Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MicroQ keyboard

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Är det någon som testat MicroQ.
Jag tror jag vill ha en sådan med keyboard.
Den ser riktigt cool ut

Jag såg en DJ I uppsala som hade en sådan att skruva/spela på samtidigt som hans låtar spelades i en cd-spelare... den så mycket mysig ut.

Jag funderar på att byta bort min Mono/Poly... jag har tröttnat på att jag inte kan spara mina fina ljud.

Tror ni man kan få någon att byta sin MicroQ mot en Mono/Poly + en basstation?

Hade jag haft en MicroQ hade jag gärna gjort det!

VARNING!

MicroQ är trist att jobba med. Det går att klämma ur den mycket vackra/fula ljud, men som sagt mycket tråkig att editera.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-05 15:18

Japp, återigen; tycker den är "klyddig". Håller med allas vår rymdspejare Bionik här alltså. Klaviaturversionen kanske är något bättre (det är ju roligare att ratta klaviatursyntar än rackar) men... nje, komplext och "intimidating" gränssnitt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-05 15:21

Jag har både en Q-keyboard (ej micro) och en Micro-Q rack. Det låter lika bra men programering görs på den stora... rekomenderar hur som helst alla varianter av Q. Ljud med definition och inga japanska luddsamplingar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-05 15:23

Rätt! Ska vara rätt!

Ljudet är fantastiskt!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-05 15:25

Jag hade mycket hellre köpt en Q-Rack och ett litet tangentbord till den. Varför inte en Nord Modular som tangentbord?

En XT är det enda rätta, du borde få en sån för din monopoly och basstation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-05 15:37

En Q och en XT är det ända rätta! Varför välja om man kan ha båda? Skulle vara ekonomin då...

Känner att det lite överlyx att ha både Q-Rack & XT. Men jag skulle nog ha svårt att välja om jag måste kränga nån...

Q-Rack kan man få för 7-8000:- nu tror jag, klart prisvärt, det är duktigt mycket mer synth än en XT för samma pengar...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-03-05 16:51

Jag ryser lite.... en Waldorf är nog inte helt fel(har aldrig rört en)det passar dej kanske bättre om du vill ha ljud i minne.

Ja... vi får se. jag ska spana runt lite efter lämpliga byten.

Jag skulle också byta med dig om jag hade en MQ Klaviatur modell

Annars så är Q etc.. väldigt avancerade VA synthar. De har en massa grejer inpropppade. En DSP(Samma eller liknande som t.ex. används i Nordlead) är helt och hållet tillägnad för effektenheten t.ex.

Jag satte in en annons på IOL:

2003-3-6
[email protected]
Vi lever i en fri värld, men
att byta en mono/poly mot en micro-q är sinnessjukt! Lär dig M/P´n istället.
Jag vill inte bråka med dig, jag försöker bara hjälpa dig.
Jupiter8BytesMotMS2000R@dukommerångradig.nu
08

--------------------------------------------------

2003-3-6
Korg Mono/Poly bytes mot MicroQ klaviatur eller annan VA med klaviatur
[email protected]
018

hehe... det kanske är sinnessjukt.

Man jag vill ju bara ha det enkelt och kunna spara mina favoritljud så jag kan fortsätta på en låt senare eller hålla på med flera låtar samtidigt.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-06 14:03

Haha! Jag såg den "annonsen" oxå! Varför kan inte folk "mind their own business"?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-03-06 14:10

Han är nog avundsjuk för att han bara har en Mc-303, mkt störande snubbar florerar just nu.

Ett sånt byte kan faktiskt verka rätt konstigt.. men jag håller delvis med.. syntar utan minnesplatser är jobbigt att köra med

Jag har ett kollegieblock tillägnad för en massa patches jag har gjort på ett antal synthar som inte hade minne. Inte super effektivt, men det funkar. Och man kan ju ha enkla samplingar på datorn för varje patch man har gjort så man vet vilken man vill ratta fram, istället för att testa alla patches.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 15:13

Jag skulle vilja gå ett steg längre och påstå att syntar utan MIDI och ljudlagring är mer "roliga" än "användbara" i en hyfsat modern produktionssituation. Det är svårt att använda dem ihop med modern utrustning - såvida man inte har gott om pengar och kan MIDI-fiera eller köra MIDI-CV/Gate. Men då får man leva med att synten inte kan lagra ljuden. I fallet Minimoog så tycker jag det är OK, den är förhållandevis enkelt upplagd och man "bränner" ju ner ljudet till audio hela tiden. Men med en Mono/Poly kan det nog bli väl jobbigt, den är ju inte direkt världens mest överskådliga synt. Att gå från ett ljud till ett annat med den kräver mycket rattande... Mer komplexa syntar bör ha minnen är alltså min åsikt / smak. Och MIDI är ju smidigt att ha till hands. En annan lösning är att sampla av ljud och behålla sina gamla fina syntar, men det känns som en stor kompromiss.

