Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pianot går aldrig ur tiden.

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-09 12:14

På Pet Shop Boys´ nya Disco 3-platta ligger låten "London (Genuine Piano mix)". Helt underbar version av en mycket bra PSB-låt. Nästan enbart piano och sång + lite stilfulla vocoderkryddor. Piano funkar då alltid! Nu vill jag ha ett piano. Igen! Världens bästa klaviaturinstrument? Trots allt?

Det är ju faktiskt fascinerande...

Världens mest spridda preset-ljud! Och ingen lessnar egentligen på det. Piano funkar, javisst! Fastän jag egentligen inte kan spela piano ordentligt så har jag en våt dröm om en bauta-kåk med utsikt, och ett stort rum med panoramafönster, och vars enda inredning består av en gigantisk flygel.
Familjen sålde pianot för några år sen och skaffade digitalpiano. Skönt när man skulle hjälpa päronen flytta, men samma känsla är det ju inte.

Vi är ju en massa maskinmusiker här; vilket är egentligen det bästa maskinpianot?
Giga-nånting supersamplat på datorn? Någon modul, det fanns ju massor av pianomoduler ett tag; Kurzweil, Roland, Korg... Själv nöjde jag mig länge med en samplad Yamahaflygel på min gamla EPS... Nuförtiden använder jag nästan aldrig pianoljud. Sist jag gjorde det så kom det från min Soundblaster Live...

//R.t.M.I:

Av en slump behandlas just detta i senaste SOS. Tror dom rekommenderade Steinberg The Grand...

Bästa maskinpianot jag haft var nog Yamaha S30.

Måste vara en hopplös pryl att sampla/emulera, hela åbäket resonerar och interagerar hela tiden...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-09 13:15

Jupp, jag såg Tori Amos i någon TV-sändning härifrån Svedala ganska nyligen - var det inte Söndagsöppet? Nåväl, hon klagade över pianot. Det hade en skadad själ eller nå´t tyckte hon. Jag kan nog hålla med om sån´a upplevelser lite. Vissa pianon är helt döda medan andra lever och andas precis som ett akustiskt instrument ska göra. Ett piano med mycket ljusstakar och bjäfs på ska man se upp med lite - särskilt om locket är nedfällt. Då är det säkert ostämt som satan och mest en prydnad som ofta råkar ut för "vi har väl funderat på att sälja det". Pianon ska leva. Pianon hos barnfamiljer med små barn brukar oftast leva ordentligt. Det klinkas rejält på dem, då mår de bra. En flygel är å andra sidan nästan ett annat instrument. Den känner man vördnad inför. Då spelar man vackrare och mindre hårt. I alla fall jag.

Lyssnar en fem-sex gånger till på London (Genuine Piano mix)... jääävlar, * rys * det är fan det bästa med PSB jag hört på år och dag. Trots att det är varmt i lägenheten knottrar det sig på armarna. Man fryser. Och höjer volymen.

* Fyller sedan på med Robyn´s bonusspår - Regntunga skyar - och har en liten rysstund *

• Oregistrerad
  • 2003-02-09 13:52

Bästa burkpiano är Kurtzweil 1000.
Har använt den till Chopininspelningar - ingen trodde att det var från en midi-burk.

Piano linjerar!

Jarret har fått Polarpriset. Jarret kommer till Sverige i Maj för en spelning på konserthuset.

Gå och hör en mästare spela.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-09 14:02

Själv röstar jag på E-mu Proformance/1 om vi snackar hårdvaruburk. Eller Kurzweil´s senare MicroPiano. Men varför MIDI när det finns pianon här i världen. Steve Porcaro har ett otroligt ballt piano dock. Det är ett akustiskt piano som kan spela upp MIDI. Det är ju inte helt fel. Kostar nog som två Lamborghini. Minst.

Justfan, MIDI-drivet piano!
Nejdå, inte som två Lamborghini, men som en bättre beg bil iallafall.
Jag råkade ut för ett vitt Yamahapiano på Ramus i Luleå för ett gäng år sedan. "Tjenare!" sade Morten (sedermera midilärare på musikhögskolan i Pite) som jobbade där den dagen, plockade fram en fjärrkontroll och fortsatte: "kolla in det här!" Han tryckte på en knapp och så satte ett piano i butiken igång att spela! Strax under topplocket satt en panel med knappar, display och en diskettstation. Hepp! En modern pianola! Och tangenterna rörde sig och allt... Vilket makalöst partypiano! Det lät ju verkligen piano av det enkla skälet att det var ett piano. Lite småknöligt att få in i ett nittontumsrack bara...

