Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

minimoog på JAM

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-04 13:53

19.900:- !

Men visst är man ändå sugen på nå´t vis!

ser ut att vara i bra skick.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-04 14:02

Japp. Nu är det bara att stålsätta sig. Farligt begär.

Faan .minimoog och G2 på samma gång

  • Medlem
  • 2003-03-04 14:56

Om inte annat, gå dit och spela på den! Börja lite snällt med en oscillator, lägg på lite filter och emphasis (resonans på Moog-språk), lek med enveloperna. Lägg sedan till en till oscillator eller två. Börja med FM, oscillator 3 kan nämligen modulera osc 1 & 2. Ta med en patchkabel och koppla rundgångspatchen (in i external in med, var det hörlursutgång eller någon annan utgång?) för lite extra morr och styggeljud!

Lite delay och reverb sätter Moogen i rätt rymd också.

  • Medlem
  • 2003-03-04 16:03

Äh, jag översätter.

Spela på den, ratta runt, och njuuuuuuuuuut!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-04 17:03

Tror do inte man vet hür man skrovar pao en Moog!

Förresten uttalas Moog som Vouge. "Mouge". Men det vågar man inte säga för då blir man tillrättavisad av "bättre vetande". Ungefär som när man ska uttala Nike rätt. "Naikee", inte "Naik". Messerschmidt heter det!

  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 21:30

Min dotter heter Nike

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 02:04

Det är ju ett fint namn, med det svenska uttalet som det där TV-programmet. Smakfullt valt! Jag tänkte förstås på Nike - The Brand. Alright! Just do it!

Corporate branding

Moog Source blir "Moug såårs". Eller som vi säger i Jönköping "Moooog Så-åå-ås" (med ett lågt första Å).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-09 18:28

Jag hade nog hellre valt Jupiter-8:an med MIDI-kit och flightcase för samma summa pengar, syftar på den som är till salu på Vendolin. Alltså, det är nog den snyggaste synten jag vet.

De där färgglada knapparna blir man bara så sugen att trycka på...

Suck...

Jepp, suktar klart mer efter Jupiter 8 än Minimoog. Känns mer användbar för min del.
Och snygg... Fast det är iofs en Mini också.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-09 20:16

Aaahhh, jaaaaa

en Jupiter-8:a skulle man ha

Fast egentligen så tycker jag nog att den är ganska så tråkig. Väldigt begränsad i modulations-hänseende. Räddningen är väl att soundet i grund och botten är bra. Jag menar att det som den kan, gör den väldigt bra. Den låter helt enkelt sketabra men är lite tråkig att fördjupa sig i.

Iofs bara min åsikt men jag har hellre en OB-8 eller en Jupiter-6.

Lasse

Eller en OBXa, lite råare än OB8
( har jag hört i alla fall

)

Håller med waveterm

Kortar ner ditt inlägg lite + en svordom:

"Ganska tråkig, men jävligt bra"

En beskrivning som passar många gamla Rolandsyntar.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-09 23:34

Jajjamensann, OBX-A:n är några snäpp fetare men....

.....den lider av samma problem som Jupiter-8:an. OBX-A:n har en väldigt tråkig arkitektur. Få modulationsmöjligheter.

Fet: OB-8 !
Fetare: OBX-A !!
Fetast: OBX !!!

Suck.....man kanske skulle tjacka en Andromeda ?

NOT !!!

Ingen som vill sälja en ARP 2600 ? Eller CS-30/CS-30L ?

Lasse

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-10 01:13

Andromeda, Matrix 12 eller JP8 vinner för min del!

Eller alla tre på ett quiklok kanske? Nice...

Check this out

Japp, det är bara tikll att bege sig till pantbanken och börja panta. DÅ kanske man fixar handpenningen. För att ha råd med avbetalnuingen så blir det till att lägga av med fines whiskey och konjak. Kranvatten får det bli.

Köp en Andromeda nu! Den har ju gått ner till 29995:- i Sverige så det är ju ett riktigt kap. Jag köpte min när den kostade 44995:- men i och med att jag jobbar i butik så fick jag naturligtvis ett betydligt bättre pris. Jag är supernöjd. Spöade tex min Prophet5:a med hästlängder, så den senst nämnda är ju såld.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-10 13:14

Kap och kap...

Måste nog instämma i bedömningen kap... 16 röster analogt! När fick man det sist?

Nåja, kap eller inte, det är för mycket pengar...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-10 13:32

Asså, seriöst. Jag funderar faktiskt på att tjacka antingen en Andromeda eller, HEPP !!, en Clavia G-2

29.995:- är jävligt mycket pengar. Lite sugen på G-2 blir man ju faktiskt. Hoppas sequencern e bra.

Lasse

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-10 13:48

Andromeda´n är väldigt trevlig. Kollade så sent som igår på den där sajten om killen som byggt om sin "Andy" till en Aurora A6, som han kallar den, med lutande panel såsom "back in the old days".

Kolla min utförliga skiss:

_/

Nåväl, jag har ju lekt en del med Andromeda den senaste tiden, nere på DLX, där de föredömligt har en för utprovning i lugn och ro. Jag tycker: Displayen är lite svag. Blå text på grön bakgrund är "sådär". Se´n tycker jag faktiskt synten är för komplex. Det är verkligen en och en halv miljard rattar och reglage på den (tro mig - jag har räknat). Man blir förvirrad. Även om man kan lära sig den - absolut. Frågan är om man behöver en så sofistikerad synt dock. Sexton separata utgångar och all sköns lyx. Det är som en syntarnas BMW 7-serie. Och jag som bara åker och shoppar då och då. Även om man förstås absolut kan uppskatta den vid de långfärder man ger sig ut på ibland. Idealet för mig vore nog en Andromeda A3 (för att fortsätta liknelserna vid bilindustrin & Tyskland & Audi). Med 6-8 röster, 4 separata ut, 49 tangenter fast ändå "det där ljudet". Och så halva priset då. Nu kommer ju Alesis med ION snart. Kanske, kanske har den en del av charmen och soundet. 30K är mycket pengar.

Håller fullständigt med.

Hade mycket väl kunnat tänka mej att ha dom vanligaste parametrarna med ratt och resten i menyer el. via mjukvara dessutom, för att hålla nere priset. Nu när ASIC´arna är utvecklade och klara borde det inte vara några problem att få ut en riktigt prisvärd maskin. Antar att dom inte vill slå undan benen på sej själva dock, och konkurrera ut A6...

Javisst, 29995:- e mycket pengar men hade jag haft dom pengarna hade jag köpt en andromeda - men eftersom jag e sjukskriven kommer jag inte upp i dom summorna, kan heller inte köpa på avbetalning då ingen accepterar att man e sjukskriven och skulle jag spara dom ihop till dom pengarna skulle andromedan vara lika modern som hockey-frilla är idag.. uhm, jag får klara mig utan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-10 14:11

Minimoogen är inte kass bara för att den föddes 1970!

Nope, och en Matrix-12... hur omodern är den idag? Sedan skulle nog Andromedan sjunka i pris medans du sparade.

det e sagt med glimten i ögat

finns många pärlor från förr i tiden

hehe

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-10 17:35

"Diamonds"...

Bop op tshi bop...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-10 18:37

Vad som är verkar "bortglömt" på JAMs hemsida är en synth som jag hellre hade haft än Minimoog, och framför allt mycket hellre än en Andromeda. En smal ihoptryckt rad säger att de har en Prophet T8 inne. Yummy!

Bevaka tråden