- encore
- Medlem ●
- International user
- 2002-12-16 15:25
Med PF´s bank i RAM-cartridgen på min JX-10:a försöker jag nu göra en review på hans ljudbank "LFO Experiences". Läs den som vill...
Det var en blandad skara ljud som dök upp när jag hade laddat in ljuden i synten, här följer de som utmärkte sig mest, och som jag hade något att säga om :
A8 - "Sequencer Pad -82" - Det här låter som den skulle kunna vara tagen från PF-låten "1982".
Med andra ord, instant PF. hihi.. jag gillar ljudet.
B6 - "Now What? Techno?" - Basljud, rått o gut! Håller man nere tangenten länge så låter det ännu bättre, skitigt utan att sabba.
C1 - "Minimoog and JX8P" - Ett splittat ljud, om det låter minimoog vet jag inte (aldrig ägt en) men det låter förbluffande likt ett hemknåpat ljud på min Poly800 (enda användbara basen på den maskinen). Trevlig bas. Med padsen på höger hand så är det en skön kombination.
C3 - "Pro-One and Anabow" - Verkligen härlig bas, ytterst användbar. "Anabow":en låter ´moody´ och sorgsen, fin den med.
C4 - "...To The Occasion" - Ett mysigt lågpassfiltrerat ljud som efterhand får ackompanjemang av ett fetare lfo-filtrat ljud. Svårt att förklara, men funkar rätt bra.
C5 - "Sweep Thru Filters" - Mycket filtersvepande med andra ord.
Gillar att släppa tangenterna där man hör de svepande filterna en bra stund till.
D6 - "Scratching Bass" - Skumt ljud men jag gillar eko-effekten, ett användbart ljud.
D8 - "Synthetic FX-Cello" - Sorgsen cello, får mig att tänka på Depeche. Blippig syntpad sveper fram efterhand.
E7 - "Mystify this Junk" - Ekoeffektljud, skumt men roligt!
E8 - "Washy Film-Pad" - Skräckfilmsljud med lång release, snäll mot öronen.
G3 - "Pet Shop Bass" - Akta högtalarna, här märker man verkligen hur lågt JX-10:an kan gå.
G7 - "JD990GoHideYourSlf" - Grymmaste ljudet! En *fet* mono-bas blandat med en chorusad dito, blir både hårt och fett, svårt att förklara men klart användbart!!
G8 - "We Love Analog Now" - Mjuk bas med karaktär... touché!
H2 - "I Am A Matrix 12" - Sköna pads ihopa med ett annat ljud som framförallt har snygg release, här hör vi det svepande ljudet igen som jag är mycket förtjust i. (denna ligger allra sist på mp3:an)..
Sammanfattningsvis : Här finns många feta ljud. Välkända och udda basar, mysiga pads, ljud som låter 80-tals syntpop, blip-blop:iga saker, techno bas & leads och ljud som sveper och har sig i flera minuter. Här finns ett bra urval och vill man kombinera eller skapa något själv så finns det 6 stk lediga platser i slutet av minnet. Klart roligare att ha i JX:n än originalljuden! Ska jag dra ner på något så finns här för många skumma ljud som kan vara svåra att använda.
Betyg : 4 av 5 smileys!
Jag har lagt upp en 5 mb stor mp3:a med de flesta av ljuden, som kan ni lyssna på. Alla ljud blir inte spelade men det berodde både på att vissa ljud var smör-o-bröd ljud och att jag inte spelade något användbart med det.