Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JX-10 : LFO Experiences

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-16 15:25

Med PF´s bank i RAM-cartridgen på min JX-10:a försöker jag nu göra en review på hans ljudbank "LFO Experiences". Läs den som vill...

Det var en blandad skara ljud som dök upp när jag hade laddat in ljuden i synten, här följer de som utmärkte sig mest, och som jag hade något att säga om :

A8 - "Sequencer Pad -82" - Det här låter som den skulle kunna vara tagen från PF-låten "1982".

Med andra ord, instant PF. hihi.. jag gillar ljudet.

B6 - "Now What? Techno?" - Basljud, rått o gut! Håller man nere tangenten länge så låter det ännu bättre, skitigt utan att sabba.

C1 - "Minimoog and JX8P" - Ett splittat ljud, om det låter minimoog vet jag inte (aldrig ägt en) men det låter förbluffande likt ett hemknåpat ljud på min Poly800 (enda användbara basen på den maskinen). Trevlig bas. Med padsen på höger hand så är det en skön kombination.

C3 - "Pro-One and Anabow" - Verkligen härlig bas, ytterst användbar. "Anabow":en låter ´moody´ och sorgsen, fin den med.

C4 - "...To The Occasion" - Ett mysigt lågpassfiltrerat ljud som efterhand får ackompanjemang av ett fetare lfo-filtrat ljud. Svårt att förklara, men funkar rätt bra.

C5 - "Sweep Thru Filters" - Mycket filtersvepande med andra ord.

Gillar att släppa tangenterna där man hör de svepande filterna en bra stund till.

D6 - "Scratching Bass" - Skumt ljud men jag gillar eko-effekten, ett användbart ljud.

D8 - "Synthetic FX-Cello" - Sorgsen cello, får mig att tänka på Depeche. Blippig syntpad sveper fram efterhand.

E7 - "Mystify this Junk" - Ekoeffektljud, skumt men roligt!

E8 - "Washy Film-Pad" - Skräckfilmsljud med lång release, snäll mot öronen.

G3 - "Pet Shop Bass" - Akta högtalarna, här märker man verkligen hur lågt JX-10:an kan gå.

G7 - "JD990GoHideYourSlf" - Grymmaste ljudet! En *fet* mono-bas blandat med en chorusad dito, blir både hårt och fett, svårt att förklara men klart användbart!!

G8 - "We Love Analog Now" - Mjuk bas med karaktär... touché!

H2 - "I Am A Matrix 12" - Sköna pads ihopa med ett annat ljud som framförallt har snygg release, här hör vi det svepande ljudet igen som jag är mycket förtjust i. (denna ligger allra sist på mp3:an)..

Sammanfattningsvis : Här finns många feta ljud. Välkända och udda basar, mysiga pads, ljud som låter 80-tals syntpop, blip-blop:iga saker, techno bas & leads och ljud som sveper och har sig i flera minuter. Här finns ett bra urval och vill man kombinera eller skapa något själv så finns det 6 stk lediga platser i slutet av minnet. Klart roligare att ha i JX:n än originalljuden! Ska jag dra ner på något så finns här för många skumma ljud som kan vara svåra att använda.

Betyg : 4 av 5 smileys!

Jag har lagt upp en 5 mb stor mp3:a med de flesta av ljuden, som kan ni lyssna på. Alla ljud blir inte spelade men det berodde både på att vissa ljud var smör-o-bröd ljud och att jag inte spelade något användbart med det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-16 16:15

Va´ kul!

De här ljuden satt jag och knåpade med under ett par arbetslösa månader, faktiskt 1993, så de är snart 10 år gamla.

Helt otroligt vad tiden går!

Reklam på:

Ljuden finns till försäljning för de som vill ha dem, och om man har sett det här så är mitt "special price for you" 120:-. De levereras via e-mail.

Stiligt! Nu fick jag lust att tjacka JX10 också...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-16 20:38

Inte jag! 120kr e på tok för dyrt!!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-16 21:10

Apropå JX-10 och dess motvilja att bli editerad via sysex, en kille har hackat firmware:n och med en eprom brännare så kan man fixa det problemet. Läs mer om det här!

