Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla syntar på nytt

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En grej jag spontant kom att grubbla på är varför ingen tar tag i biten att tillverka gamla syntar på nytt. Det är väl ganska uppenbart att många skulle vilja ha en Prophet 5a eller en moog eller whatever att plinka på. Så varför tar inget företag och fixar nån sorts licens på tillverkning, hyr en fabrik i Kina och börjar nytillverka gamla klassiker?

Vad tror ni? Tips, förslag, kritik, respons?

Så du tror inte att det skulle finnas något intresse för nya gamla syntar?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-21 12:04

Jodå, men Studio Electronics gör just det. De är en klar nischtillverkare, men koola på det de gör. Tidigare produkter bl a Midimoog, P-Five,... de har rackat upp det mesta. Tyvärr så kostar det... när det smakar.

Det finns ju två (tre?) nytillverkningar av Minimoog. Dels dom som hade namnet ett tag, dels Bob´s egen Voyager (visserligen radikalt förbättrad). Kolla prislappen på dom!

När man hänger på såna här forum får man lätt intrycket att det finns en jättemarknad för gamla analogsynthar, men det stämmer inte alls med verkligheten. Det är en extremt liten nisch på den totala "musikelektronikmarknaden".

Och argumentet jag alltid använder mot dom som vill att Roland nytillverkar TB303: (förutom ovanstående, att det är en begränsad marknad) Det kommer att sitta 1374 j*vla viktigpettrar och klaga på att fyrkantsvågen inte låter exakt identisk som orginalet vis hög resonans eller nåt...

Ännu ett argument: Det finns redan en del nytillverkade, prisvärda och bra analogsynthar. Dom säljer ju inte som smör direkt... En nyutgiven Prophet 5 skulle inte bli alls lika kostnadseffektiv, om man är tvungen att välja komponenter utefter orginaldesign, istället för "bang-for-buck". Och det är ju bara i den mån orginalkomponenter ens går att få tag. Kostnaden för att dra igång nyproduktion av chip osv blir abnorm!

det hade vart trevligt om dom hade gjort det - men tyvärr tror jag inte att dom hade dragit ner på priset utan hållt det högt

det hade ju vart skandal om dom släppte en 303 med nypriset a -82 till exempel. fast som sagt det hade vart trevligt att sett sånt på marknaden. Inga kloner utan bara original med förbättringar (eller kanske till det värre?)

jag vill hellre se nya syntar.. fr777 tycker jag är ett bra exempel.. den verkar ju va inspirerad av 303:an.. men har fortfarande så mycket mer!

Jag har hört från någon intervju med Rolands maestro "Kamikaze Kid", ja han heter nåt annat som jag inte kommer ihåg, att tex hade en Jupiter8 tillverkats idag så skulle prislappen hamna på klart över 10 000 US.
Rent krasst i Sverige så verkar folk ha stora problem att kränga JP-8 beggade för 17900:-.
Det är därför jag är så överväldigade över Andromedan som nu kostar 29995:- i Sverige. Slå till omedelbart. Man har ju tydligen kört någon slags lösning " Kolla jag krympte barnen" med egna kretskortslösningar men det är ju fortfarande analogt så det stänker om det. Fråga mig, en dag var en röst bara helt väck och trasig.
Efter en snabb visit hos Luthman var den dock redo för fight igen, tack och lov

Är absolut inte läge för några stora synthinköp för min del på ett tag, men annars är Andromeda ruggigt prisvärd nu... Men jag har en Korg Z1 på ingång, och det börjar bli dags att ta föräldraledigt en del framöver, så det får va, tyvärr...

Andromedan ser klart mumsig ut! Måste prova den nånstans...

Peter, du får recensera den lilla raringen sen! Har velat ha en sedan jag såg Ron Meal i Sparks på scen i TV med en sån. Användes tydligen flitigt på den där "Senseless Violins"-skivan. Superba prylar!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-21 21:05

Arme man!

• Oregistrerad
  • 2003-04-30 17:26

Jag funderade i liknande banor tills jag började med syntbygge själv. Det är då man upptäcker att komponenter faktiskt kostar pengar. Visserligen får man dem billigare om man köper stora partier, men det krävs väldigt stora kvantiteter för att det ska löna sig.

Sedan har vi frågan om arbetskraft. Möjligtvis skulle man kunna lägga produktionen i Indien eller Kina, men det skulle kräva en massa logistik och kvalitetskontroller. Med den (trots allt) smala marknad som finns tror jag inte att det är värt det.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-30 17:37

Det enda som skulle funka ekonomiskt vore nog i så fall att satsa på monofoniska instrument. Lite av Andromeda-bantning "lite här och lite där". Man skulle nog kunna göra en så´n synt säljbar för runt 15000:-. Frågan är hur många som skulle slå till. Det vore nog trots allt ballare att skaffa en MS20 + ett CV/Gate-interface.

Spectral Audio

Technosaurus

Dave Smith Instruments

Det här är väl tre av de mest intressanta analogsynt-tillverkarna nu tycker jag.. och då tänker jag mycket på pris/prestanda.

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-01 18:12

Spontant tycker jag att Vermona också platsar där.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-05-01 19:41

Korgs softverisioner av sina "äkta" synthar är ju riktigt ballt!!

vermona.. mjoo.. vore kul att testa deras grejor. Men jag har inte sett dom som så värst intressanta efter att ha lyssnat på demos från deras M.A.R.S. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det lät.. men var det inte väldigt plastigt å så?

korgs softsyntar.. nu vart det ganska OT.. men visst.. dom verkar va coola

. Intressant att se hur dom står i pris sen.. wavestation-kopian kommer bergis kosta ungefär lika mycket som en beggad wavestation

Har technosaurus prylar sjunkit i pris på senaste tiden? Om inte så tycker jag att pris/prestanda-förhållandet är ganska dåligt på dom.

njaej.. men dom är ju så små! Skitpraktiska att släpa med när man behöver sköna analoga slingor.. det tycker jag är värt en del

Okej då...

Volantiz vet minsann vilka knappar han ska trycka på.

Bionik älskar små elektroniska ljudmojänger

jaa.. visst är sånt underbart

1
Bevaka tråden