Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

samplers??

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 00:23

Har absolut ingen koll på samplers, men en i bandet skulle vilja ha en. Han kommer förmodligen bara att använda den med gamla farfisa , melotron, och hammond-ljud. Han använder sig för tillfället av en 1010:a med 60-70 tals kortet, men det borde ju låta bättre med riktiga samplingar, då dessa ljud inte låter riktigt "riktiga".

Vad jag undrar över är;
Vad bör man köpa, och hur mycket kommer detta att kosta?

Laddar man själv in samplingar (som på mjukvarosamplers) eller?

Är det svårt, eller finns det samplingar att ladda ner från nätet och sedan föra över till samplern på något enkelt sätt?

Tacksam för svar, har märkt att det finns etty stort synth och sampler intresse på sidan så jag hoppas ni kan förklara det mesta av mina frågor enkelt..

Ljuden på kortet i 1010:n ÄR samplingar. Och inspelade under ordnade förhållanden dessutom. Så jag ser inte varför de skulle låta sämre än en sampler. I och för sig kan ni ju köpa en stor och dyr sampler och speciella CD-rom-skivor med ljud, men varöfr skulle det låta bättre än en JV-1010?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-05 13:41

Jag tror E-mu´s nya Vintage Keys-modul borde falla er kille i smaken, som komplement till 1010´n. Samplers i all ära, men de kräver att man jobbar en jävulsk massa om man vill sampla in alla dessa ljud själv. Varför inte låta andra göra grovjobbet? Kolla här:

http://www.emu.com

  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 14:22

Visste inte att det var en sampler faktiskt, hehe.
Men hursomhelst så tycker jag inte att det låter riktigt naturligt faktiskt. Samplingarna till min Halion låter ofta bättre. Synd att man är för feg för att köra datorn live.. ÉMU:n såg sjysst ut, men verkar nog vara för dyr för oss tyvärr.

Om man skulle vilja dista orgel & mellotron ljuden lite lätt, för att få ett lite mindre kliniskt ljud, har ni någon varm dist som skulle passa att rekommendera eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-05 14:59

Sån´t kan Volantiz!

Förtydligande: JV1010, 1080 m fl, är inte "samplers" utan "sample players". Att Halion kanske låter bättre i dina öron beror på att Halion fått mer utrymme på sig att spela upp dessa ljud, då låter de ofta mer naturliga. I JV-serien har man använt begränsat med utrymme, då måste man loopa ljuden för att få plats med så många ljud.

Budgettips: Jag säljer en Proteus 2000 med massor av smör & bröd-ljud, 128 röster mm för endast 3300:-.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 16:08

ok, nu fattar jag. et är inte aktuellt ännu, men när det blir hör jag av mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-05 16:29

Vill du har riktigt bra kvalitet på ljuden så är en sampler bäst. Men det fordrar ett antal kronor på några samplings-CD också. Och vill du ha en bra sampler mycket billigt tror jag inte du kan hitta något bättre köp än följande som jag hittade på Vendolin nyss.

Helt osannolika priser på samplers nu!

Den där hade inte varit fel att lägga vantarna på... Måste gått på uppemot 67-70 papp med alla options.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-05 17:03

Ojoj vilka kap som dyker upp. Iofs är det ingen Ultra, men ändå, priset var Ultra!

Citat:

citerar:Om man skulle vilja dista orgel & mellotron ljuden lite lätt, för att få ett lite mindre kliniskt ljud, har ni någon varm dist som skulle passa att rekommendera eller?

jorå!

En pedal som är jättevanlig som fungerar finemang är boss metal zone 2.. skit i vad folk säger om att den bara låter skrikigt och endast passar för metall.. då har dom nog ingen större koll på hur man rattar den. 6 rattar att ställa in ljudet på. Jag har fått fram riktigt sköna lite smådistade elpianos med hjälp av just dessa pedaler och kliniska FM-syntljud. En lite tanigare dist (nästan overdrive) som värmer på rätt lagom är marshall guv´nor (den gamla svarta lådan.. inte den nya). Det är dessa två pedaler som jag fastnat mest för och kör på själv. Det bästa är nog att testa själv på nån musikaffär iom att olika pedaler låter så väldigt olika. Fråga efter pedaler som går att ställa in från overdrive till dist.. sånt brukar va soft till just såna ljud tycker jag.

hu.. vem köpte samplern!? Om ingen annan gör det så gör jag det!

