Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det inte en ledig nisch på synthmarknaden?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det slog mej under den gångna veckans synthletande att det borde finnas en marknad för just det jag söker: en lite enklare analog polysynth, gärna med keyboard och några rattar.

Finns ju inga mellanting när det gäller analogt, antingen är det jättebilliga TB-kloner eller värst-i-stan poly-monster (Andromeda, Sunsyn, Omega osv). Eller modularer, fast det är en helt annan grej tycker jag.

Visst finns det mycket begagnat, men själv skulle jag föredra att köpa nytt, med bra midi-specar, lite pålitligare, reservdelar osv.

Om man nu kan sälja en TB-klon för en dryg tusenlapp skulle det vara mycket intressant att räkna lite på en Juno-liknande maskin. Borde gå att få under 10k:- om någon med lite resurser gjorde det...

Tankar?

För 10000:- finns det mycket annat som kanske inte är lika begränsat som en modern Juno-106:a. Men jag är med på vad du menar. Antingen billigt och enkelt eller apdyrt och mest avancerat i världen.

Tror att många i min ålder, som var lite för unga för analogsyntharna, gärna vill komplettera digital-samlingen lite... Visst inser jag att det är en väldigt begränsad marknad, men det känns ändå som om den finns. En VA må kunna mer, men jag tror alla är överens om att den ofta saknar det där lilla extra. Sen behöver man ju inte ha en helt analog studio för det, själv vill jag ha lite av varje... Men jag vill ha analogt *också*.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-15 20:40

Det bästa kanske är att köpa en riktig analogsynt då, typ Prophet 5 eller Jupiter 8. Spara ihop till en 15-20´ och satsa på en riktig klassiker. Jag får nog räkna in Prophet VS i denna genre även om den är digital, men har fyra schyssta oscillatorer och varma Curtis-filter. Den är otroligt fet och otroligt tunn på en gång, beroende på hur man programmerar den. Se´n har vi ju Oberheim. Intressanta kan ju då vara OB8, OBX, OBXa och lyxmonstret Matrix-12 om man känner att 35.000:- bränner i fickan. Xpander - såg en Xpander i GBG säljas på IOL för "passa på"-priset 19.000:- (mkt dyrt). Den har ingen klaviatur, men ändå full "frontpanel". Jupiter 6 är lite för tunn i klangen för att riktigt kvala in, kanske. Se´n har vi förstås den helmysiga Yamaha CS60. Vet inte vad CS50 kan, om den har lika många röster etc, men den tror jag är från samma "era" (runt 1977-78-79 sådär). Mysiga padsyntar. Vad finns det mer för rimliga alternativ? Juno 60, för att den är så charmig och Polysix. Polysix är nog "billigast och bäst" av alla, om man vill hålla sig under 5000:-. Otroligt go´ klang och den eviga "fattigmans-Prophet´en". Trident är också fin. Tung!

• Medlem
  • 2002-12-15 21:05

Här är en kanske dum fråga för er som vet...
Men vilken synth skall man satsa på av dom gamla klassikerna om man vill sjysst midi ifrån början?
Skulle vilja ha en riktig analog sak för mestadels basar odyl men med bra midi.
Helst inge nytt såsom "Andromeda" då jag är gjord av pengar heller

.

Och efter jag skrivit detta läste jag den ursprungliga frågan som lät ungefär som min fråga... borde ha läst först.

[ 15 December 2002, 21:07: fixat av: Black room ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-15 21:19

Ptja, en Juno-106´a är inte fel. Helt rätt för en kille som dig, BR.

Black Room?

• Medlem
  • 2002-12-15 21:33

En juno 106 alltså?
Jo har hört ett o annat om den iochförsig,vad skall man ge för en sådan i bra skick då?

[ 15 December 2002, 21:33: fixat av: Black room ]

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-15 23:17

Har funderat lite och tänkte tipsa om följande:

Rekomenderas under 5 lakan:

Roland Juno-106
Roland JX-8P + PG-800

Oberheim Matrix-6

Akai AX-73

Kawai K-3

Rekomenderas över 5 lakan men under 15:

Oberheim OB-8

Roland Jupiter-6 m. Europa ( Ja jag vet, jag är ett svin )

SCI Prophet 5 Rev 3.x
SCI Prophet VS

Rekomenderas över 15:

SCI Prophet T-8

Memorymoog

Roland Jupiter-8 m. Encore Midi

PPG 2.2 / 2.3

WT

Ahaa! Matrix-6, den tipsar jag också om.....grym pryl som ofta glöms bort.

Jag sålde min extremt fina (nyskick, faktiskt) Juno-106:a för 4000:- Jag hade köpt den 10 år tidigare för 2700:- Några begär 4500:- men de sista femhundra får man väl se som prutmån. Fast även 4000:- är i högsta laget även om det gott och väl är marknadsmässigt. För 4500:- borde du kunna hitta en Juno-60 med MIDI. Den låter lite "vildare" och fluffigare än Juno-106.

