Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VFX-SD

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-30 17:23

Vad kan en sån egentligen? Jag vet att PF hade en ett tag och jag har för mig att den var FET enligt honom.
Det är väll en charmig digitalsnubbe eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-30 17:54

Komplex synt, dvs "kapabel", men buggig och saknar resonant filter. Trist. Jag höll på att tugga på väggarna på landet, så därför köpte jag den, men den var en smärre katastrof. En viss smak av "massiv amerikansk supersynt" men den bör man genast svälja ner med en klunk konjak. Köp inte.

Får man fråga vad det var du inte gillade med den? Ja, förutom alla buggar.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-30 19:38

Pf...rakt på sak...tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-30 20:43

Vad jag inte gillade; ptja, att den var buggig vägde inte positivt. Men den var svårprogrammerad, varje ljud har upp till 6 oscillatorer per röst så man får programmera sex olika ljud "i ett" om man vill skapa maffo-fetma. Väldigt konstigt gränssnitt för att hantera all den kraften, läs: puligt. Slö över MIDI. Missljud i enveloperna precis som många andra Ensoniq-instrument (märks speciellt vid korta och perkussiva ljud). Den är en dinosaur som inte lanserades när den var färdig: TS10/12 är samma synt men mer färdigutvecklade "versioner". De försökte baka in för mycket i samma låda med VFX SD. Även SD2 lider av mycket av problemen (det saggiga MIDI´t t ex). Men SD2 har åtminstone balla trumljud (för sin tid). Totalintrycket blir: Halvfärdig digitalsynt. Monstruös, men halvfärdig. Och varför inget resonansfilter?

Var det så vanligt med resonansfilter på digitala maskiner då? DSP var ju rätt dyrt, och professorerna tuffade på i sakta mak...

Har funderat på att skaffa en Kawai K1 igen, dels av nostalgiskäl, dels för att man måste tänka helt annorlunda när man programmerar. Skön omväxling mot alla subtraktiva maskiner. Också har dom skitbra klaviaturer, och jag har ingen anslagskänslig för tillfället.... Fast antagligen lånar jag en kompis Bit One så länge i stället. Mys.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-30 23:54

Kawai K4 hade ju resonansfilter t ex. Och JD-800 / 990, D-50, D-70... några av "digitalmonstren" från dessa år hade vettiga filter.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-31 00:17

Hmm? Är jag den enda som gillade den?
Kan hålla med om den slöa MIDI hanteringen, fast den hade en för dåtiden kompetent seq. Körde den som master till en D4, K4r & Proteus rigg som faktiskt funkade fint live...

Står & dammar i studion fortfarande

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-31 00:25

Programmera in lite pads, för det är den fläskbra på.

Sågtandspads med många OSCar, snedstämning och så lite lagom FX på det.

Då kan den bli en liten förorts-Oberheim...

[ 31 December 2002, 00:28: fixat av: PF ]

"Förorts-Oberheim"? Den var bra. Den skulle komplettera en "fattigmans Prophet 5" bra.

K4´ans filter är... speciellt.

Fast trevligt på nåt vis. Det lustiga är att K5000 lät nästan likadant! Måste vara nån på Kawai som har en lite udda uppfattning om hur ett filter ska låta... Kul att inte allt låter samma i alla fall.

1
Bevaka tråden