- Real Parakeet
- Medlem ●
Nu har jag äntligen fått hem min wavestation. Lita på att jag blev förvånad när jag hämtade ut den och sade att det var efterkrav på den, det vill säga att jag betalar den summan jag och säljaren kommit överens om att jag skulle betala för den. Det var inget efterkrav på den! Jag får kontakta säljaren och be om ett kontonummer så att jag kan sätta in beloppet.
Skicket var väl lite si och så. Jag har köpt grejer i bättre skick. Två tangenter visar tydliga spår efter att ha blivit brända, förmodligen av en cigarett. Fyffan så äckligt. Det är lite småreper och märken på panelen, men inget att bry sig om egentligen.
Vad som däremot bekymrar mig mer är att den distar. Det tog en stund innan jag lade märke till det, men nog fasiken finns det lite dist när ljuden blir, öh... entusiastiska och fylliga. Tag "octav Strings" till exempel. Vill minnas att de var rena och fina. Jag testade med både högtalare, hörlurar och hörlurar direkt i synten. Lurarna är ett par Beyer Dynamic DT331 som jag haft i ett halvår och de skall mig vetligen inte dista. Jag har inte märkt det tidigare i alla fall.
Ni som har vågstationer, kan inte ni testa och höra om era distar lite också? Om era är klockrena misstänker att min kan vara lite defekt. Jag vill veta detta INNAN jag ger killen pengar. Annars skickar jag tillbaka den och då tänker inte jag betala frakten - jag skickar jag mot efterkrav på riktigt.
Näpp, min distar inte, men den har rätt varma utgångar.
Jag vet inte hur det är med de andra modellerna men jag tar ut signalen via XLR-utgångarna, skönt med proffsiga kontakter.
// encore (pussar på sin A/D som får göra sköna phasade distljud med Octave Strings i en pågående remix)
Min Wavestation pajade förra året.
Det yttrade sig på samma sätt. Distortion och väääldigt låg utnivå. Hur är nivån i din ? Måste du gaina upp den ?
Felet beror på en utgångs-op som pajar. Det sitter en sådan för varje utgång och om någon av dom pajar så drar den ner nivån på alla utgångar.
Komponenten kostar inte så många kronor fast det tar lite tid att fixa.
Hoppas detta hjälper.
WT
Utgångsnivåerna är prima. Jag tar ljudet från 1/L och 2/R. Jag tror inte att det är lurarna det är fel på eftersom disten hörs när jag lyssnar genom högtalarna också.
Jag provade också att dra ned volymen och spela lite "entusiaskiskt". Även då distar det, så disten verkar komma från synten.
Jag tror inte heller att det hjälper att ladda in en ljudbank som jag vet är bra, disten hörs även på presetljuden. Är det någon som kommer ihåg hur man resetar en Wavestation?
Jag är verkligen inte sugen på att behöva sätta igång och dividera med säljaren om att det är fel på den och att jag vill dra av en eventuell reperationskostnad på priset. Han kan ju inte veta om jag hittar på det här. Han kan ju hävda att det är JAG som haft sönder den och att den fungerade perfekt när han skickade den.
VIsar det sig att det ÄR ett dyrt fel och att säljaren börjar bråka och krångla, ja då är det inte jag som förlorar på det, då skickar jag tillbaka den mot efterkrav på min fraktkostnad. Framstår jag som en utpressare då tycker ni? Det är ju inte ens säkert att han var medveten om problemet. Det käns som om jag hamnat i en dum situation.
Du får lov att vara hård om den är paj OK den skulle kunnat gå sönder i frakten men inte fan blir det cigg-märken i posthanterngen! Snubben kunde ju ha nämt det iaf, försök att få honom att ta den tillbaka om den är sönder och köp en hel, du som har tjatat om dun vågstation och så sker detta : det är tragiskt.
Rätta mig om jag har fel, men du har ju inte betalt den, alltså har du inte köpt den! Voilá!
Samtidigt sitter du med "pistolen mot hans tinning"; nu kan du ju kräva att få ett mindre pris och förklara varför. Eftersom synten redan är hos dig så lär han inte orka strula med att få tillbaks den etc, så då får du nog ett helt grymt pris. MEN - gör det bara om du känner nå´n som kan löda å laga felet.
En annan fråga; det finns möjligen ingen "global gain" eller liknande inställning i synten? Inget i mjukvaran som kan pusha upp volymen på hela maskinen generellt?
Annars låter det i mina öron som om den om inte annat håller på att bli så där trasig som vår vän Waveterm´s exemplar här ovan.