Vill man ha lite grövre grejer så är det väl Jupiter, OB-8, OB-Xa och SCI Prophet 5 som är intressanta. Jag känner tyvärr inte till någon fullfjädrad polysynt med bra MIDI från början. De senare Memorymoog hade det, men frågan är om man kan hitta en fungerande sådan (ja, utan att den är uppgraderad av Lintronic). De sista modellerna av Oberheim OB-8 hade också MIDI.

Har sett en del SCI P5 för under 15000:- med MIDI. De är ju inte direkt ovanliga så det finns nog en viss prutmån.

Hmm, det här blev visst samma tråd igen på nåt vis...

Men det bevisar samtidigt min poäng: Det finns inget nytt att köpa i den här klassen. Folk kan ju inte hålla på att byta synthar med varandra i all evighet heller, någon borde släppa något pasande. Alesis har ju guldläge: En 6-rösters Andromeda med enklare kontroller (kanske fullt editerbar via mjukvara eller nåt).

Får ge 3500:- för en Juno 106 m. case förresten. Kanske inte jättebilligt, men det skulle vara bra skick.

Juno 60 är nog min önskesynth för tillfället, låter grymt mysigt. Fick vittring på en Juno 6 för hyggliga pengar, men Kenton-midit var dels nästan dubbelt så dyrt som synthen, dels vet man ju inte om det går att få tag i längre...

det finns heller inga minnesplatser alls pa juno6.. det ar val det storsta felet med den tycker jag

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-16 18:29

Det bästa med Juno-6 är att alla skjutpottar är steglösa !

D.v.s ingen kvantisering av HPF till exempel.

Lite dyr att midifiera dock.

Däremot så har jag för mig att den går att bygga ut med DCB och har man då en Kenton-burk ( t.ex PRO-4 ) så kan man få Midi till rätt pris.

En liten hemlis......

WTb

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-16 19:02

Det bästa med Juno 6/60 är kanske inte ens hur de låter utan hur de ser ut och hur de känns att greja med rent fysiskt. Perfekta i alla hänseenden, om man ser till de punkterna. MIDI vill man dock ha, det måste jag säga. Blir det verkligen bra att montera MIDI i en Juno-60 dock? Timing, känsla, programbyten... vad funkar och vad funkar inte? Det finns nå´n riktig svacka här, det är helt klart. Andromeda, 6 röster. Nja. Den skulle kosta för mycket även då. Typ 18.000:-. Too much. Varför inte en A-Station / K-Station då? De är väl inte så dumma, och deras fördelar kanske "väger över" jämfört med en gammal grej. Man hoppas ju också på Alesis´ ION.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-16 19:13
Citat:

quote:skapades ursprungligen av: Peter H:
Alesis har ju guldläge: En 6-rösters Andromeda med enklare kontroller (kanske fullt editerbar via mjukvara eller nåt).

Lugn å fin nu Peter H...
Alesis ION kommer nog om du bara väntar!

Iofs analog modellling men det spelar ju ingen roll bara den e fet! Designen får man väl på köpet dock (vare sig man vill eller inte...).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-16 19:20

Kan det vara så här: Det finns inget priskrig på analoga komponenter längre? Kanske därför det skulle bli så dyrt att bygga även en "budgetsynt" typ uppdaterad Juno.

• Medlem
  • 2002-12-16 19:46
Citat:

quote:skapades ursprungligen av: PF:
Kan det vara så här: Det finns inget priskrig på analoga komponenter längre? Kanske därför det skulle bli så dyrt att bygga även en "budgetsynt" typ uppdaterad Juno.

1. Lönsamhet
2. Lönsamhet
3. Lönsamhet

Det är väldigt mycket billigare att bygga en DSP-baserad synth med X antal röster än att bygga analogt.

Det finns inte någon (större) marknad för en sådan synth. Alla de gamla finns fortfarande kvar därute, samt fler och fler kör mjukvara (finns t.ex. en vettig Juno-2-klon som mjukvara har jag för mig).

De flesta gamla synthar av den här typen använde sig av specialdesignade chip för t.ex. VCO/VCA/VCF. En del gamlingar kör med DCO också, vilket sänker kostnaderna. Att utveckla sådana chip är inte billigt, och inget man gör i första hand om man kan välja något färdigt från en chiptillverkare. Läs, de väljer DSP istället...

Att bygga en bra VCO av diskreta komponenter iställer för att använda sig av ett färdigt chip kostar en hel del pengar, säg 300 kr i rena komponentkostnader. Till det kommer arbetskostnaden, lödande tar tid... Kollar man på vad en av Doepfers bra oscillatorer kostar så ligger den på kring 2500 kr, standardvarianten utan extra skoj kostar hälften.

Till detta kommer VCA/VCF/modulationsmöjligheter, hela lådan med in och utgångar som det skall stoppas in i, rattar, klaviatur och så vidare. En vettig kompromiss blir då att skippa klaviatur och de flesta editeringsmöjligheter, bygg in i rack istället. Editera med dator. Och där sprack det, där försvann det roliga, det omedelbara, det fysiska...

En Minimoog Voyager kostar $3500, och det är bara en monosynth... och en väldigt bra sådan! Men priset är inte roligt.

