Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Casio CTK-671???

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tror att jag är på väg att köpa en Casio CTK-671.

Är det någon som har någon erfarenhet av den eller kan säga om den är bra eller dålig för att vara en synt i 3000-kr-klassen?

Och kommer den fungera bra att använda som MIDI-controller?

Edit: sifferfel

KÖP EJ! Det är ingen synth! Jag har ägt ett CTK-631 och det är rätt värdelöst.

Om det inte är en synth, vad är det då?

Vad är skillnaden?

Det är ett keyboard, visserligen med vissa editerings möjligheter.

En keyboard behöver inte vara fel, det beror ju på vad man vill kunna göra med den. Nu vet jag intet om just den modellen, men att någon synt är det väl egentligen inte. Skillnaden mellan en synt och en keyboard är hårfin nuförtiden, men traditionellt sett är synten fullt programerbar och inga färdiga komp typ bossanova, swing, pop, disco och allt vad det nu heter.

En keyboard har dessa funktioner plus inbuggda högtalare men brukar sällan vara så flexibel vad det gäller att göra egna ljud. Nuförtiden så sitter det ofta samma "ljudmotor" i en keyboard och en syntesizer och keyboarden kan ofta ställas i något läge så att den fungerar som en GM-ljudmodul. Men vill man kunna skruva till egna ljud utan att känna sig begränsad så är det nog en synt man skall kolla efter. Men även här så finns det undantag. Köper man till exempel en Roland XP-10 så har man starkt begränsade möjligheter att göra egna ljud. Men inte på en Korg Triton.

Slutsats:
Keyboard - inbyggda högtalare, komp och begränsade editeringsmöjligheter.
Synthesizer - Inga färdiga komp, måste kopplas till extern ljudanläggning, fulla diteringsmöjligheter

Jag tror inte att jag kommer att vilja skruva ihop mina egna ljud på ett väldigt bra tag, så idag var jag och insförskaffade en Casio CTK-671.

Ska precis packa upp den!

Grattis! Jag vet hur det känns. Man inbillar sig att man kommer vara nöjd med den ett bra tag. Efter förvånansvärt kort tid vill man komplettera med något mer. Sedan måste man bara ha den och den och den grejen också. Sedan är man nöjd. Tror man...

Hoppas du får ett lika kul och givand instrumentmissbruk som många andra av oss!

Spelar du något mer instrument?

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-04-26 17:04

Kom gärna med en lite recension sen Colanders...jag funderar på att köpa en CTK-671 till min morsa...

Mitt huvudinstrument är egentligen trumpet, vilket jag har spelat i snart 8 år, men jag är också intresserad av piano och framförallt att hitta på lite egen musik (någonting jag tänker prova lite längre fram).

Jag är nog inte den bäste att recensera med tanke på mina blygsamma förkunskaper (Är det något ni undrar över, så fråga på!), men för mig är det här keyboardet värt sina 3000. Det enda jag kan jämföra med i "recensionen" av det här keyboardet är ett vanligt piano samt ett gammalt "lek-keyboard" (Casio MA-101) som kostade 1000 kr för ett antal år sedan.

Ljuden är bra, tycker jag. Piano-ljudet låter enligt mig väldigt likt ett riktigt piano. Jag gillar också elpiano-ljudet "Perc Organ". Jag har inte hittat något ljud som jag tycker är helkasst. På en del sajter har jag läst att stråkljuden är usla, men det finns några sådana som åtminstone jag tycker låter helt OK för smäktande låtar. Tilläggas bör att det här keyboardet har ZPI-ljudkälla, samma ljudkälla som sitter i Casios värsta synth MZ-2000 för 15 000 kr.

Om man tycker om "Casio Chord" så finns det ett gäng med enligt mig bra komp inprogrammerade, och enligt manualen ska jag kunna göra fyra egna (detta har jag dock inte testat ännu).

Det här keyboardet är väldigt lätt att använda. Tryck på knappen för det man vill välja och sedan matar man in rätt siferkombination (detta gäller åtminstone för val av instrument, komp, reverb och equalizer. Jag återkommer när jag har testat den inbyggda "synthesizern" och "advanced tone"-möjligheterna.)

Keyboardet har uttag för sustainpedal vilken jag tyvärr inte köpte igår då de var slut på affären, men jag är säker på att man får superb piano-känsla och -ljud med en sådan.

MIDI-egenskaperna har jag inte testat ännu, men det här keyboardet ska tydligen kunna sända ut både anslagskraft och aftertouch. Det finns MIDI-in och -out. I keyboardet finns det tio platser att ladda in egna nerladdade instrument (från muic.casio.com) via MIDI.

Det finns ett kombinerat phones/output-uttag. I katalogen står det "uttag för hörlurar och line out", men man kan alltså bara ha endera inpluggad i taget.

Hittills har jag alltså bara positiva erfarenheter av min Casio CTK-671. Tiden får utvisa hur min utrustning ska kompletteras, men för närvarande är det här ett för mig helt perfekt första-keyboard!

Edit: Jag kan göra fyra egna Casio Chord-komp.

1
Bevaka tråden