Jo visst sitter jag med pickadollen mot hans tinning. Hellre det än att JAG blivit blåst. Jag har inte för avsikt att luras, och det hade säkert inte han heller, men det kan inte någon veta. Men det osar ju lite bränt när jag inte fick med det två korten som han lovat. Jag fick inte ens med en nätsladd till den. Killen verkade lite disträ, men det är ingen ursäkt tycker jag.
Det känns rätt surt att behöva laga en synt jag precis köpt. Jag skall göra en reset på den, hjälper inte det så skickar jag tillbaka den. Priset jag "köpte" den för var bra, men då avser jag ett felfritt exemplar med några små märken som tecken på att den använts. Jag har ingen lust att stå för frakten, men jag kan vara så pass schysst att jag betalar hälften.
Så skola ske!
Ha! Nu använder jag editfunktionen. Egentligen skulle jag startat en ny tråd bara för att jäklas. Hörru, Pf... du är inne på rätt spår beträffande gain-kontroll. Hittade en sida där bland annat detta stod att läsa:
"Note that reducing the main volume by adjusting the main volume slider (on the keyboard) or knob (on the A/D and SR) will *not* solve problems with digital clipping. This is because the clipping is happening at a gain stage prior to the final output volume."
Det är precis det problemet jag har. Det finns mer att läsa på: http://www.danphillips.com/wavestation/ws_faq.htm#ws_gain_structure
En bra sida!!! Jag minns att jag läst detta tidigare men att det inte var aktuellt at ställa om det på det exemplaret jag hade då. Hoppsan, nu ringer det. Ett ögonblick...
...så! Tillbaka. Gissa vem det var! Inte mamma. Inte syrran och inte heller damen jag charmade på igår på firmafesten. Det var säljaren av wågstationen - jag fick intrycket av att det är en hederlig kille - så jag förklarade vad hur det låg till.
Skulle han skickat mot efterkrav kunde det ta upp till 14 dagar innan han fick pengarna. Dumt när det är jul. Han nämde något om disten och att han skruvat på någon gainkontroll. Manualen och korten hade han glömt att lägga i kartongen men skulle skicka det så fort han kunde ocg då skulle jag även få ett kvitto. Korten skulle tydligen ligga i något slags "DVD-fodral". Kan det vara "Synth & Time Slice" månne?
[ 13 December 2002, 11:19: fixat av: Real Parakeet ]
Alles klar, då är den felfri, då behöver du bara reset´a den. Se´n ringa till EM Nordic (Englund Musik) och köpa ett par nya tangenter, de borde inte kosta mer än typ 50-70:- styck så slipper du stå ut med brännmärkena. Publicera gärna EM Nordic´s telefonnummer här på en gång, för jag ska ringa dem och hinner inte leta efter numret (tro mig, jag har fått eld i baken och ett litet extraknäck).
Skall du köpa och sälja syntar på professionell basis nu?
Vi får si. Jag skall reseta den när jag kommer hem från jobbet, jag skall även kolla in de där gain-nivåerna. Jo, ett par tangenter får det bli. Det är lite micklande med att ta loss klaveret på en wågstation, men det går, även om man får plocka isär hela synten. Jag har gjort det förr. En rejäl rengöringn får det bli också.
En annan sak, går det att byta displaybelysningen på ett smidigt sätt? WS och Akai S1000 är ju ökända för sina falerande displayer. De lär bli suddiga efter ett antal år. På min gamla WS och på den här är det inte suddigt, de lyser bara så förbannat dåligt. Samma sak med min SY-77:a som jag är rätt säker på har exakt samma display. Jag vill att de skall lysa starkare.
Hemma! Har resetat. Ingen skillnad. Jag läste att man kunde ställa volymen på varje individuell part i ett performance. Sagt och gjort. De flesta ljud stor på 99 som default verkar det som. Om ett ljud består av 4 parter och alla dessa fyra är uppskruvade till 99 så distar det. Skruvar jag ned till 30 låter det bra. Jag tappar inte speciellt mycket i ljudstyrkan faktiskt. Detta måste göras på alla performance (de som distar i alla fall).
Jag minns inte att jag behövde föra så på min förra wågstation, men de kanske är lite "personliga", vad vet jag? Fast med digitalteknik så borde det ju gå att kalibrera alla lika tycker jag. Tyvärr verkar det inte finnas någon global volymkontroll förutom volymregeln.
