Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu är det klart.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-12 20:32

Äntligen, och jag som har funderat så, fram och tillbaka. Men det här tog inte ens lång tid. Och jag är helt bestämd i frågan.

Jag tycker att efter 15+ år med syntar, att Prophet VS är det bästa elektroniska musikinstrument jag någonsin testat. Och detta efter cirka en timmes spelande på den här besten.

Vilken makalös, himmelsk synthesizer!

Sampla lite åt oss andra dårå! Gärna i ett format som kan läsas av nåt annat än Emax II

Allvarligt, en litem demo vore inte helt fel... Har aldrig hört den öht.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-12 20:47

Jo, du har hört den om du har lyssnat på de lyxigaste 80-talsproduktionerna. Tina Turner-syntbakgrunderna, Scritti Politti, mm. Ojoj, den låter grym även helt utan effekter. Till och med utan sitt eget chorus. Jag har aldrig upplevt en polysynt med 4 oscillatorer per röst förut, heller (lätthanterligt, det är inte layers vi talar om, det här är ett "singleljud"). Jag ska spela in något så fort jag grejat audioingång i datorn. Förresten, din ESI kan läsa Emax II-disketter tror jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-12 21:42

Håller med Peter H, sampla nåt inspirerande.

Läääängtar redan!

Hmmmm, typ Tina´s ´Simply the Best´?

[ 12 December 2002, 21:58: fixat av: encore ]

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-12 22:07
Citat:

quote:skapades ursprungligen av: encore:
Håller med Peter H, sampla nåt inspirerande.

Läääängtar redan!

Hmmmm, typ Tina´s ´Simply the Best´?

Versackordljudet på Simply the best e Roland D50 (presetljud nr77 kallat "OK Chorale").

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-12 22:15

Jag menar de bra ljuden! Typ pad´en i "I Can´t Stand The Rain". Sån´a typ av ljud, that´s home of the VS. Se´n så har vi den dåligt mixade ("röriga") Circus med Erasure, som är en veritabel orgie i extremt snygga VS-ljud.

Har du köpt den eller lånat den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-13 13:33

Lånat. De är så j*** dyra här i Sverige så jag skulle aldrig kunna/våga köpa en här. Rack´en är dyrare än klav´en. Racken bör vara värd närmare 15-20´. Klav´en 11-15´. En VS Rack i mintskick brukar gå för $2200-2500 i USA.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-14 02:34

Mitt utförliga inferno.

Kopierar mitt inlägg på TGS här "just in case" om någon vill köpa dessa fina syntar, eller veta statusen:

"Since you´re asking, I thought it would make sense to give you (all) an appropriate reply:

No, I am sincerely borrowing from a friend of mine. This is a VS Rack in 99,9% mint condition and it is for sale, since my friend - to be perfectly honest with you - currently is in need of money - and the instrument can be delivered worldwide. The VS rack has a switchable voltage, so, provided the correct power cable, it can work in LA, Stockholm, London or Bangladesh. If anyone feels like giving us a serious bid, it will of course be considered. However, that amount would have to be equal to US $1800 or more (depending on the market demand, of which I am slightly unsure), excluding delivery. If sold, the unit will be packaged very thoroughly. If needed, additional requirements from an eventual buyer can be met for decent prices; ie: we can pick up & add a brand new hard case with proper Prophet-matched "stuffing" and we can have the package insured. In contrast to that guy in Germany, I am a fairly well known synthesizer guy here in Sweden and I have been dealing with these types of instruments for 15 years. The deal could be a business to business thing or a private person to private person thing. A good outlook would be to have the VS Rack sold by January or so. It has been in my friend´s possession since he bought it brand new in 1989. Serious enquiries about the rare instrument can be e-mailed to me. The operating system version is 1.2, by the way, and the LCD - while being perfect on the backlight side of things - has a little low contrast if viewed from certain angles. The digits are "from light to dark grey to black" depending on the angle. Can the display contrast be fine-tuned on a VS Rack? The LEDs are perfect though.

There´s also a Roland MKS-80 for sale, under the same conditions; this being a 110V instrument in good shape but with a 5-6 cm scratch on top of the rack unit; not visible if it´s rack mounted. I have not yet been able to test it since I do not have the power adaptor (which switches down from 220 to 110V) at my disposal, so I do not know the status of it, but so far I assume it is in mint condition in regards to all analogue parts inside, the LCD, the outputs, the MIDI, the lot. No MPG-80 available unfortunately, but a classic synth anyhow. The asking price for this one would be somewhere in the range above US $1400 excluding transportation - provided, of course, that it is in the mint condition I hope it is.

A serious enquiry from a studio or similar would be very welcome, and we can of course bundle these racks for a reasonable sum, mount them in a hard case and have this packaged in a state-of-the-art manner, sent to any corner of this planet.

The serial numbers can be provided if demanded, and pictures as well. That´s not arranged yet but will be in the days surrounding christmas, when I get some time to spare.

As far as I know, no accessories are at our disposal, since my friend has left a studio collaboration where things like operation manuals and cartridges may still be available. That will be checked for, of course, but the prices given would be for the instruments pretty much "as is".

