Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha A3000

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-03-12 23:00

Tjena, någon som använder Yamaha A3000 här? Specarna verkar väl rätt ok. Hur mycket kan man expandera den (minnet)? Och framför allt, hur är den att jobba med?
Har ingen erfarenhet av hårdvarusamplers men har alltid velat haft en... Electrix Repeater verkar också intressant, även om det inte riktigt samma grej..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-13 00:08

Yamaha A3000 - en av de hårdaste samplers som finns - här fotad med en del andra hårdingar

Jag hade en ett tag, gillade den skarpt, men blev lite putt på att den var så slö över SCSI. Svinbra ljud, svinbra effekter, svinbra gränssnitt (med mycket rattkänsla i stället för knapp-ologi). Man kan maxa in 66 mb har jag för mig, se´n kan man ha intern hårddisk i den också. Grymt trevlig sampler och kostar ju bara peanuts nu, så det är bara att köpa & lära känna. Vet flera som jobbat mkt seriöst med den och fortfarande använder den dagligen. Fast mjukvarusamplern tar över allt mer och mer, snabbhet och sample accurate-synk osv rockar rätt grymt. Det är frågan om hur du vill jobba och så. Testa den nånstans å se om du får Den Rätta Känslan - i så fall är det bara att slå till. Man kan även hitta de nyare A4000 & A5000 billigt. Och konkurrenterna kan man alltid jämföra med. Främst heter de Akai och E-mu.

  • Medlem
  • 2003-03-13 00:25

Såg en för 3000:- och det är ju bra.. antar jag? Börsen tar ju tre gånger mer

Men den låter helt klart intressant, skulle vilja testa en... hur gammal är den? Produktionsår, alltså..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-13 00:29

1997 tror jag, men det är ju ingenting. 3000:- är verkligen TOKBRA! ...för att också låna lite musikbörslingo. Eller musikbörslinga.

Har också haft en... Några saker att tänka på:

Se till att du får OS v2.0. (nya filter fx, osv)

Slö SCSI som nämnts, men inte oanvändbar.

Grymt bra sampler för att mappa trumset osv, men gränssnitter är inte optimalt för multisamplingar.

Orsaken till jag gjorde mej av med min: Fläkten! Låter ungefär som en riktigt störig PC...

Ljudmässigt tycker jag nog att det är den roligaste samplern jag testat. Kreativa effekter och svinbra filter...

  • Medlem
  • 2003-03-13 18:46

Annars brukar väl börsen svänga sig med termer som "helt rätt", "tokrätt" och "hur rätt var inte det här då"?

Visste inte att det fanns nyare versioner... vad är nytt i 4000 och 5000 modellerna då?

Främsta nyheten var väl LCD-display?

A5000 har dubbelt så många röster, effekter & midikaneler...

  • Medlem
  • 2003-03-13 20:30

Ok, tror inte dom nyheterna motiverar någon stor prisskillnad i mitt fall i alla fall... polyfoni och antal midikanaler brukar inte ställa till problem för mig...

Har den några schyssta reverbs?
Funderar på att köpa TC´s M300 men om A3000 har en bunt schyssta reverb kanske man skulle leta rätt på en så´n istället...

Lite synd med fläkten bara, måste man väl säga...

Glöm inte "ring oss för bästa Börsenpris"!!!Eller... jo, gör det är ni snälla.

Reverben funkar, men det är dom mer esoteriska effekterna man minns...

Säljer min för 2000 kr på Vendolin Den har 82 Meg minne och ingen hårdisk, Däremot exanderad med fler in och utgångar osv.

Jag har haft en sedan den slapptes...tycker den ar grymt bra...enda nackdelen ar som sagt scsi-transfer, saaakta...
Har lurat en del polare som trott de spelat pa Nordlead2 men istallet var det saw-wave+filter+EG i A3000!!!
Max minne ar 128Mb, jag har 66 i min...2Mb sitter pa moderkortet som inaktiveras om man har fullt, annars har jag 64Mb+2Mb=66Mb.
Harddisk kor jag med en 4.3Gb...den klarar max 8Gb...men tyvarr klarar inte filsystemet fler an x filer per partition sa begransningen ligger dar, tyvarr.
Har dock en 9Gb som jag testat lite med...8Gb anvands endast da.

A4000/A5000 klarar aven IDE diskar, och har dubbelt av allt!

Finns det nått smart sätt att snabba upp överföringen mellan dator och A3000 om man har hårddisk?

Värst vad alla var lyriska över A3000. Jag ger den fullständigt tummen ner om man gillar att sampla mycket och fort. Min referens bygger på vad jag provade på ett butiksfärskt exemplar under två timmar hos MM i malmö.
Menyerna är tröga i uppdateringar, det händer liksom för långsamt alltihop. Vet man att man ska till meny X, och måste trycka 1.5.8.2 för att komma dit - banka in dom knapparna i sömne och den ska ta sig dit mesamma - det gör den inte. I min mening ska man kunna sampla av, säg en halv samplings cd full av multisamplingar utan att tänka så mycket, det ska bara funka. Sen ska man lägga upp keymaps, velomaps och ett fungerande preset för hela ljudet - då faller den pladask igen, för menyerna inte är särskilt logiska, eller snabba. Sen det här med scsi tiden - puh... Att byta från 64megs steinway'en till 64megs gitarren går inte på ett kick - det är lång tuggtid. En annan sak är att knapparna känns billiga och jogwheel'arna suger gråsten - hoppar ofta två steg.
Nej jag säger: Snigelseg sampler: Roland, Långsam sampler: Yamaha, Medium sampler: EMU, Snabb sampler: AKAI, Ultrasnabb sampler: KONTAKT (VST).

PS: Men jag kan ju ha fått tag i ett måndagsexemplar förstås...

1
Bevaka tråden