Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIDI e bra..

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

..till när man ska editera patchar på sina moduler.

Jag har nu 3 midi in och 5 midi ut.. frågan är nu bara hur jag på ett så billigt sätt som möjligt ska kunna editera patchar på så många syntar som möjligt via midi. Jag har midi ut så det räcker och blir över (tack vare MIDI thru).. men midi in behövs ju också. Blir det mycket collision om man kör med en midi merger? Eller räcker det till för det mesta? Det borde göra det va.. då får jag se till att skriva upp en sån på inköpslistan :rolleyes:

Jag talar med mig själv här.. men andras kommentarer är väldigt välkomna såklart

Om man inte kör Sounddiver och man inte har något emot att lagra patchen i synth (och bara editera från datorn) så tror jag inte att man behöver så många midi in... I alla fall hoppas jag det, mitt Unitor 8 är knökfullt, så nästa burk i racket får ingen ingång.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 18:39

Unitor 8 och andra fetare interface merge´ar faktiskt alla MIDI in. Den vet inte om in-signalen kommer från synt 1 eller 8, så att säga. Så man kan komplettera med en mergebox. Ett billigt alternativ är kanske att installera en 8x8-patcher, typ en begagnad Roland A-880.

se där ja.. låter som en riktigt bra idé me en midi-patchbay. Sen att midiinterfacen kör alla in som om det vore midimerge.. det är ju ett väldigt billigt sätt att sköta det hela på.. synd att det fungerar så.. tappar lite värdefull funktionalitet där tyvärr

PeterH: Grejen är den att syntarna tyvärr inte har obegränsat med minnesplatser.. så lite bankdumpar behövs ibland + att jag kör med editorer från datorn (som man ibland gärna vill importera patchar till).. Så midi in behövs tyvärr

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 19:47

"synd att det fungerar så.. tappar lite värdefull funktionalitet där tyvärr"

Jaså, hur då? En DX7´a sänder ju DX7-specifik info osv... jag kanske bortser från något? ¿

japp.. nåt som jag funderat på jättelänge som jag aldrig fått att fungera varken i logic när jag körde det eller i cubase som jag kör nu.. 2 kontrollersyntar.. jag vill t.ex. kunna styra en k4r med en nordlead och en wavestation med en ms2000r. Sen om man har min drömsetup med en bunt clavia-syntar.. det blir knas helt enkelt om alla sänder precis samma sak.. och genom samma port som det då blir

1
Bevaka tråden