Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alesis Nanobass

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har hittat ett erbjudande på en Alesis Nanobass för 800:-. Den verkar soft med 256 olika ljud som kan styras med filter o.s.v. och dne ska tydligen kunna köra 64 röster på en gång!

Någon som testat denna lilla rackare?

Hittade nån review i alla fall, men hade varit kul att höra hur den lät! Läs här !

Vet inget om den, men den lär kunna göra en TB-303 rätt bra. Har jag läst. 800:-? Är säkert brutbart.

Den verkar i alla fall rätt kul... Läst lite mer grejer nu. Folk verkar nöjda förutom att den inte är multitimbral, men det är ju inte så farligt om den är bra på vad den gör. Kan ju alltid ge ett skambud!

jag tror inte på alesis gamla jättebudgetsyntar faktiskt
Är det inte mer intressant då att lägga nån hundring till och leta upp en analog "rackbas"?

Encores lilla mb-33 (hey, yo! Så heter den väl?) är klart coolare - den ser lite rysk ut. Den kan en sak och det kan den jäkligt bra och det är bas!

Nå, ska se om jag kan få reda på hur den låter egentligen. Lite kul att veta i alla fall.

Tack för kommentarerna!

precis! En sån kostar väl inte så mycket mer beggad? Jag tror att en sån passar dig väldigt mycket bättre faktiskt.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-07 12:02

Håller med Volle, som sagt. Köp något roligare än en synt som du får programmera via midi. Det är lätttillgänglighet du vill ha Ober. Tänk bara på hur lite du använder din D-110. Och tänk hur mycket mer du använt den om interfacet hade varit bättre.

Lättillgänglighet & "skoj att ratta ljud"-faktor är nyckelordet. Kom hem till mig o prova min Juno-106:a så får´u se!

PS ..och apropå Juno-106:a, var det inte nått med en bild på din studio Peter H?

Nu tänkte jag inte ett endaste dugg på om vilket av alternativen som är lättast/snabbast att använda.. mer ljudmässigt. Små billiga gamla digitala plastboxar brukar helt enkelt låta precis som dom ser ut.. Jag tror dessutom inte att det går att ändra så mycket (nåt?) på patcharna som ligger i nanobass

Gurk-urk isåfall!

Jam, tittar man närmare på den så är ju de olika instrumentnamnen som finns inpräntade på framsidan inte så välbådande. Helt ärligt är jag inte sugen att ha en synth där det står "rap"-bass på eller likande... Inget illa ment om rap, en musikstil som jag förvisso kan uppskatta även om jag tycker att mycket av andemeningen är borta idag (men det är en helt annan historia!) Det ser helt enkelt bara hopplöst illa ut att försöka definera ljud efter speciella stilar rakt upp och ner sådär. Nå, det får nog bli något annat. Ska se vad jag kan få en sån där liten nb-kelgris för

Hittade i alla fall samples på nanobassen nu! Sä här låter den:

DemoPack 1

DemoPack 2

DemoPack 3

Alltså, den är rätt tråkig, svår att programmera och har inget resonant filter. TBn låter blä (om nån lyssnade på hur en TB låter på en Roland XP-10 eller liknande nån gång så förstår de nog ungefär vad jag menar). De flesta ljuden är sjukt tråkiga idag (tänk digitalsynt med "PHAT MOOG" presets eller liknande), men den har några ljuspunkter, kontrabasen var ganska cool faktiskt, och så har den en sinusbas som är riktigt fet.... Men det går ju att ordna på andra håll, helt klart.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-10 20:53

j antoni : När du skriver XP-10 303:a så fattar jag precis hur tråkig burken är. Fattar inte meningen med dessa b-burkar. De kanske glädjer den fattige musikern för stunden men fan vilka tråkiga burkar det är! Suck...

1
Bevaka tråden