Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ARP

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-28 22:14

Arp Odyssey, kvällens babe. Duofonisk analogsynt. Någon som kan berätta mer om den?

Det är lädersidor på den...
det är coolt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-28 22:50

Human League använde den flitigt; "Sound Of The Crowd" och "Empire State Human" t ex, riktiga klassiker för övrigt. När kom den? 1972?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-28 23:48

Ååh, en klassiker !

Finns i ett flertal versioner men generellt så pratar man om:

MK-1. White Face
MK-2. Black Face w. Gold Lettering
MK-3. Black/Orange.

Jag har en ARP 2823-0001 d.v.s första MK-3:an.

Lädersidor är det inte på den, däremot en tråkig faner.

Vad är den bra på då ? Tja det är inte den första maskinen jag springer till för att få ett bas-ljud men visst går det om det kniper.

Leadljud ( gärna genom en dist + delay ) ala Ultravox.

Chucka chucka basen på Yellos "I Love You"

Balla features är bl.a. keyboardtriggad Sample and Hold, HPF + LPF, duofonisk klaviatur ( MK-2 + MK-3 ), Ringmodulator, Pink och White Noise m.m.

Här har du en länk till allt som du behöver veta om en Odyssey: Godis

Jag tycker mycket bra om Odysseyn men siktar på att hitta en ARP 2600 till rimlig kostnad.

För tillfället så ligger min Odyssey i bitar ( som så mycket annat ) och väntar på en totalrenovering.

Ska du handla en ARP?

L

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-28 23:58

Den vore säkert underbar att ha i sin ägo, men nej, jag har inte ekonomi för det. Hörde av en annan kille att man bäst köper dem från USA via t ex eBay och tar med dem hem som resebagage. Din är importerad antar jag? Synten har ett rått och schysst sound som verkligen smakar... bra ihop med konjaken jag smuttar på...

Edit: Update - grymt kul sajt du länkade till, här ska avnjutas lite Ody!

Edit II: Kan någon SAS-medlem vara vänlig och se till / höra efter med Ludde om han har hört dessa mp3´or? Han bara måste få höra dem (Synkron-Ludde!). Jag menar filerna "hancock-oddy-solo.mp3" och "arp oddysey ppc demo.mp3". Hälsa honom samtidigt...

[ 29 December 2002, 00:14: fixat av: PF ]

Missminner jag mig inte, så hade Musikmania nere i Malmö stående en sådan burk för en 5-6 år sedan... Stod och pelade med den, men det tog ett tag innan man kunde få vettiga ljud ur den. Men när den väl började knarra lät den riktigt bra...

En Odyssey borde alla ha. (Jag har en mk3)
Klart rå, gillar dess speciella karaktär.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-30 08:09

Apropå gamla ögonstenar, jag kollade på gamla tyska musikvideos [det var även en del klipp från liveuppträdanden] från 1980-84 häromdagen på nån tysk kanal.

I en video springer det en kille runt med en Moog-gitarr..!

Det visste jag inte ens det fanns. Den såg ut som en synt med gitarrarm ungefär, var det ett hemmabygge eller?

Annars var det många coola syntar de körde med, nån spelade på en PPG Wave 2.2, andra med Jupiter 8or.

  • Medlem
  • 2002-12-30 09:29

Vad får man pröjsa för en hel odyssey egentligen, kanske vore något. E ju lite billigare än en 2600, men en 2600n SKA jag bara ha nån gång(e ju Jarre tok ju)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-30 12:59

Encore: 1980: Moog Liberation

Steve: Tror en Ody går lös på 8000:- ungefär?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-30 13:10

PF : Jaa, den måste det ha varit! På pricken likt, tillomed killen var lik, alla såg helt flippade ut på scen; Sjuka frisyrer, och de som spelade synt sen! De hade en helt annan status då!

Det mesta på syntmarknaden var coolt då! Idag ser man mest en sliskig dansbandsherre spelandes glassiga ljud bakom en Roland U-20.

Steve : Har du nån koll på vilka ljud ARP 2600 står för på Jarre plattorna? Ingen har så sköna phasade pads som Jarre. Det fanns väl en ARP 2500 också va, tyckte jag såg nått om det på nån av hans skivomslag..

