Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ASR-X?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-13 22:45

Är det någon av er som har jobbat något med ASR-X och kan berätta någonting om den? Det är alltid skoj att veta. Den verkar rätt ball, med resonanta filter osv. Effekterna verkar bättre än i ASR10 och syntdelen är ju inte dum. Kanske. Det är ju ingen MPC-dödare direkt, men kanske vettig om man har gott om ASR-ljud. Se´n är ju diskformatet även DOS vilket faktiskt är bättre än det låsta, konstiga och introverta filsystem original-ASR har (när man läser in vanliga EPS/ASR-ljud så konverteras dessa tror jag + kan sedan sparas ned som DOS-filer).

Varning: Den kan tydligen lagga som s*tan när den får för mycket MIDI. Minns inte om det gällde interna sequencern också...

Fattar inte hur taskiga programmerare dom har egentligen. Eller köper cheferna in för klena processorer? Då är det ju bara att rätta sej efter det, och skippa filtren eller nåt...Tight MIDI måste ju vara prioritet ett (1)!

  • Oregistrerad
  • 2003-02-26 11:43

Vad är det för skillnad på TX81Z och TX816?
Är det bara att 816 har 6 st enheter av 81Z:a eller DX7:ans hjärna?

Jag har två(!)

Lagg-problem den har ja. Ja, cheferna tvingade designerna att byta ner sig på processor. Jag känner han som var designer av OS-et. Heck jag har fått mina båda gratis av Ensoniq som del av dealet med att dom har Stomper med i ASR-X Pro maskinen.

Men faktiskt rätt kul synt del om man har UNISYN och UNISYN-Profilen, eller Rubber Chickens ASR-X-Tools för den så man kan jobba synten ... för ALLA PARAMETRARNA ÄR *ICKE* NÅBARA FRÅN FRONTPANELEN!!!!!!!!

Men får du tag på den billigt och den har dance-expansion bordet i den så har du i alla fall en hyffsad trummaskinssamplertingest. Nästan alla mina låtar har ASR-X på trommeln.

/Z

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-26 11:57

The Last Ninja :

TX816 är (upp till) 8 DX7:or i rackformat, varje modul har, precis som DX7:an, 16 röster. Tillsammans har man alltså (om man har 8 TF1-moduler, som de kallas, i sitt rack) en 128 rösters DX7:a.

TX81Z är mer som en DX100 i rackformat, 4 operatorer, men med fler vågformer än bara sinusvåg, vet inte om är multitimbral men jag tror det.

Du kan ju glutta lite här för att jämföra :

http://www.vintagesynth.org/yamaha/tx81z.shtml

http://www.vintagesynth.org/yamaha/tx816.shtml

Nice namn förresten!

Välkommen till forumet!

  • Oregistrerad
  • 2003-02-26 12:03

Tack, Encore!
Najs o va mé här!

  • Oregistrerad
  • 2003-02-26 12:43

Sorry, guys. Jag råkade ställa denna frågan på fel tråd. Det var meningen att den skulle hamna på diskussion: TX81 YAMAHA..
Ursäkta, alla ASR-X fans...
Är fortfarande en färsking. Nu fick jag mer färsking-poäng.

Kan förresten säga at ASR-X effekt-enhet är pheto och jag använder min ena BARA som effektprocessor (då den kan processa ljudet man stoppar in direkt i realtid om man vill)

/Z

1
Bevaka tråden