Hehe, debattvarning på det här...

Men allt kan diskuteras.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 15:25

Just ja, Juno 60, Jupiter 8 och Prophet 5 osv, är sån´a syntar som absolut bör ha MIDI tycker jag. Kontroversiellt?

Nä, håller med. Visst kan man sampla, men det är ju inte alls samma sak.

Det är naturligtvis skillnad om man har analoga sequencers... Eller, Gud förbjude, faktiskt *spelar* på sina syntar! Fast dom flesta är väl som jag och sequencar mest?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-03-06 15:44

Jag har som bekant en monopoly som husgud. Personligen tycker jag att det går fortare att ratta fram ett ljud på Korgen än att rota i bland patcher. Jag har CV-konverterare och gör audiospår med korgen, jag brukar spela in en lång ton som jag kan sampla ifall toner och melodier inte ska vara som det var tänkt från början.

En modern synth är ju mera praktiskt i de flesta fallen om man inte börjar lira in ljudspår på en gång, själv har jag aldrig haft en bra modern synth så jag kaske inte bör göra en jämförelse. Jag har en Cs1x(mamma) som jag aldrig använder ljuden från, men nu var det ju MicroQ som det handlade om och den är säkert bra.

Håller med PF

Modernare syntar funkar bäst för produtioner.

De analoga syntar jag haft har varit roliga leksaker, men jäkligt svåra att tämja i den dator och midivärld som vi lever i.

Det jag använder Mono/Polyn till nu är att lira på den... leka fram melodier och skruva roliga ljud och grejjer.

Men jag använder den aldrig i mina låtar... Därför vill jag ha en bra VA med MIDI så jag kan både leka och lira och använda den i mina låtar också.

Jag har iofs en basstation som har MIDI till CV/Gate konverter... men den är inte riktigt pålitlig när det kommer många snabba toner i en följd... då spelar den inte alla toner som ska spelas.

  • Medlem
  • 2003-03-06 16:40

Mono/Poly komplex? Vid första överblicken, ja. När man använt den ett tag? Nej. Det är ju fasta routningar mellan alla delar, och efter ett tag så lär man sig hur man hittar de ljud man vill ha.

Modularer, det däremot är komplexa saker! Pro-One är mer komplex än Mono/Poly, Pro-One har en intressant modulationsavdelning som det tar ett bra tag innan man förstår vad den gör.

Sidstation är förvånansvärt komplex, och har ett litet pyttigt UI vilket det tar ett tag att lära sig navigera i.

Men men, så är jag ju analoggalning också, och gillar saker med många rattar och spakar på!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 18:50

Mech; Mono/Poly´n kan man iofs behålla för att den ser jäkligt tuff ut - om man har råd. Korg MS2000 är nog ett bra byte annars, den har den där Oj-vad-kul-känslan samt allt man behöver för att införliva den med sin sequencer. Jag hade också en Bass Station förut och minns MIDI-problemen med den. Till och med om man stängde av Program Change kunde den få för sig att byta ljud hipp som happ. De uppgraderade väl OSet i den ett par gånger, men det blev nog aldrig riktigt "100". JGB; din passion känner jag till mycket väl! Pro One är fantastiskt trevlig, men tänk om den hade 128 minnen och MIDI också! Dä hade vatt nått dä.

Just det; ur ekonomisk synvinkel kan det vara mycket dumt att byta bort Mono/Poly´n - tänk på att den förmodligen kommer att stå sig i värde - eller rent av bli värd mer. En VA du byter till brukar drösa ned i pris. Jag tror vi lär se MS2000 begagnat för runt 4500:- om en inte allt för avlägsen framtid. En riktigt hagalen analogsympatisör betalar säkert gärna 6500:- för en fin Mono/Poly. Du kanska ska göra som Enapa och spela in den som audio + införliva den i din musik?

Usch och blä....midi på en gammal goding

Möjligtvis midiklocka som passerat en optokopplare och konverterats till en tvättäkta synkpuls, som i sin tur driver en hård sequenser.

Påståendet att syntar utan midi och minnen inte har någon plats i moderna studios kan ju diskuteras. Det beror helt och hållet på vad man skapar i sin moderna studio....och på hur man skapar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 23:56

Oj. Gamla syntar och sån´t har absolut plats i en modern studio - har aldrig påstått något annat. Det är bara upp till om man har råd med extravaganser eller inte. Jag sade bara: ´ mer "roliga" än "användbara" ´. Inte oanvändbara, men svårare att integrera.

Ok, jag läste för mycket mellan raderna

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-07 09:03

Och jag skrev nog för mycket på själva raderna...

1
Bevaka tråden