Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prophet600?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-20 10:21

Har fått erbjudandet att byta min 1080 m 2 kort mot en kanonfin Prophet600. Jag har sett att den e skitsnygg men har oxå hört mindre roliga saker (mkt reparationer och "fasta" punkter på vridpottarna). Hojta ni som vet/testat!!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-20 11:24

Rätt kul synt med 1 osc / röst, lite som en Roland Juno med ballt filter. Den är också multitimbral (!) över sex midikanaler (1 röst per kanal då, tror jag) vilket är ballt. Se´n kommer den från Sequential - världens absolut ballaste synttillverkare. Fasen vad mycket goa hemligheter det är i deras syntar. Om du ändå inte använder 1080´n är det ett bra byte. Dessutom kommer Prophet 600 alltid vara värd lite pengar, eftersom den är byggd med teknik som idag får anses som "vintage". Den har goa curtisfilter om jag inte missminner mig, go´ resonans och till och med... var det inte så?... en liten minisequencer.... och arpeggiator... eller spär jag på med drömsekvenser ur mitt flyktiga minne nu? Hursomhaver - en budgetsynt från Sequential - firman som absolut inte kunde göra budgetsyntar (utan att krydda på lite extra). Byt! En 1080 kommer alltid igen.

NEIN!!!! Det är Sixtrack eller något sånt du tänker på Pf. Prophet 600 är en 6-rösters monotimbral polysynt med två VCO. VCF:en är "stegad" men inte som på en HPF på en Juno-106. Den är steglös men filret är mer eller mindre "kvantiserat" till ett visst antal lägen, men det är rätt många lägen. Lyssnar du noga på Yamaha Cs1x när du hissar filtret på den så hörs de olika filterlägena rätt väl. Kopplar du en LFO till VCF på en P600 så har du inte denna stegning.

En sak att se upp med är den numeriska knappsatsen. Den kan krångla och då blir det jobbigt. Kolla också upp dess möjligheter över MIDI. Bara för att den har MIDI så behöver den inte vara användbar. Detta var en av de absolut första MIDI-syntarna och sådant kan suga.

Annars är det nog en bra synt. Lite snik P5, men ändå en fullgod VCO-polysynt. Och snygg som tusan. Många begär över 6000:- för dem men ett mer realistiskt pris borde ligga på 4000:- eller strax över. Så försök få någon spänn imellan.

Byt på en gång.....en 1080 kommer som sagt alltid igen.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-20 17:06

[ 20 December 2002, 17:07: fixat av: Mårre ]

Ja vad säger man? Trägavlar är så vackert...

jaa.. asså.. man bör ju faktiskt ha en SCI hemma om man är riktigt cool. Jag fick precis ett telefonsamtal om att jag antagligen har en jobb säkrat från början av februari och framåt.. då ska ja spara ihop till en SCI jag me

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-20 18:51

Det blir som att byta smör&bröd mot fett-jävla-bordsmargarin-på-knäckebröd-i-tjockt-lager! läckert !

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-20 18:59

Det blir nog deal rakt av om den e i skick som ovan! Snubben kör den med MIDI nu å den har 100 minnen så den verkar vara av sen revision!

Bra! Sen efter att du använt den varje dag i en månad så vill vi ha en rejäl review om den

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-20 19:56

GIVETVIS!

1
Bevaka tråden