Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JV-1080

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det verkar som att jag köpt en Roland JV-1080 nu. 4000:- med session-kortet. Låter det som en hyffsad affär?

Den borde dyka upp nästa vecka. Hoppas jag blir en lyckligare pippi med den i min ägo.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-21 14:35

bra deal där!

jaaa! leta upp vintage-kortet sen så har du de två som jag tycker är bäst

MED sessionkortet? Oförskämt billigt om du frågar mig! JV-1080 innehåller ju Rolands berömda MRC Pro-synthes som fortfarande är aktuell som en jäklans bra all-round-lösning. Jag gav betydligt mer för min XP-50 (innehållande samma system) även om det förstås var för en del år sen och att den har klaviatur, sequencer och floppy med på köpet, dock bara en effektprocessor!

Hade jag haft ett annat masterklaviatur och av någon anledning inte haft min XP-50 längre hade jag boxat till direkt - då får ju 128 vågformer extra på köpet. Korten i fråga går väl fortfarande för en 2.500-2.900 styck eller nåt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-21 14:52

MRC-pro... är inte det systemet för sequencerformatet? MC500 MKII och framåt typ?

Och beggade kort... brukar gå för 900:- - 1500:- ungefär.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-21 15:13

Bra köp Parakiten! Session har jag aldrig haft men alltid velat ha. 60s/70s å Vintage så eru i hamn!

Ang. priser på expar:
JV-exp ca 900kr som Pf sa å 2500-3000kr för SRX-exp (men de funkar inte i JV-1080).

Okej, då kan jag se fram mot att lösa ut den nästa vecka. Köpte den mest för att jag behövde lite orchestrahit-ljud och annat som jag hade samplern till.

Har aldrig testat en JV-1080 så jag köper den på dina rekomendationer, Pf. Näe, jag har kollat upp den och det verkar vara en vettig maskin. Har svårt att tro att jag skall bli besviken på den. SOm sagt, in med ett vintage-kort, sedan är man med på banan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-21 16:33

Jag vågar nästan garantera att du inte blir besviken. Mer överskådlig och lätthanterlig racksynt får man leta efter. Snabbt midi, låter grymt, filter med resonans, bandpass, högpass... det finns gott om möjligheter.

Själv ska jag just installera en kompis till 1080´n som får göra samma saker fast med andra sounds, en precis nyinförskaffad E-mu Proteus 2000.

Aha! Vart lite inne på en sådan också, men det skulle sett för fnuttigt ut i racket. EPS:en var ju tre enheter hög och då hade man inte kunnat komma dragandes med en enhet bara. Eller hur det nu var.

Roland JV-1080 verkar vara en otroligt prisvärd maskin, de håller ju fortfarande på att packar om den. Det lär nog inte heller vara svårt att hitta expansionskort heller. Den är lite Volvo liksom, "lätt att hitta delar", typ. Emu är mer... Audi. Snyggt förpackade men inget extra egentligen.

Du har verkligen hamnat i ett svårt syntmissbruk, Pf. Visst är det härligt!!! Vilken synt fick stryka på foten till förmån för Emu:n? SH-101:an?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-21 17:45

Nej då, så illa är det inte...

Jag hade ju en Samson-mixer som jag ville sälja, men hittade ingen köpare på den så jag bytte in den och en tusing mot en Proteus 2000 helt enkelt. På JAM helt enkelt. Det är ju fredag, man måste ju kamma hem en ny synt i veckan helt enkelt...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-03-21 18:09

Pf är softsnubbe med ett prylbegär som heter duga, Paras nya 1080 kommer nog att funka perfa!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-21 18:31

Ptja, en mixer som inte är kopplad någonstans och som inte används... då tar man förstås hellre en synt. Kalla det prylbegär...

Se´n behöver jag tech support nu också. Ain´t life a b*tch. Har Peter H ngn aning? Han läser sagor för barnen förstås...

Postade på TGS... i hopp om att ngn ska haja till. Var når man ut till flest, samtidigt... liksom. Typiskt att det är strul just när man tänkt vara lite kreativ.

- Hi there! I´ve got a Mac, of course. The computer just a few people care about. Or how the story was. And today I got a second hand Proteus 2000. Checkin´ E-mu´s site. There´s an update there. I´d like to have it. In my P2K, operating system 1.21 rules the world. So I download this p2k226.dli file, with the 2.26 OS. That´d be neat. And I download E-mu´s Downloader, too. Turns out it says it doesn´t support USB (I´ve got a Steinberg USB-2-Midi) AND that a new version is planned to be out... now hear this... by the summer of 2002. I´m thankful I didn´t hold my breath for that one. Of course, in the name of all things Holy, nothing works at all. Boxes are greyed out, the MIDI interface does a decent job of being utterly so-so and... And I even rebooted into MacOS 9... but no luck whatsoever. I´m trying a generic Sysex dump utility, opening that strange *.dli file and sending it out. Sure enough, some lights are flashing, but no ROMs are being flashed whatsoever. Nothing. Nada. Does anyone know if there´s MIDI files with the OS data somewhere... or if some cool guy has written a better version of the E-mu Junkloader, or if it´ll rain tomorrow? I´m stranded here with 1.something... things that make you go umm. With a :-/ look on your face.

Hmm, har inte ens kollat OS´et på min. Kanske är dags. Å andra sidan gör den allt jag vill rätt än så länge, så kanske inte. Vad är nytt i V2?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-23 22:46

Ett problem med V2 (nu: 2.26) som jag hört talas om är att demolåtarna inte funkar...

Men annars ska det nog rocka på bra. Du ser vilket OS du har när maskinen "bootar"...

Releasenuts -> http://www.emu.com/dlweb/osimages/pRelNotes.html - och det är mycket punkt punkt punkt nu... punkt.

1
Bevaka tråden