//R.t.M.I.

Är jäkligt nöjd med mitt Gigapiano dock (har ännu inte installerat det stora - bara det som medföljer originalmjukvaran!). Det låter helt okej, minsann, och förmodligen ännu bättre om man kan styra det med lite verklig anslagskänsla (återigen är det MIDI-kablarna som tryter för min del) och det stora megabegapianot låter ännu bättre! Kalas, helt enkelt! Ska sampla lite och lägga ut så fort jag installerat det igen / skaffat MIDI-kabel. Nu ska jag bara förs se vilket ljudkort jag ska satsta på och hur jag ska uppgradera min stackars sunkburk...

Piano kan väl vara trevligt, men jag blir otroligt nervös av enbart pianomusik. Dessutom tycker jag många moderna musiker har förstört pianot. Jag menar... så fort någon jävla rappare eller långhårig dödsmetallare skall visa sig lite seriös och "mogen" skall de sitta vid ett jävla piano i sin musikvideo.

Hur många hårdrocksballader har inte ett piano vid en vidpinad strand? Och gitarristen spelar ALLTID solo på en bergstopp! Tänker Blackie Lawless i WASP slå sig ned vid ett piano och sjunga en smäktande ballad om alla helvetets kval han genomled när flickvännen gjorde slut den där regniga kvällen! Snart får vi väl se Eminem spela på en vitt piano samtidigt som han kvackar ur sig sina meningslösa ramsor i otakt.

Näe, skall det vara piano så skall det vara ett ostämt saloons-piano. Gärna ett självspelande.

Pianot verkar ha blivit en symbol för det seiösa, mogna och intelektuella och alla som man inte förknippar med dessa egenskaper måste visa att de besitter dem. Genom att ta till ett piano. För piano är så förbannat kulturellt så att det bara smackar om det. Och de flesta står bara och beundrar kulturalismen och seriösiteten när värsta gangsterrapparen hoppar ur sin Hummer och börjar lira piano på samma gång som han stönande och kacklande försöker få ur sig hur jäkla mycket ahn älskar sin flickvän trots att han är otrogen. Och hon går på det.

Näe, jag giller inte pianon, det är så enkelt att gömma sig bakom när man egentligen inte har något att komma med. Och jag gillar inte rapp eller hårdrocksballader heller.

Piano används ofta för att smöra till det, vilket är synd. Tacka vet jag Tom Waits...

Hederos & Hellberg var visserligen lite piano-smöriga, men en stor upplevelse live.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-09 19:20

Jag är lite konstig, jag gillar billig syntes som försöker efterlikna piano men som inte ens kommer i närheten.

Är så trött på att all j*vla förbannad pop som ska ha verklighetstrogna ljud (kommandes från nån wavetable-modul). Då är det istället skönt med ett billigt piano-ljud i fm-syntes. Eller en grynig sampling.

Apropå piano så kulle jag bara vilja nämna en version jag hörde av gary numans "down in the park" Bara piano... och den var fortfarande bra som tusan.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-09 22:02

Om ni har möjlighet att lyssna på Pet Shop Boys-låten så gör det. Det var pianospelet där som fick mig att smälta. Annars - visst - det finns lika många sunkiga pianoinspelningar som det finns underbara sådana. Man måste skilja agnarna från vetet. Jan Johansson kan jag också rekommendera varmt - en svensk världslegend - ingen spelar så som han gjorde. Hans klanger är varma, mjuka och definitivt fulla av själ.

• Oregistrerad
  • 2003-02-10 01:40

Det är lite roligt, PF, jag tänker faktiskt precis tvärtom. Flygel, då kan man ta i ordentligt - det blir ju en sådan härlig kraft och klang i en riktig flygel...det är underbart.

Krasch, bom, bang och så litet vackert på det.

• Medlem
  • 2003-02-10 07:55

Håler med dig David, hamra flygel, de e fint det.

