Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Myspiano

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte mig nyligen ett digitalpiano att ha hemma och klinka på. Efter att ha provspelat allt i alla musikaffärer ville jag såklart ha en Roland RD-700. Men det ville inte min plånbok, så det fick bli en begagnad Roland RD-150 istället. Och den är jag mycket nöjd med.

Men jag är fortfarande oerhört tagen av pianoljuden i RD-700:an - så otroligt feta och mysiga. Kanske inget man stoppar i sin slicka midimix, men sån midimusikermusik sysslar jag ändå inte med.

Så vilken pianomodul ska jag nu spara ihop till? RD-700-ljuden verkar ju inte finnas i burkform. Visst, jag skulle kunna köpa ett SRX-piano-kort till min XV-3080, men SRX-pianot låter tunnt, digitalt och fattigt jämfört med RD-700:ans pianoljud.

Nu har jag svamlat nog - var hittar jag det ultimata mys-feta pianoljudet som får mig att känna trädoften av gammal flygel? Och jag vill inte fippla med några omständiga softsynthar och Gigapiano-lösningar som ändå inte finns till min Mac.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-05-13 11:51

Jag tycker personligen att steinberg The Grand
är den bästa. Sedan tycker jag mycket bättre om yamaha klaviaturer en rolands. I modulform tycker jag faktiskt
att de mesta låter skit efter ha kört The Grand.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-13 11:59

hit och välj Piano Compare om du vill jämföra olika pianoljud. Personligen tycker jag The Grand låter illa. East West Steinway B är min favorit.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-13 11:59

SRX-pianokortet borde ju kunna innehålla något åt rätt håll tycker man. Är det inte tillräckligt bra + många samplingar för att man ska kunna tweak´a sig fram till sitt favoritpiano? Å har du lyssnat på 700´an i lurar eller bara med de maffiga högtalarna den säkert har?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-13 12:03

Amino, den verkade riktigt välgjord den jämförelsen. Samma midifil till alla pianon? Så vill man ju ha det. Bra länk. Har inte lyssnat på allt, men Malmsjö-samplingarna var som ljuv musik för mina öron. Dock är problemet med sån´a samplingar att "det inte finns mer", muffligt samplat så finns inget att "ta av". Det gör det i fallet med SRX-samplingarna t ex. Har man samplat superdiskant och klart så kan man alltid skära bort lite med filtren sedan. Sampling - och redigering av samplingar är ju en slags subtraktiv process. Man kan ta bort, inte lägga till. Som grundregel.

Bra jämförelsesite...men det blir ju inte samma sak som att provspela själv.

Och...RD-700-an har inga inbyggda högtalare. Har lyssnat på den i lurar.

Men du har nog rätt PF, med SRX-samplingen som grund borde man kunna skruva till ett lite smutsigare och maffigare pianoljud. Redan med XV-3080:ans XV-piano har jag lyckats få till det rätt ok.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-13 14:01

min favorit är PMI Grandioso Bosendorfer 290. Mkt bättre än the grand, i alla fall i mitt tycke..

Men jag letar dock efter piano samplingar som låter lite gammalt, gärna lite lite ostämt också.
Finns det? Har ni några tips så skriv gärna!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-13 14:27

Ja, följ länken ovan och lyssna på det där Malmsjö-pianot. Tror du skulle avguda det!

1
Bevaka tråden