Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

midi trigg?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok nu när jag ska ställa frågan så mister jag all min status.
Jag ska spela in en style i mitt keyboard, fast stylen är omöjlig nästan att spela för mig, så jag tänkte låta en sequencer ge en sync signal eller vad man ska kalla det för att den sen ska spela in i keyboardet.
Mitt keyboard tar emot sånnt det vet jag men hur ställer man in midi klokorna, alltså vilken ska stå på internalexternal.
Har någon ork och vill rädda många dagars vilt experimenterande för mig så är jag tacksam.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-02 00:01

Du ska alltså föra över något du sequencat i datorn in i klaviaturet. Right? Då får du se till att datorprogrammet skickar Midi clock. Och att klaviaturet står inställt på "external". Ofta kan sån´t här i ärlighetens namn vara väldigt bökigt dock. Det kan funka lika bra att ställa syntens tempo på samma som i datorn, sätta igång synten på ett klick och manuellt time´a in startknappen på datorn. Som om du vore DJ och skulle starta din SL1200 på ett givet ögonblick. När du fått över materialet hyfsat så kan du ju kvantisera det i klaviaturet, antar jag? Minns att jag förde över en del hela atarilåtar in i EPS´ens sequencer för några år sedan. En del bök, men när det funkar som man tänkt blir man rikligen belönad.

Tackar Pf, jag har provat att göra som du sa men problemet är att rythmen är en 9/8+6/8 eller nått liknande och kvantisering i efterhand är inte ens o tänka på för att rythmen innehåller 1/64 slag.
Jag har testat att tajma in det rätt genom att sänka tempo till 32 men lyckas ändå inte hålla rätt tajmning.
Kanske man rentav skulle göra en kabel som går från enterknappen på tangentbordet till min keyboards startknapp *lol*.
Vilken skam att jag betalade 35.000 plus 5000 för hd mm och ändå har jag inte kunnat få tag i användbara stilar.
Borde nog gjort något annat med alla pengarna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-02 10:31

Äej, kom igen nu, det här klarar du, höj tempot till 130 bpm så sätter du ettan rätt, det är bara att hamra till på datorn när det är time!

1
Bevaka tråden