Mina första idoler
var Noice och Freddie Hansson speciellt(R.I.P).
Därför har jag en enorm förkärlek till Yamaha cp80 och Minimoog. Är väldigt svar för rock och pop med drivande pianoslammer. Älskar Totos första av denna anledning, Paich e en mkt trevlig keyboardist.
Börjar man dessutom dyka ner i lite obskyr och rökig 50 och 60tals jazz, ja då e lyckan fullkomlig

Piano låter fint, men jag ryser i hela kroppen när jag ser ett......väntar bara på att någon ska dyka upp från ingenstans och be mig hjälpa till att flytta på det. Jag råkade ut för det 3 gånger under förra året

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-10 09:22

I sån´a lägen är det svårt att ta det piano.

Kanske inte riktigt hör hit, men nya akustiska pianosounden till Nord Electron är helt underbara....

Kul, känns som om Clavia har hämtat sej lite efter det ganska blandade mottagande Electron fick... Mer än en recensent var lite tveksam vill jag minnas...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-11 14:13

Satan vad bra den här låten är. PSB "London" som enligt originalinlägget. Tänk en remix, där remixen är att man byter ut all elektronik mot ett akustiskt piano. J ä v l i g t snyggt gjort! Bästa remix jag någonsin upplevt tror jag. Dunkadunkadunka, you're history.

• Medlem
  • 2003-10-11 21:07

Vilken gammal trevlig tråd som dök upp till ytan.

Av en händelse sitter jag och slammrar roland rd300:D

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-12 16:41

Jo, det är något speciellt med pianon, fast stjälv tycker jag mer om synthar :).. Men ibland så hör jag riktigt bra låtar med pianon i, som t.ex Robert Miles låtar...

Jag kanske ska börja spela piano ändå.. Det står en gammal Bechstein flygel på nedervåningen som vi har ärft från min mormor..

Jag diggar piano kraftigt men det ska spelas med respekt, otraditionella speltekniker för det går inte ihop (väldigt konservativ syn) har någon testat kurzweils samplingar eller dom originala ljuden som finns i k2000 är väldigt bra också.

Robert miles spelade väl på en k2000?
ljud nr 22 låter det som, stråkar och piano.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-16 09:36

Nu följer ni rubriken slaviskt, men meddelandet handlar om Pet Shop Boys-remixen. Robert Miles spelar sedan inte piano, det där är kvantiserad synt med samplat piano. Vore kul om någon annan i världen hört remixen...

• Medlem
  • 2003-10-16 09:53

Jag gav bort mitt piano för en månad sedan. Till minsta lillasyrran. Kommer nog ändå få ett när farmor trillar av pinnen. Lite krasst tänkt, men så är det. Lite kul för syrran är att pianot ärvde jag av mormor. Klaviaturinstrument har jag tillräckligt av hemma så att det räcker.

En bonus är att jag slipper tjatet från föräldrarna; "Skall du inte hämta ditt piano snart?".

• Medlem
  • 2003-10-16 09:54

Ja det är märkligt hur vissa trådar vrider sig ur sin form likt maskar man spetsar på metkrokar:D

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-16 09:59

Ja, jösses! :rolleyes:

Sadister! Jag ger mina maskar narkos innan jag spetsar dem. Allt annat är barbariskt. Då ligger de helt slappa och försvarslösa när jag penetrerar dem med kroken.

Är det bara jag som tycker att piano är skittråkigt? Det må vara ett "äkta" instrument och allt det där, men jag tycker att de är trista. Bara ett ljud att välja på och så vidare. Visst är det bra med piano i många låtar men att sitta och lyssna på en pianokonsert skulle resultera i en total nervkrasch på mig. Piano är finkulturen instrumentifierad, man får inte ifrågasätta det. Men mycket musik skulle vara trist utan piano, tänk er själva Jerry Lee Lewis på polysynt istället. Eller Hammond. Det skulle inte passa in riktigt.

Att jag sedan absolut inte kan spela på ett piano ligger ju inte alls till grund för min avsky mot detta instrument. Eller..?

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-16 10:25

Pippi : Aja, om du dömer alla pianon efter JV1080-preseten du använde på "Cruising Parakeet" så har jag inte svårt att förstå ditt resonemang. Själv är jag mycket förtjust i Beatles/John Lennon's pianoljud, där kompressionen ibland är en stor del av ljudet. Hmm, lyssna t.ex. på "Imagine", "Jealous Guy" å "Hey Bulldog". Det finns säkert fler med samma typ av pianoljud, jag har inte så stor koll bara.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-16 10:33

ABBA t ex...

Lyssna på "SOS".

Bevaka tråden