Köp en MKS-50 istället, 2000 kr ungefär, den har det man vill.

Min MKS50 är på väg

Har aldrig hävdat att det skulle bli speciellt lönsamt, tror inte några av nuvarande analoga burkar är särskilt lönsamma. Men dom byggs ändå, av folk som faktiskt har ett genuint intresse av att göra en bra & kul pryl!

Tror ändå man skulle kunna få till en enkel Andromeda under 10 papp. 1/3 röster, inga effekter, 1/4 rattar, enklare klaviatur (aftertouch är för prog-rock-solon ) osv. Och utvecklingssmällen är ju redan tagen, bara att producera ASIC´s...

Nåja, så länge man kan få tag i en fullt fungerande gammal goding så överlever man ju...

jag känner mig ganska nöjd med min yamma cs40m.. den låter verkligen smällfet jämfört med mina VA-leksaker. En CS80 vore kungligt.. tyngre filter och 8 röster (min har 2 röster.. men körs nästan alltid i unison-läge).

Det är nån filur som säljer en Roland SH5 för 6000:- i gulan.. slå till på direkten!

Hej hörni!
Jag har länge funderat på samma sak; varför i hela tusan kan man inte bygga något i still med en Polysix modernt, ytmonterat, effektivt, billigt, och sälja den till Casio-pris?!?

Efter att ha försökt bygga saker, och lite mer seriöst tittat på vad det kostar att producera saker så är det som så att själva elektroniken är billig. Det märker man när man bygger själv, halvledare, även specialare, är inte så dyra. Men det är när man vill ha rattar, kranar, och spakar som det börjar kosta! Bra pottar kostar stålar, och de kostar att anpassa för serieproduktion också! Att automatmontera kretsar är en baggis, men stora feta ratt- och patchpaneler; där får man leja in flinka fingrar som gör det. =dyrt, särskilt om man har tänkt betala någonting utöver svältlön, och skatter och avgifter och...

Jag köpte nya fin-pottar för att byta ut skrapiga dito i min Minimoog. De kostar trettio kronor stycket... Det är 27 rattar på en mini. Schyssta bakelitrattar kostar oxå en bra peng. Tjugo-tjugofem kronor stycket. Strömbrytare / switchar som skall hålla några år kostar minst lika mycket... Det läggs ihop, och det kostar!!!

Å andra sidan tycker jag inte vi skall böla alltför mycket över femton-tjugo och lite till tusen för en bra synt! Kolla in vad en riktigt bra elgura med stärkare och stompbox kostar! Vad får man slanta upp för ett bra trumset? Och de som sysslar med "klassisk" musik då; kolla vad en fela i orkesterklass kostar! En fagott! Ett valthorn! Huvva!!!!

Fan vad billig nya Voyagern är, jag tror jag skall ha två!

//R.t.M.I.

felet med oss är att vi måste ha en hel hög syntar.. annars hade det varit helt lugnt att tjacka en andromeda till exempel

Nu är jag HELT oförstående. Måste vi ha en hel hög med syntar? Ja, det är väl klart att vi måste. Varför? Bara föra att vi kan och vill.

Vi gillar prylar helt enkelt, det skänker oss en känsla av trygghet att sitta omslutna av varma syntar som lyser vackert i mörkret. Ungefär som när vi skvalpade runt i moderlivet och uppfattade de förvängda ljuden från den kalla och ogästvänliga världen utanför.

Elkomponenter är som sagt inte dyra. Vatusan, vi fick bygga elgrejer i skolan! Och så som vi sabbade för varandra så kunde ju skolan knappast valt något som var dyrt. Men det är klart, den där elmotorn jag brände med Märklin-trafon kanske ändå inte hade hållit mycket längre. Eller den fär blinkande grejen...

Det är lite som en pizza, materialkostnade på 2 kronor. Ändå betalar du lungt 50 jävla spänn för en utplattade dekbit med lite sögel på. Fast pizzan har ju inget användargränssnitt, inga större utvecklingskostnader eller kompsbilitetskrav.

Sant, rattar är svindyrt. Det var därför jag förordade ett enkelt användargränsnitt/arkitektur. Sen är det ju IOFS en enorm skillnad på att köpa enstaka och för serieproduktion har jag märkt...

Själv måste jag ha massor av synthar eftersom det låter trist annars. Vill inte ha bara analogljud, vill ha mysiga digitala saker också. Och trummor osv.

Men, och jag är den första att erkänna, min studio har numer övergått från att enbart ha synthar som har en musikalisk funktion till att bli lite av en samling... Och jag ser faktiskt inget fel i det, det är f*n så mycket ballare än att samla frimärken!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-17 18:09

Kan du inte fixa upp ett foto till fototråden som encore å volantiz å lite andra lirare bidragit till redan? Själv ska jag försöka hala fram DV-kameran senare i kväll å lägga upp... om jag får tid, vilket jag hoppas på...

Ska se om jag fixa fram en webkamera eller nåt. Fast just nu ser det lite trist ut, enda klaviaturen är min Nord Modular. Tror jag väntar tills Juno 106´an är på plats

1
Bevaka tråden