Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oberheim obxa

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-01-02 00:28

Spanar in oberheims obxa och ob-x
Förutom Van Halens jump......vad säger ni om denna lilla synth

Har lite cash liggade som bränner

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 00:43

Monstruöst stora. Är inte OB-8´an lite ballare? Eller varför inte gå på en Matrix 12´a när du ändå är på G? Leta lite på nätet så hittar du säkert Sound On Sound´s genomgång av OBX och OBX-a. Fina syntar med varma klanger. Apropå Van Halen: Jag tror tricket är mycket EQ + chorus för att få fram ljudet. Tror inte Oberheimarna är så "vassa" i sig själva, så att säga.

En Oberheim måste jag bara ha.. Blir antagligen en Matrix 1000 i framtiden.. Fast jag vill ha nått med en massa rattar hehe

Hmmm Hur styr man en OB-Xa? den har ingen CV/Gate eller MIDI. Har för mig att den har Oberheims speciella interface.. Fast det finns väl säkert MIDI Kits till den..

OB-8 skulle jag nog också föredra. Den lär låta lite klenare, men skall istället vara "stabil som fan" och den klart säkraste och tillförlitligaste synt Oberheim tillverkat. Att OB-Xa låter lite maffigare lär sitta i dess nätdel och man kan tydligen med ganska enkla medel trimma en OB-8 att låta lika kraftfullt.

Det fanns tre olika modeller av OB-Xa, en med 4, en med 6 och en med 8 röster. De med 4 och 6 röster hade väl bara 32 minnesplatser medan 8-röstersmodellen hade 128 platser.

Köper du en Oberheim så blir jag förbannad och avundsjuk på dig. VILL HA! Är det i Skövde du bor? Det är inte så långt från Jönköping, så räkna med att jag kommer och fluktar på din Oberheim.

  • Medlem
  • 2003-01-02 11:14

Bäst att låsa dörren så man inte får fjäderfä till lunch då

1
Bevaka tråden