Oh!
Nostalgiiiiiiiii
Poly61 var min första synthesiser om man inte räknar den hembyggda fyrkantsvågsorgeln jag byggde i skolan!
Innan P61 hade jag bara en Crumar orkesterorgel. Sen kom CZ101 och en 606...
Av vad jag minns så lät 61:an inte alls dumt.
Designen är ju däremot ett kapitel för sig - om man någon gång skall sammanfatta hela åttiotalets formgivning i någon sorts tredimensionell elektrisk Haiku-dikt så; Poly 61!
Jag tycker den är fullkomligt vidrig, men om ett par decennier blir det säkert lika kult som funkisprylar har blivit idag!
Efter ett tag blev jag ju iallafalll kraftigt less på att inte kunna styra den eller styra 101:an från den. Det talades om en Poly61M som hade MIDI och att det även fanns ett uppgraderingskit från Korg till 61:an. Jag tjatade på de lokala musikbutikerna men de visste ingenting och kunde inte få fram något. Jag fick spela för hand.
Jag spelade live endast en gång med den. I Öjebyn av alla ställen! Men den fungerade...
Sen har jag sprungit sju kilometer en vinternatt, sjutton grader kallt, med den fastsurrad på ryggen! (Vad gör inte en ung man i Norrland när bussarna slutat gå?) När jag tänker på det var jag en ganska spänstig ung man på den tiden.
Sedermera såldes Poly61 för 1500 spänn när dator (första Atarin) införskaffades och MIDI-behovet blev akut.
Poly-61 måsta vara en ganska udda fågel, sen jag hade min har jag bara stött på ett enda exemplar.
//R.t.M.I.