Included, however, would be a written statement of the instruments´ conditions if necessary.

So, that´s the "current state of mind" for these wonderful, rare and luxurious synthesizers."

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-21 13:13

Alltså, nu får du ta och sampla lite VS, jag är sugen på att höra hur den låter och vad den kan. Som en Wavestation men med 10 ggr skönare filter?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-21 21:49

Egentligen en helt annorlunda synt än Wavestation faktiskt. WS är snarare en mjuk film- och padsynt med läckra synkljud a´ la Digital Native Dancer - jag är säker på att Korg lät sig inspireras av D-50´n.

Prophet VS är mer åt PPG-hållet, kan låta elakt som en PPG på kärnkraft och mjukt som en Jupiter 8 i ett berg av kuddar. Den är "rå" i klangen - med sitt dåliga bitdjup - och har en attack som är fantastisk. Vad ska man säga? Den kan låta PPG, DX/TX och Prophet 5 men blandar mellan dessa världar såsom ingenting annat. Sedan är den i stereo, det är ballt för en så pass gammal synt (ca ´86).

Prophet VS, skönhet i amerikanskt, tjockt pansarstål

Jag förundras fortfarande över att Prophet VS kan lagra 32 st samplingar (om än extremt korta sådana) i sitt batteribackade RAM. Det finns mjukvara med vilken man kan föra över samplingar. Känns som om jag har berättat det förut, men kompisen Simon lyckades föra över en kraftigt uppitchad sample med ett ljud av lite stenar som faller mot ett bord. När den samplingen spelades upp ifrån VS´en nedpitchat så kunde han höra hela ljudet. Det här var ju också på den tiden då sampling var hur häftigt som helst så han fick ståpäls utan like. Samplingen var sedan lagrad i synten tills han tröttnade på den.

Prophet VS är en milstolpe i mångt och mycket - och ännu ej överträffad i vissa hänseenden. Samtidigt som den är banal: 8 röster, 2 samtidiga ljud (duotimbral), ganska brusig (David Gamson / Scritti Politti: "At first I liked it but now I find it annoyingly noisy. It´s an incredibly noisy instrument") och med ett filter som både låter vackert och skräpigt. Charm? Jag tycker det... Erasure: "Circus" - en platta som är att uppleva Prophet VS. Intressanta syntljud!

Måste också återigen tillägga det här med dess gränssnitt. Det är hur charmigt som helst! Synten är skitlätt att programmera! Det är vansinnigt roligt. Och den har en SLUMPGENERATOR! Man kan låta den slumpa tills det låter bra. Eller bara skapa sjuka, otroligt komplexa - nästan i Moog Modular-klass - effektljud på detta vis. Bara att slumpa och låta en DAT eller MD rulla egentligen, så har man en egen helt unik sample-CD "straight out of the box". En väldigt trevlig synt... Yum!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-25 18:33

Ja, vad ska jag säga? Det här gav mig ju inte mindre lust att höra den precis.

Plugga in den i Mac:en och spela något smakfullt... eller dra igång ProTools LE och gör en hel låt med multitrackad Prophet VS.

Förresten låter Wavestation också grynigt på ett speciellt sätt när man pitchar ner ljuden mycket, inte alls lika filtrerat som med dagens samplers. Sånt är coolt, det ger en digital synt karaktär. (...eller är det en egenhet kanske?)

Btw, intressant läsning PF!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-26 00:57

Tack! Din återkoppling inspirerade, så jag sitter och försöker väva ihop nå´t!

Annars är ju Roland Juno-60 världens varmaste synt

Oslagbart chorus i den.

/Z

Idag satt jag å lirade på en prophet vs igen (kb-versionen)... myyycket bra ljud. Tyvärr så verkade den vara fullastad med riktigt usla patchar.. så nu har jag även testat göra lite ljud på den. Inte ett helt perfekt gränssnitt.. men heller inte dåligt. Faktiskt rätt så snabbjobbad sak

Åså kom ja på det där med random-knappen.. finns inte den på kb-versionen? ..eller var jag så ivrig att göra lite ljud på den med hjälp av knapparna som var mer tydliga så att jag missade den?

Hur som helst.. mycket bra är den.. synd att det här exet inte var i så bra skick bara

random knappen? menar du knappen som man trycker och den börjar gå igenom matrisen huller om buller? Om jag kommer ihåg rätt så finns det på KB versionen.. Fast du kanske menade random patch? Det har jag ingen aning om..

matris menade jag wavetable arrg..

varför finns det ingen edit funktion här?

  • Medlem
  • 2003-04-04 14:23

Visst finns det edit-funktion? En ikon som ser ut som ett papper med en penna på, ligger just ovanför ditt inlägg. Bara klicka på den.

Säg till om du inte ser den. Den skall finnas där.

uhh vad smart jag är

Jo jag ser den nu.. Jag har alltid tittat där post reply etc.. ikonerna finns. Tackar för hjälpen

1
Bevaka tråden