Jag kommer brinna i helvetet nu

Köpte en kurzweil till idag *snyft* ( jag har tre stycken

)
hade jag sett det innan så hade den samplern varit min.
Får nog sluta gnälla nu.....

  • Oregistrerad
  • 2003-05-07 21:06

Mitt tips är att leta efter en begagnad EMU sampler.
Jag har både en e64 (äldre modell som kom 1996) och en ny E4XT Ultra.
e64:an kan jag varmt rekommendera. Den har jag sett för 3-4 papp.
Den kan läsa emu/akai/roland mm och det finns mycket bra Mellotron, Farfisa osv att hämta på cd-roms.
EMUs´ sampler är otroligt lättarbetade och blir efter några dagars knåpande ens "bästa vän".
Det finns en anledning till att jag inte vill sälja min gamla e64; ju mer vänner man har desto bättre mår man!

(ok, det lät lite konstigt, men faktum kvarstår; Köp en EMU-sampler! bättre än alla sampler-playback-synthar om du är ute efter mellotroner, farfisor osv... alla sample-playback-synthar har ju mer eller mindre komprimerat sina ljud för att få plats med mer dito...)
En sampler kompromissar aldrig med dina ljud!

/T.L.N

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-07 22:41

Aha, du kommer från Liberator, bandet Volantiz rekommenderade? Kult! Välkommen hit! Har inte hunnit lyssna på er musik än. Ska göra det. Jag är ibland lite sugen på en E-mu, men då ska det nog vara en Ultra. Underbara maskiner, otroligt snabba. Har en ASR10 och en Emax II så det vore grymt med en Ultra egentligen, som kunde läsa alla gamla ljud. Får se hur jag gör, är inne i en temporär, eventuellt övergående veva av mjukvara-är-vettigare-för-mig-än-hårdvara. Utrustning är snyggt å gör att man blir glad å inspirerad också. Det får man inte glömma. Går din Atari varm ofta? Min står på en hylla... den stackaren.

nån bjöd över mig på e4:an i sista sekund typ *snyft*

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 01:13

Min Atari 1040 STE (med 2MB ram - WOW!) går inte varm så ofta som den förtjänar.
Men när jag kopplar upp den brukar det bli Dungeon Master och Kick Off 2. Med joysticksen The Boss och Tac 2 (svart).

Däremot går c-64:an varm oftare. Hade för ett par månader sedan en heldygns-session med en polare då vi spelade Fist 2. Frustrerande spel som vi inte har klarat. Det går inte att spara i spelet och man har bara ett liv. Minst sagt frustrerande. Vi har aldrig klarat det. Vi hade t.o.m en karta men vi hade bara kommit 5% efter flera timmar. Har en The Final Cartridge 3 och försökte "freeza" och spara spelet men det flippade för ofta. Sen gick min diskettstation sönder. Djup suck. Ett strömavbrott när man är nära målet KAN alltså orsaka en hjärtattack i Fist 2.

The Last Ninja 1,2 och 3 på bandstation är fortfarande stor favorit.

Har precis kommit igång och använda min digitalporta Yamaha aw4416 och måste säga att det är en fantastisk maskin. Och min e4xt ultra är så vacker bredvid. Och Roland D70 är ett kanon midi-klaviatur för den som söker en 76-tangenters-polare. Och Spectrasonics "Metamorphosis Groove Control" är mycket trevliga saker man kan pilla sönder och roa sej med.
Hej.

Kanske inte det billigaste alternativet men om jag skulle skaffa en sampler idag skulle det bli en PC med Giga Studio eller vad programmet nu heter? PC´n skulle få ett ljudkort med ett mnimalt antalt vettiga ut och ingångar samt ett MIDI-interface. Den skulle enbart användas som sampler eftersom jag redan har en ennan dator för resten. Hårdvarusamplers känns antingen dyrt, petigt eller pluttigt på något sätt. Att ha hårddiskutrymme som gräns för storleken på samplingarna är trevligt. En sor skärm är trevligt det med när man ska handskas med GUI´t samt pilla med vågformer. Jag har inte testat Giga Studio än men konceptet tilltalar och dom jag träffat som testat har varit mycket positiva till det hela.

John

  • Oregistrerad
  • 2003-05-19 20:43

Tips till dej:
Säljes

2003-5-19
Sampler EMU E64 m 2gig HD samt CDrom, 2900:-
allt i toppskick
[email protected]
070-5902452

1
Bevaka tråden