Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PCR 30 & PCR 50

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-13 01:06

Vågar man tro på Rolle?

Ja, det vågar jag ju. Min farsa heter ju Rolle. Å japan-Rolle har ju gjort en hel radda bra grejer. Men ändå.

Nå´n som har en Edirol(le) PCR-klaviatur? De nya USB-klavvarna? Jag behöver ännu ett nytt USB-klav. Fasen, jag har haft flera stycken redan. Alla har sålts pga att de blivit överflödiga här i min hemstudio. Men så kommer vår å sommar å man blir bärbar å är där man är. Och då kommer en vocoder till Reason å allt. Klart jag måste ha tangenter igen. Att släpa Juno 1 å USB-midi är inget alternativ. Å Juno´n har ingen anslagskänsla. D-50´n är för tung. Emax II´an... du skämta med mig aprillo.

PCR-comments, någon?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-13 08:27

Jag har inte provat en uppkopplad mot program men testkörde klaviaturen/rattarna på en PCR-30 för ett tag sedan. Klaviaturen är på vanligt Roland-manér mycket skönt att spela på, känns rejält på nåt vis jämfört med mitt Evolution MK249C tex. Och rattarna kändes helt ok. Snygga är dom också !

Det sägs att Novations nya klaviatur ska vara riktigt gediget, fast då är det ju bara 25 tangenter iofs.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-13 11:20

Mmm. Jag har jobbat en del med 25-tangentersvarianterna och vill väl hellre ha minst 49 tangenter. Fast i nödfall funkar de minsta klaviaturerna också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-17 16:57

Wow, nu blev man ju inte mindre sugen direkt. Edirol har nu släppt en fri grafisk editor till dessa klaviaturer, och den finns till PC såväl som till Mac. Känns som om de gör helt rätt nu!

PCR-editorn under MacOS X

( PS: Tankas hem på www.edirol.co.uk eller www.edirol.com )

  • Medlem
  • 2003-05-17 20:00

Edirol har ju dessutom färdiga "maps" för alla möjliga musikprogram, inklusive Reason.... De här klaviaturerna verkar mycket trevliga... Nån som vet var man kan få tag på en schysst väska till en sådan här klaviatur?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-17 20:13

En vanlig softcase borde funka, särskilt om man hittar nå´n i mellanstorlek. Fast den minsta klaviaturen går väl helt enkelt ner i en vanlig rygga.

Inte bara Reason, JV-1080 osv också!

  • Medlem
  • 2003-05-17 20:17

JV-1080? Jo, Edirol & "Rolle" (Roland) har ju nåt ihop....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-17 20:27

Jajjemen! Faktum är att Mr. Kakehashi först tänkte döpa firman till Eddie, men sedan blev det Roland i stället. Detta gnagde honom dock mycket djupt, och när datorrevolutionen kom såg han sin chans och startade dotterbolaget Eddieroland. Som sedemera förkortades på grund av att just Eddieroland betyder något väldigt dumt på japanska.

Så var det!

Yo patrik jag har testat de där klaviaturerna, det känns inget vidare o spela på.
Lite tröga tangenter men ändå plastigt, känns som att man spelar på något riktigt taiwan plast...
Kanske för controllerna och så, jag skulle hellre köpa en kass beggad synth.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-17 23:06

Har redan flera!

Äej, en USB-controller är en USB-controller, Roland har ändå koll på läget jämfört med Evolution å grapparna. De här grejerna passar bättre med laptops å "man är där man är... och gör musik när man vill". Man kan inte jämföra med Steinway eller ens Triton, men som Dr Alban en gång sade, "det fonkar". Roland, eller ens Edirol, gör inte crap...

jag tycker att en modular key + ett pyttelitet 1x1-interface inte vore helt galet..
borde väl finnas überbilliga å ännu mer übersmå 1x1-interface?
Klart du ska ha en modular key

  • Oregistrerad
  • 2003-05-17 23:30

Synd bara att fabriken glömde montera pitch + modulationshjul

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-17 23:32

Finns det inte en liten rolandmojänga som på D-50´n å Juno 1´an?

näpp.. bara 18 små söta assignbara rattar att jobba med. Pitch å modhjul e lite synd att det inte finns.. men ändå.. den e ju röd lixom

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-18 12:53

Hehe, sorry, jag trodde det syftades på PCR´erna!

1
Bevaka tråden