Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Veckans fynd Poly-61 : 500:-

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-02-14 13:05

Tralala jag är glad har gjort ovannämt fynd! den är rätt shysst faktiskt inte så mkt funktioer som man vill ha men närapå.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-14 13:23

Grattis!! Vad har du för grejer nurå? En mono/poly var det oxå va? Och en Sidstation Ninja.. men vad mer?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-02-14 13:27

Det och Cs1x,S2000,Tr-626,Db9 och lite andra grejjor det finns lista på min gamla hemsida.
http://nav.to/fos

Jag har köpt för sista gången på länge nu.

Det tror man alltid!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-02-15 11:39

Jag fotade den idag så här ser den ut :

Det är lite dålig kvalite´ på bilderna men

vad ska man göra med dålig kamera!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-15 11:45

Gratulerar - bra pris. Men hur styr man en så´n här gammal tingest då? För du har väl inte modellen som hade MIDI va? Har den arpeggio? Ngn form av synk?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-02-15 11:53

Man kan trigga areggiatorn, men eftersom allt är steppat (filter.etc är inget kul att tweaka) så kommer jag nog att sampla den istället så kan man använda ljuden smidigare. Den låter riktigt trevligt, man får till bra pads och 80talsbasar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-15 12:20

Ok. Själv fick jag förresten syn på en Jupiter-8 och jag bara stannade och gapade. Jag har ju sett dem förut förstås, men nu var det ett tag sedan. Jävlar vad snygga de är. Stora som FAN! Tyvärr skulle den här bara repareras. Det var någon annans kärlek.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-15 13:02

Enapa : Vad har den för funktioner i förhållande till t.ex en Poly-800 ? Hur många röster, filter etc?

PF : Skulle gärna byta ut min JX-10 mot en Jupiter..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-15 17:35

Jo, det vore ett fint byte. Tyvärr med en smärre mellanskillnad. Ungefär 14.000:-. Frågan är om det vore värt det. Key Fax tyckte att JX10 slog föregångaren Jupiter 8 med hästlängder, själv vet jag inte riktigt. Gränssnittet JP8 har, känns som... världens bästa synt. Men ljudet... ptja, den behöver skruvas rejält för att komma till liv efter alla dessa år. Men visst är det Rolands bästa synt, ur många hänseenden, än idag.

det är ju kul att roland har en lite modernare synt som har nästan precis lika bra gränssnitt.. jd800!

enapa: grattis till köpet! Berätta hur du fick tag på den.. loppmarknad? skogstomte? gammal punkare? ..?

Eller Roland JP-8000 om man vill ha något riktigt bra.

Oh!

Nostalgiiiiiiiii
Poly61 var min första synthesiser om man inte räknar den hembyggda fyrkantsvågsorgeln jag byggde i skolan!

Innan P61 hade jag bara en Crumar orkesterorgel. Sen kom CZ101 och en 606...

Av vad jag minns så lät 61:an inte alls dumt.
Designen är ju däremot ett kapitel för sig - om man någon gång skall sammanfatta hela åttiotalets formgivning i någon sorts tredimensionell elektrisk Haiku-dikt så; Poly 61!
Jag tycker den är fullkomligt vidrig, men om ett par decennier blir det säkert lika kult som funkisprylar har blivit idag!

Efter ett tag blev jag ju iallafalll kraftigt less på att inte kunna styra den eller styra 101:an från den. Det talades om en Poly61M som hade MIDI och att det även fanns ett uppgraderingskit från Korg till 61:an. Jag tjatade på de lokala musikbutikerna men de visste ingenting och kunde inte få fram något. Jag fick spela för hand.

Jag spelade live endast en gång med den. I Öjebyn av alla ställen! Men den fungerade...
Sen har jag sprungit sju kilometer en vinternatt, sjutton grader kallt, med den fastsurrad på ryggen! (Vad gör inte en ung man i Norrland när bussarna slutat gå?) När jag tänker på det var jag en ganska spänstig ung man på den tiden.

Sedermera såldes Poly61 för 1500 spänn när dator (första Atarin) införskaffades och MIDI-behovet blev akut.

Poly-61 måsta vara en ganska udda fågel, sen jag hade min har jag bara stött på ett enda exemplar.

//R.t.M.I.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-02-16 11:01

Här hittade jag den : http://www.linkans.com/musiktorget/
Den har 6röster som livnär sig på 2 DCOér den har LPfilter (63cutoff och 7 rez-steg)så filtret är inte världens skojjigaste men det låter bra. Den kommer att följa med mig live om det händer någongång, hoppas att jag har stark rygg för dom ska tydligen bäras på rygg.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-17 15:21

Udda fågel var ordet. Den har ju samma gränssnitt (och nästan samma utseende) som DW-6000 också, förresten.

Undrar om DW-6000 fanns samtidigt som Poly-61 eller om DW-6000 och 8000 kom samtidigt? Någon som har tuggat Korg-kalender kanske kan berätta mer!

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 18:47

Poly-61 : 1982

DW6000 : 1984

DW8000 : 1985

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-17 19:16

Korg Poly 800:an är ju väldigt lik oxå, den kom tydligen 1985. (kanske kom II:an något år senare?)

Ha ha, jag har haft en Poly-800. Märklig maskin. Den kunde låta jättebra. Men den kunde låta otroligt kasst också. Det var lite orgel över den med alla oscillatorer i olika oktaver som kunde användas i ett ljud.

Poly-61 ser ut att vara en gediget och tungt bygge. En DW6000 skulle vara lite kul att ha. Den har nog ett högre bruksvärde än ekonomiskt värde. Synd att jag inte har mer plats, då hade jag nog försökt hitta en. Eller en Casio CZ. Hm... kanske skulle byta bort samplern mot något annat kul?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 23:06

En DW8000 är nog att föredra, det är ju en upphottad DW6000. Jag har haft EX8000 också, och fast den skall vara likadan som DW8000 så tycker jag att den låter lite fetare.

1
Bevaka tråden