Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få fram ljuden i ett ljud kort (JV-1080)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en JV-1080 med ett expansionskort i. I Cubase SX så kan man ställa in så att man ser alla ljuden i enspectorn. Men hur ställer jag in så att jag kan se och spela upp ljuden på expansionskortet

Du blir nog tvungen till att knappa in en lista på de ljuden.. eller ladda hem en färdig sådan. Vilket kort har du? Ett tips annars är att testa göra egna ljud som använder samplingarna från kortet och sen endast slänga in de ljuden i "ljudlistan". Jag hittade en rätt bra sida för nåt år sedan som beskrev lite snabbt hur man gör.. jag kan se om jag hittar den igen om det låter intressant

jag har orkester kortet,harför mig att det är nummer 02. Jag har hittat en lista på alla ljuden (fans på rolands hemsida) och de kan jag skriva in själv. Men hur lägger jag till dem i den befintliga listan som finns till jv-1080 i cubase?

måsta man veta vilken bankselect kortet har eller något liknande klurigt?

En fundering!

skall man lägga kortet som en egen synt istället för att kompletera jv-1080 lista?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-29 14:00

Det ska finnas ljudnamnslistor / program change-tabeller för Cubase, för de flesta syntarna. Själv tycker jag 1080 är snabbast att använda utan dator, göra multipatcher i själva synten och bara ratta fram ljuden (ja, även programmera ljud).

• Oregistrerad
  • 2003-04-30 16:58

Jag tycker att det är enklast att lägga alla ljud som finns i synten på ett och samma instrument. Det blir förvisso ganska långa pull-down menyer i Cubase, men det känns mer logiskt. Jag kör f.ö. OMS...

det är precis det jag vill! Lägga till ljuden i samma som de övriga på 1080.

Men hur?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-03 12:15

Leta upp en program change-tabell, lägg in på rätt ställe, starta om Cubase.

Det är just detta som jag inte har. Ett ,bank select 14 bit value, som talar med mitt kort.

har inte lyckats att hitta det på nätet.

Ok. Jag har hittat det!
En Pdf fil om hur det fungerar inklusive de olika values som man behöver för de olika korten.

Så om någon behöver så skickar jag gärna.

1
Bevaka tråden