Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha PSR-9000 töntig?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hopp.

Gjorde efter många år slag i saken och skaffade hem en PSR-9000. Är det någon töntstämpel på denna kombinerade synth/keyboard? Har jag gjort ett felaktigt köp?
Det verkar nämligen som om alla kör synthmoduler här.
Köpte den begagnad för 16kkr.

Finns det musikinstrument med töntstämpel på? det kan jag inte tänka mig
Yamaha PSR-9000 verkar tveklöst vara en kraftfull workstation, det är säkert ett bra köp. Personligen är jag mest intresserad av äldre analogsyntar och har aldrig rört vid något som en PSR-9000.

Jag började med en Yamaha PSS-560. Hur det slutar vet vi inte än. Det är väl skit samma vad man har för utrustning, bara man blir glad av att använda den och gör musik man själv gillar.

En mastodont-keyboard som den du nämner är säkert skitbra. Men de flesta märker efter ett tag att de vill ha lite mer grejer och köper då kanske en syntmodul, en VA-synt eller kanske en analog pjäs. Men så är det nog även om man sitter med en Korg Triton eller ROland XP-80 också. Varje synt har sin unika karaktär. Men att börja med och att växa i så är nog din keyboard långt ifrån det sämsta. Den är nog bättre än vad många av oss börjat med.

Så det är bara till att börja göra musik med den. Hoppas vi får lyssna!

Det gläder mig att jag har gjort ett bra köp, för jag ägnade flera månader åt att leta upp ett instrument som jag verkligen trivdes med. Började en gång i tiden med en PSR-620, men det var en värdelös produkt att producera musikaliska alster på.
Fast den var skön att spela på.
Jag försöker fortfarande reda ut hur jag får den att agera helt transparant med Cubase, men det kommer väl.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-21 13:34

Ett veritabelt monster!

Själv är jag väl "för fin" för att köpa ett stort och maffigt keyboard, jag behöver läsa ordet "synthesizer" på panelen för att känna mig trygg. Och så är jag för korkad för att inse hur bekvämt det vore med bra, inbyggda högtalare. Och blir ivägskrämd av automatiska komp, såvida det inte är en charmerande arpeggiator som står och blippar. Är kort sagt alldeles för naiv för att hålla koll på sån´a här maskiner, men när man väl testar dem brukar man bli imponerad och säga "den är ju precis som en synt... och de här funktionerna är ju hur sköna som helst...". Den är säkert kalas. Med sampling å allt möjligt?

Tyvärr finns inte PSR-9000 som en synth-modul, vad jag vet. Jag använder inte heller alla automatiska komp, fill-ins och det tramset, men keyboarden har många bra funktioner. Särskilt för de 16kkr jag fick ge för den.
Där finns samplingsfunktioner, med 1MB inbyggt minne, tror jag. Men man kan stoppa in både mer minne och hårddisk i den om man behöver.
Man kan ta vilket ljud som helst och modifiera decay, release, attack, filterfunktioner osv. Mycket bekvämt och mycket snyggt.
Maskinen har dessutom en inbyggd sånganläggning med körfunktioner osv. För att kunna utnyttja körfunktionerna ordentligt, måste man däremot göra en särskilt kanal som representerar ackorden i låten.
Mitt enda problem med den hittills är, att om jag spelar in till datorn (Cubase), så blir det ett riktigt fes-ljud när jag spelar upp det igen.
När jag å andra sidan använder den inbyggda synthesizern i keyboarden (!!!) för 8 kanaler, och skickar över det sparade resultatet via diskett till datorn och öppnar midi-filen där, så återges det exakt.
Jag tror att det är Cubase som är felinställt, men jag har inte hunnit labba så mycket med det.

Men kort sagt, det är ett ljuvligt instrument att stå och spela på, och det har allt för enmannaorkestern, om man skulle bli uppraggad till nåt bröllop eller så.
Men den funkar också bra som studioinstrument, med sina strax över 800 ljud + samplingsmöjligheter och 126 toners polyfoni.
Så det är väl en smaksak egentligen. Men skulle jag skaffa en synthmodul så småningom, så har jag en perfekt klaviatur att styra den med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-21 14:18

Gränslandet Motif Rack -> EX5R någonstans är väl rackade motsvarigheter. Kanske.

hmmm. om du inte använder autokompen och såna grejjer...
16000:- kan man ju få kanska mycket synth för.

Nu vet jag inget om psr9000. det kanske är väldigt mycket synth.

Men är inte hela grejjen med den sån däringa keyboard att det finns lite autokomp och annat inbyggt i den.

..det är nog ganska mycket så som meckarn säger. Man får ju en triton med extra hårddisk + sallad å dressing, men utan autokomp å högtalare för det priset. Men jag tvivlar inte ett dugg på att yamman är dålig på nåt sätt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-21 14:48
Citat:

citera: Men jag tvivlar inte ett dugg på att yamman är dålig på nåt sätt

Are we being Freudians?

Jag tror Volantiz försöker säga att han inte tvivlar på att yamman är bra. Men jag är iofs inte säker! :rolleyes:

jag tror den är ascool verkligen! ..men inte för folk som bara måste pilla fram alla ljuden själv osv.. + trivs med massa kringutrustning som mixerbord, rack med eq´s, multieffekter, skumma racksyntar osv.. jag är sån.. så det är nog inte konstigt alls om min förra post låter lite anti

1
Bevaka tråden