Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ozone eller Oxygen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-27 06:36

Rätt forum? Jag gissar mig fram.

iBooken gillar jag, men inte min min föråldrande PSR-270 (min skam!). Så jag har tänkt att köpa ett nytt klaviatur för att byta ut den. Jag har silat ner till två alternativ; antingen en Midiman Oxygen eller en Midiman Ozone. Det är 1790 vs 3990 (2200 kronor i skillnad) på spel här...

Jag skulle gärna vilja ha en audio-in på min iBook, vilket jag får med en Ozone (eller?). Medans jag har för mig att Oxygen:en inte behöver mer än att bara kopplas in i USB-porten på iBooken -- så startar den (ingen elkabel), eller kunde Ozone detta också?

Är Ozonen värt priset, eller kan jag lika gärna bara köpa en Oxygen och sen typ en iMic (fast jag har hört att dom inte varit så bra direkt...)? Fast Ozonen har väl lite mer möjligheter i ett enda kompakt paket?

Usch... Svårt! Men det känns som om Ozonen helt enkelt är ett bättre och säkrare köp eftersom den har mer möjligheter i en enkelt litet paket.

Help?

Varför inte försöka hitta en MIDI-synt i samma prisklass? Även om det inte blir den senaste modellen så får du ändå lite mer ljud. Jag vet ingen om MIDI-klaviaturer, men är det nödvändigt att du skall ansluta över USB så är väl inte en synt ett alternativ. Men annars så...
För under 2500:- finns det en hel del kul begagnat. Jag har köpt mycket begagnat och aldrig haft några problem (ja ja, wavestation nummer 2...)
Vad sägs om en:
Yamaha Cs1x
Casio CZ 5000 eller bättre
Yamaha DX 7 II
Roland D-10/20/50
Lägger du till kanske 1000:- borde du kunna hitta en Roland JX-10. Då får du äkta analoga ljud så att du storknar.
Korg M1

Det finns hur mycket som helst.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 13:58

Parakeet, tyvärr - du är ute och cyklar här. Köper man en MIDI-synt till så måste man även ha ett interface och ibland en nätdel, och behändigheten tillsammans med en iBook blir ytterst tvivelaktig. Jag rekommenderar i stället en Oxygen 8, och för audio in - ptja, kanske något av Roland / Edirol-alternativen för en tusing. Man köper Oxygen 8 från www.musicstorekoeln.de för cirka 1300:- inklusive frakt och den funkar klockrent med Reason. Bara en USB-kabel som sagt, så har du nätdel + MIDI-kommunikation i ett. Mycket behändigt - man kan t om köra några timmar på datorns batteri så man kan sitta i gröngräset (som vi har ibland) eller snömodden (som vi har här i Sthlm) och komponera om man vill. Och allt går ner i en väska som väger mindre än, ptja, vad ska vi ta, mindre än en tredjedel av en JX-10 t ex. Och trots allt nostalgisnack om JX-syntar å Juno-syntar här fram och tillbaka - vilket är trevligt i all sin trevlighet - så är Reason fullständigt oslagbart i jämförelse. Subtractor´n äter gamla Rolandsyntar till frukost. Rekommenderar inte Ozone för Midiman har dessvärre en tradition av att skriva riktigt dåliga drivrutiner för USB-ljud.

• Oregistrerad
  • 2002-12-27 18:07

Tack. Jag har bestämt mig för en Oxygen 8 nu, eftersom jag har redan en USB MIDI interface 2x2. Och att Ozonens ljudkvalité inte skulle vara så bra (pga USB 1.1´s begränsande hastighet och att Midiman inte skriver bra USB-ljud enligt Patric allså) samt att en audio in kan jag skaffa sen efter behov senare om jag vill...

Sen ska jag nog följa Real Parakeets tips och inköpa en lite begagnad senare. Fast inte nu, eftersom jag känner inget behov vid det.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 18:12

Det är inget fel på USB-ljudkvaliteten rent allmänt, om man säger så, den kan vara ända upp till 24 bitar och hur bra som helst - beroende på vad ljudkortet/interface´t har för egenskaper. Men Midimans drivare för Mac - såvitt jag har sett - har varit "lite meckiga", knaster som har uppstått i tid och otid, ljudbortfall i tid och otid, lite "skakighet" rent allmänt, konstiga releaseversioner - mycket betaversioner även till färdiga produkter etc.

Fotnot: Midimans MIDI-drivrutiner är dock helt OK.

[ 27 December 2002, 18:13: fixat av: PF ]

• Oregistrerad
  • 2002-12-27 19:53

Ah. Okej, då fattar jag vad du menar med problem med ljudet. Jag får väl helt enkelt inte skaffa en då eftersom jag har inte lust att ha problem..

Men min 2x2 Midisport fungerar hur bra som helst med min iBook! Så Midin verkar dom åtminstonde fatta i alla fall...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 20:57

Ja, de är ju Midimän!

• Medlem
  • 2002-12-27 21:20

Har en Oxy.8:a som jag använder hela tiden.. och som pf sa, kul till Reason och andra mjukvarusyntar.
Den är jäkligt behändig, väger inget, får plats framför tangientbordet.
Rekommenderad!

• Oregistrerad
  • 2002-12-28 18:42

Vad roligt dårå! Då skaffar jag en så fort jag kommer hem!

1
Bevaka tråden