Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

lasselu blir med V-Synth...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-05-02 21:57

...och jävlar vad kul den är...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-05-02 22:09

Grattis!

JA!
Berätta mer.

Det verkar superkul med den där pcm oscilatorn som jag inte fattar riktigt hur den funkar... som man kan sampla in själv och göra kul.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-05-02 23:06

Ska leka några dar sen kommer jag med utförlig rapport...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-02 23:24

Mycket spännande! Häftigt med koola snubbar som vågar köpa lite nytt! Vilken känsla att lyfta upp en ny synt ur lådan å lattja loss. Ser med spänning fram emot din rapport.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-08-01 09:13

Hur går det för dig egentligen?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-01 12:10

Oj då, hade glömt bort att jag lovat en liten review...ok, here goes:

Fabriksljud:
Har sällan stött på en synth med sämre fabriksljud. Missförstå mig rätt, de är perfekta för att visa vad man kan åstadkomma med V-synthen men jag tror inte att jag har hittat ett enda som skulle gå att använda musikaliskt rakt av.

Programmering:
Till att börja med, lättare synth att programmera har jag inte haft sen min gamla CS-15.
Den här maskinen inbjuder verkligen till att skruva ljud...allt är klart och tydligt presenterat på den fullkomligt lysande

pekskärmen. De viktigaste parametrarna är mappade till riktiga kontroller men jag har upptäckt att jag mest kör med skärmen...kontrollerna behövs helt enkelt inte...

Roland lovar 24 rösters polyfoni, det är en sanning med modifikation. Om du kör båda oscillatorerna som analoga och en COSM med vanligt filter då får du nog det...men om du kör oscillatorerna med PCM-källor, en COSM som kam-filter och en som sideband-filter (sidbands-filter?) och lite effekter så pratar vi runt fyra röster.
Men, det finns en lösning på det med, nämligen resampling. Sampla om patchen du skapat och plötsligt kan du börja om från början...och att resampla är hur lätt som helst...
Vilker leder mig in på samplingsdelen...har inte testat att ta något från audio in, men att importera samples via USB är hur enkelt som helst...koppla upp dig mot PCn, V-synthen dyker upp som en egen drive, dra och släpa in de wav-filer du vill ha, låt synthen bearbeta dem lite (behövs för VariPhrase-funktionen) och sen är det bara att köra...
Det enda negativa här är att maskinen inte känner av loop-points i importerade samples...de måste du göra om internt...

Realtidskontroller (eller vad man nu ska kalla det):
Två D-beams, Time trip pad, två "assignable" vrid-pottar, räcker så det blir över men jag använder dem inte själv.
Jag tycker fortfarande att TT-padden är otroligt ful...jävla helikopterplatta...tar man bort den är V-synthen utan konkurrens den snyggaste synthen just nu...

Arpeggiatorn:
Ska erkänna att jag inte använt den men den verkar vara i klass med det som finns på marknaden idag...

Hur låter den då?
Tja, det här är ingen maskin du köper om du vill ha smör och bröd stråkar/blås/gitarrer/bas. Det här är en maskin för skruvade ljud...jag garanterar att Spectrasonics hade använt den till Atmosphere om den hade funnits då...

Om ni vill höra lite exempel så finns det här

Slutsats:
V-synthen var ett helt rätt köp för mig men den är nog inte för alla. Vill du ha smör och bröd, då är den inte för dig. Vill du däremot ha en kompetent VA-maskin som dessutom innehåller en mycket kraftfull samplemanipuleringsmotor (fint ord va?) då rekommenderar jag den varmt.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-01 19:34

När får man höra ngt lasselu gjort då?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-01 19:53

Jadu, det dröjer...som jag förklarade för PF häromdagen när han sa samma sak...jag har alldeles för dåligt självförtroende för att våga spela upp mina alster för någon annan...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-01 19:57

Ok, men förklara gärna lite mer om resamplefunktionen i V-synthen. Låt säga att man gjort ett ljud så komplext att man e nere på endast 4 röster å resamplar det. Hur många röster får man då?

Man borde få 24?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-01 21:26

Stämmer, drdreas, man är tillbaka med 24 röster igen...

1
Bevaka tråden