En ARP Axxe borde väl vara billigare. Det skall väl i princip vara en Ody, fast helt monofonisk. Förstår inte riktigt vitsen med två toners polyfoni. Jag vill ha minst 6 toners poly för att det skall börja bli användbart, men jag kanske missat tjusningen i det hela. Vatusan, en MS2000 har 4 toners poly, men jag kör den nästan enbart i monofont läge. Sicket slöseri.

Arp hade många intressanta modeller. Den där Quadran ser mer än lovligt fet ut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-30 13:14

Jag får omedelbart lägga en beställning på en skämtteckning av en Arp Quadra-filur - "mer än lovligt fet"

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-30 13:16
Citat:

quote:skapades ursprungligen av: Real Parakeet:
Vatusan, en MS2000 har 4 toners poly, men jag kör den nästan enbart i monofont läge. Sicket slöseri.

Jaha, men finns det inte något unisonmode, så att man kan använda alla rösterna ändå till ett fett monofoniskt ljud? (det är ju en schysst feature isåfall)

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 15:11

En VSTi-version av ARP Oddesey släpptes 19 december av http://www.gmediamusic.com/. Har försökt få tag i den, men förgäves.

Lyssna på ett demo som heter "OddityAbsynthDemo.mp3" så blir ni nog lika kära som jag blev!

jorå.. det finns unison på ms2k. Man kan köra två ljud i taget annars.. en pad på 3 röster och en bas till exempel.

Arparna.. arp avatar e sköj annars.. den e väl mer odyssey än vad axxe är tror ja. Om jag inte missminner mig så är det precis som en odyssey fast utan klav.. riktigt snygg sak iaf!

En Avatar hade jag inte tackat nej till. Synd priserna är så sjuka nu. Den är ju tänkt att styras av en gitarr, men användes väl mest som en expander. Synthdelen är väl annars exakt som en Odyssey. En Axxe är som en Odyssey, fast med bara en oscillator. Odysseyn är förvisso duofonisk, men det är knappast nån mening med att lira annat än en ton i taget. (som ju blir fetare med 2 oscillatorer) Enda felet med Odysseyn, som jag ser det, är hur man satt klaviaturet. Helt oskyddat. Vansinne.. Köpte min för några år sen för 6000:- och då var en tangent trasig. Tror den hade gått sönder i butiken, så jag fick den lite billigare. (Var dock inga problem att laga, rejäla tangenter) Den var klart värd priset, tycker jag.

Jag vet att Svensk Musik hade ARP-agenturen på den tiden, och det som sänkte ARP ordentligt var ju bland annat Avataren. Den gick tydligen inte att sälja, han fick tillbaks fler än hälften från butikerna (japp, på den tiden kunde man returnera saker som inte såldes). Nu till det läskiga: Bertil på Svensk Musik slängde ett par stycken runt ´89 eftersom "de tog upp en massa plats".

Moog Liberation: har ni kollat in Moog Cookbook. De är helt sinnessjuka live, med var sin Liberation på scen. Deras cover på Black Hole Sun måste dessutom vara den bizarraste Muzak-covern jag hört.

Han slängde några? Får ont i magen när jag tänker på det...

Men visst en ARP synth ska man ha.. För min del spelar det mindre roll vilken.. Alla verkar vara underbara

Fy, hur kan man slänga bort underbara musikgrejer?


Ja, Moog cookbook skulle vara kul att se live.
Spelade in från MTV en gång i tiden. 2 låtar, dock inte precis hela, men tillräckligt. Buddy holly och nån mer låt jag inte kommer på just nu.
Kan iofs sätta på skivan och lyssna. hehe.
De hade samma utstyrsel som ses på omslaget.
Konstig pitchbend hade nån av dom, såg ut som en lång slang, typ ventilgummi. Såg skoj ut när han drog i den. Roligast är ju att läsa vilka synthar och rytmmaskiner de hade på skivan. (använde de verkligen allt det?) Inte utan att man blir rejält avundsjuk....

1
Bevaka tråden