om hur de gjorde Cher´s Believe... Undrar om de verkligen gick den här besvärliga vägen för att få fram rösteffekten eller om de bara drog en historia för att få behålla effekten ifred?

En annan sak jag tänkte på är hur lite effekten påverkar en idag, man tänker ju knappt på det ens, men så är det väl med allt som blir överanvänt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-14 00:24

Undrar om Porsche tillverkas i Spanien?

Skämt åsido, Antares. Autotune. Digidesign ProTools. Mac. That man wesh them toolkit, man.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-14 01:53

Jag VET att det idag istort sett inte finns en kommersiell poplåt som INTE innehåller autotune. Den sitter liksom hårdkopplad i datorerna...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-14 08:39

Japp, det ska vara autotune, filtrerade eko:n osv i popmusik numera. Och minns ni när en popdanslåt bestod av en syntslinga, en kille som rappade och en brud som drog refrängen? hihi

Värsta trenden nu (enligt mig) är de här taskiga dansversionerna på 80-tals låtar. (Moonlight Shadow, Holiday, etc) Så jäkla tråkigt, och man gör dessa covers på några timmar. De har knappt lagt nån tid på melodin ens... Men alltid finns det nåt skit som säljer, speciellt i Tyskland. (jag har den tyska MTV + VIVA kanalerna och där går mycket hem av den stilen)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-14 11:46

Apropå "hittar just nu": En kompis till mig har proddat The Sounds. Jag blev riktigt överraskad när jag hörde dem, riktigt bra - och extra kul att han producerat, det visste jag inte då. Så visst släpps det en del man svajar till lite positivt av sådär. Antar att man får lära sig lyssna på ett annat sätt, de stora SSL-produktionerna från förr behöver inte vara ett riktmått - man kan göra musiken mer avskalad men ändå nå fram.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-14 21:37

Hellre autotune än dom där popbanden :håkanhelström,broderdaniel, badcach mfl..... jag avskyr deras sång det bara låter .....förfärligt falskt.

1
Bevaka tråden