Han berättar också anledningen till varför JX-10:an har ett så slött midi respons, anledningen är att det som kommer från midiporten läggs i en buffer. Synten kör en långsam loop där den bland annat kollar av och reagerar efter det som ligger i midibufferten. I och med att loopen kan befinna sig på olika ställen när midisignaler kommer in, så bidrar det också till att synten reagerar olika snabbt på midisignalerna.

Han säger att den firmware:n skulle behövas skrivas om och beroende på respons så kanske han gör det, så jag skrev strax ett brev till honom och uppmuntrade honom! Man kan ju alltid hoppas.

Då blir verkligen JX-10:an en riktig fet synt! Tight, sysex vänlig och grym i allmänhet! Ayea!

Ständigt denna 8051!

Mycket intressant läsning, ännu en orsak att vända blickarna mot (semi)-analoga maskiner. I alla fall om man som jag är intresserad av hur prylar funkar. Testa att hacka en DSP-synt... Förmodligen gör blotta mängden kod det helt omöjligt, sen har dom säker skydd mot disassemblers, det är ju DSP-koden som är hela affärshemligheten.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-16 22:54

Peter : Jo, det har du säkert rätt i. Fast vad menade du med "ständigt denna 8501" ? (hmmm.. på sidan står det bara om 6303, inte 8501) Fanns det fler syntar med det chipet eller?

PF : Kan inte du förklara vad C1 reglaget är till för? Jag fattar inte. C2 reglaget ändrar ju på volymförhållandet mellan Tone1 och Tone2 på dual-patchar, men vad styr C1?

Och en fråga till, hur funkar Aftertouch reglaget? Fyller det nån funktion alls och har JX-10´s keyboard överhuvudtaget aftertouch? Jag har säkert missförstått något, kanske har jag inga patchar som stödjer aftertouch. (eller så har jag ställt in något fel helt enkelt)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-17 01:22

Hehe Mårre, du är rolig du. Encore: C1 ska väl vara "Controller 1". Den här synten kom ju efter Juno 106´an (som redan den är rätt sofistikerad MIDI-mässigt) så jag tror det kan vara en controller man kan tilldela någon funktion till själv. Kanske. Kolla MIDI-inställningarna. Aftertouchreglaget bestämmer hur mycket sådan som ska genereras när du trycker ned tangenterna. JX10 har definitivt aftertouch (så även JX8P och Juno 2) men den brukar vara ur funktion efter så här många år. Ofta är det bara en liten kontakt som hoppat loss, aftertouch´en är bara en påtejpad slinga som ligger under klaviaturet. När du drar i volymreglaget ska midivolym genereras dessutom. Det gör det i alla fall på JX8P´n. Återigen: Stort tack för mp3´an, nu vill jag höra dig göra nå´n låt med åtminstone två JX10-ljud!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-17 02:37

PF : Jag håller faktiskt på just nu, en remix till Oberfunker, där ska den va med.

Jag redde ut vad C1 o C2 gjorde, man kan assigna dom till en 4-5 olika saker, men det är inte så värst användbart. Aftertouch:en funkade också men det är inte så många ljud som använder den.

På DX7:an ställde jag in så att den reagerade på aftertouch istället för bc control. Det kan låta rätt coolt på brassljud tex! Annars får jag säga att jag aldrig använder aftertouch.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-17 03:16

Det hade ju varit koolt att assigna C1 till cutoff och C2 till resonance. Kan man göra det?

Tror det var assign-boarden som hade en 8051. Vill minnas att den sitter i ett gäng synthar, och framför allt ligger det en 8051-kompatibel bredvid mej här på skrivbordet... (www.ibutton.com/tini) Så den har hängt med ett tag.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-17 10:08

PF : Nä, det går inte men hade varit grymt. C1 & C2 kan bara ställa "patch" inställningar, inte "tone". Så det är mest upper/lower-volym osv..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-17 12:02

Ajaj kapten. Men det hade varit fantastiskt! Man borde snacka med den där EPROM-hembrännar´n du länkade till här ovan och få han att göra en så´n mod, kanske går med mjukvaran i synten? Annars får man väl löda om lite. Finns säkert nå´n SAS´are som skulle tycka det var kul (läs: Magnus) för en flaska whiskey eller två.

1
Bevaka tråden