Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beslutångest!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu till helgen så är det dags för byte, min CS6X mot en Waldorf Microwave XTk. Jag som har kämpat för den här dealen borde ju vara nöjd!...men om sanningen ska fram så har jag beslutångest. När man bor i Skara så har man inte möjligheten att testa synthar hit och dit, man får helt enkelt förlita sig på andras kommentarer och ändlösa nätter i en PDF manual, nästan lite som "grisen i säcken". XTk´n verkar onekligen vara en synth helt i min smak, men min samtida hat/kärlek till min CS6X får mig att tveka, och jag som knappt använder den! jag känner mig fan som Gollum i Sagan Om Ringen.

Jag behöver få höra att detta är en bra deal!, och även om ni inte tycker det så ljug!

ARGH!! // Stefan

Att byta och sen köpa en cs6r är nog det klart billigaste alternativet.. en begagnad xt kostar lika mycket som en ny cs6r

Volantiz: Då får det bli så!

braaa!

Japp! :rolleyes:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-02 07:56

CS6X/R spelar upp samplingar men har en begränsad "syntmotor" på en del sätt - jämfört med XT/XTk. Om du tror du kommer bli intresserad av att bygga upp egna ljud med syntar, vilket är vad grundidén med syntar är från början, så finns inte många bättre val av instrument - förutsatt att du vill ha ett modernt instrument med alla fördelar detta innebär - än just Waldorf XTk. Lät det omständligt? Ok, vi kör kortversionen: BYT!

å sen en nord modular istället för cs6r.. mums

xt och nord modular är en riktigt fin kombination!

Jag hade samma beslutsångest när jag krängde min CS1x för ett antal år sen, men jag måste säga att jag mycket hellre har en MWXT än en CS6. Fast det beror väl lite på vad man använder den till - för romplerljud är ju CS:en bättre, men för syntljud finns det få syntar som tilltalar mig lika mycket som Microwave-serien.

Waldorf har ju pluggen PPG.V om du vill ha någon uppfattning om ungefär hur MWXT:n låter.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-02 13:02

Jag förstår inte vitsen med romplers längre. Försökte sälja min ESI-4000 "bar" för 3.000 pix, men lyckades inte. Istället stoppade jag i 128 MB RAM för 600 spänn. Ur användningssynpunkt skulle jag inte vilja byta den mot en XV-5080 nu. Nej, en XT är bra mycket roligare. Det är ju en riktig synth.

rompler?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-02 15:52

Slanguttryck för sample-playback-from-ROM-synthesizer-tjosanhejsan!

Ålrajt!

Givet byte, för mej iaf. CS6x har visserligen en sjysst synthmotor, men att använda den till samplad analogsynth känns bakvänt...

Snubben ångrade sig, och vi som skulle byta imorrn. Jag känner mig förbannad och fett besviken!

Trist...

(Säger jag som själv backat ur ett par affärer i sista minuten)

Musikbörsen har en XT i sin katalog som jag fick idag, 9000kr. De brukar ha rätt dåliga inbytespris, men det kan kanske vara värt ett försök?

en xt för 9000:- var väl lite väl saftigt.. runt 7k brukar dom väl gå för. Eller är den ny?

Man skulle ha köpt en för ~1-1½ år sedan.. då kunde dom gå för ända ner mot 5500:- begagnade.. och klav-modellen för ~7-8000:-. Det var bättre förr (sa jag det!?)

Privat går dom väl för 7k:-, i butik är alltid priset högre... Gav 6500:- för min, helt OK tycker jag.

mm.. lite högre iaf.. för garanti i ~3 månader och administrativa kostnader + lite vinst.. men 2000:- högre för en sån är väl lite väl mycket? Eller det kanske det inte är

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-07 18:51

Speciellt som förre ägaren hette Mårre (om den säljs i Linköping). Köpte den i Örebro för 7500kr (på MB).

Här i Uppsala hade Musikbörsen ett demo exemplar av XTK för 10,000. Rätt så dammig var den också. Har för mig att jag har lekt med just denna XTK för sisådär 3 år sedan? Så den har stått där rejält länge nu.

Musikbörsen är väl inte kända för sina bra priser på begagnade grejer. De hade en Peavey SP/SX (enkel sampler, jämförbar med Akai S1000, fast med mindre display) för 13000:- ett bra tag i sina listor.

Fast om det rycker i köptarmen kan det ju vara ett alternativ ändå..

(Och man kan kanske använda deras priser mot dom om man ska byta in? Musikaffärsjujitsu? )

1
Bevaka tråden