[ 13 December 2002, 19:05: fixat av: Real Parakeet ]
Har snackat med en ett par trevliga personer på EM Nordic idag. Först pratade jag med tjejen i växeln som kopplade in mig till en Peter som i sin tur hade vänligheten att koppla mig till Jimmy. Han hade inte stött på mitt problem tidigare. Möjligen kunde det vara en defekt D/A-omvandlare. Uppskattningsvis skulle det kosta mellan 1000 och 2000:- att undersöka och laga. Minst. Fast detta var bara en grov uppskattning. Komponenterna i sig behövde inte vara så våldsamt dyra, men arbetet och felsökningen...
Han tipsade om att jag skulle försöka uppgradera till det senaste OS:et i den, V 3.19. Jag är tveksam till att de hjälper.
Hur göra vid en reperation? De tar inga jobb från privatpersoner utan vänder sig till butiker. Ville jag att de skulle kolla på den så var det bästa att jag vände mig till en lokal handlare först.
Hur löser jag det hela? Jag får nog tyvärr skicka tillbaka den till säljaren.
Jupp! Fast den görs inte rättvis att sampla. Och det är så TRÅKIGT att sampla. Mina favoritljud är ju sådana där som håller på att fisslar, svirrlar och har sig in i evigheten. Det blir ju smidigare att jobba övertid några helger och köpa en annan Wavestation. Näe, jag har blivit lite mättad på att köpa syntar nu. Det får nog vara ett tag. Spara nog undan pengarna och försöker byta bil istället. Fast sedan lär man ju inte ha råd med fler syntar när man har en bil att betala av...
Jodu. Jag fick en ny räkning på bilen idag och trots jag betalade 2000 förra månaden så känns det som om skulden står stilla. Räntan är på nästan 8%. Borde leta upp nå´n annan låneform. Men det börjar bli ordning bland syntarna, en lagerhylla i stadig plåt var ett bra inköp, den sväljer just nu Triton LE, MKS80, VS Rack, 1080, K4R, Atari m skärm, SH101 och en massa annat junk. Emax II´an ska få trona för sig själv, liksom i E-mus klassiska annonser från förr. Den trivs bäst så, och blir roligast att jobba med så. Samplar just nu av en del gamla favvisar från EPS 16 +´en. Hoppas Bollman har tålamod att vänta ännu någon dag.
Behöver du ett stabilt stativ då? Har ett som står och skräpar och jag är övertygad om att det tål vikten av en hangarkryssare.
...fast jag vill ha en Wavestation!!! Om man skulle annonsera lokalt... Då kan man ju kolla på den och förvissa sig om att den är bra.
[ 16 December 2002, 20:53: fixat av: Real Parakeet ]
Parakeet : Konstigt det där med den interna distortionen. Undrar varför det är så... Har du testat att ställa på allt som går att ställa på? Du kan ju inte bara ge släpp på en WS sådär..
Edit : Och hittade du någon gain-kontroll att ställa på?
[ 16 December 2002, 20:57: fixat av: encore ]
så nu snackar ni bilar här oxo.. nån som vill tjacka min gamla bmw 318 kanske? 2 dörrarsmodellen, vit, grymt högtalarsystem! en ´89:a.. feta fäljar.. nya däck (både vinter/sommar).. nybesiktigad.. nyservad.. som ny helt enkelt! 27000:-... Special price.. just for you *med indisk dialekt*
Har kollat ALLT på wågstationen. Jag kan inte hitta någon inställning som skulle råda bot på problemet. Den är ockult helt enkelt. Efter att varit batterilös i ett dygn borde ju alla inställningar vara nollade. Så tyvärr har jag inget annat att göra än att skicka tillbaka den till säljaren. Hoppas inte han tror att jag anklagar honom eller något. Shits happens helt enkelt. Tusan vet om jag inte skall försöka hitta en annan Wågstation.
En BMW 318 -89 är en helball bil. Den är dock lite för "pubertal" för min smak. Dessutom vill jag ha en nyare. Vill ha en 97:a eller nyare. Senare modeller av BMW 3-serien, typ 328, är lite för mycket "förort" och bakvänd basebollkeps. Möjligen kombimodellen, men jag vill ha en lite större kärra. Jag vill ha mer komfort och lyx, ite så mycket buskörning, I´m too old for that shit. Tänkte försöka hitta en 528 med automatlåda. Ägndekostnaderna (service, försäkring och förbrukning) på en BMW 528iA är inte värre än för en Volvo S/V-70 2,5T. Och då är inte valet svårt. Vi får se vad som händer. Måste få klart med jobbet först om jag skall komma dit den 3:e januari eller om jag skall gå till arbetsförmedlingen istället.
Pf, allvarligt talat, jag har ett prima ställ du kan få köpa riktig billigt om du är intresserad. Svart och fint är det. Kosta 700:- en gång i tiden.