Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

cheapo e-mu!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-22 21:03

Fasen! Svinbilligt med samplers. Det är ju ingen nyhet. På begagnatmarknaden nä! Men kolla den här brittiska sajten!

http://www.digitalvillage.co.uk/aproduct.asp?ProductID=45

Inte mig emot!

Jäkligt bra pris... Man blir nästan lite sugen. EOS har bra mycket roligare gränsnitt än ESI4000 som jag sitter med nu...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-23 18:30

Ja, det vill jag lova. Ultra-serien har verkligen råsnabb behandling av allt man
vill (ville, i forntiden, innan mjukvarusamplerns intrång, för många) göra med en
sampler; klippa och klistra, göra timestretch & resampling etc. Jag skulle mycket
väl kunna tänka mig en splirrans ny Ultra för runt 5000:- att använda till Flash
ROM-skapande och att ta mina ASR10 & Emax II-ljud ett steg framåt. Förresten,
så var detta mitt 3000:e inlägg. In celebration of A3000 & S3000 ? Galet...

. . . . . . . . . : : : : : : inlägg 3000 | från stockholm : : : : : : : . . . . . . . . .

Thank you, ladies & gentlemen... I´ll keep doing it... if you´ll allow me

Hade det inte varit för att jag inte ska köpa mer prylar på ett tag... Och att jag måste ha en Nord Modular G2... Och att Alesis Ion ser så mysig ut... Så hade jag nog slagit till!

Skulle iofs helst ha en sampler med USB, och slippa SCSI... Undrar när Akai Z4 är nere i samma pris?

  • Medlem
  • 2003-03-23 20:49

Mycket intressant.. någon som haft förmånen att testa en?

Sedan jag blev intresserad A3000 så har jag läst en del om just den... hur står den här sig i jämförelse tror ni?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-23 21:55

Yamaha´n har roligare effekter. I övrigt tror jag E-mu´n slår den på allt. E-mu´n har bättre operativsystem. Är väldigt mycket snabbare i sin hantering. Har bättre stöd för SCSI. Bägge har balla filter, men även här tror jag E-mu sopar banan ganska bra. Samma sak vad gäller syntfunktionerna. Om man är ute efter en hårdvarusampler och dyker på en ny, apbillig E-mu E5000 så är det inget att tveka på. A3000 har sina poänger, men spelar inte i samma liga. Lyxigare Yamaha A5000 (finns en för 6995:- på JAM) kanske kan slå E-mu´n lite hårdare på näsan, men inte när det kommer till SCSI osv. Jämte Akai´s Z-samplers och kanske S-6000 hör E-mu´s Ultra-samplers till de absolut hårdaste hårdvarusamplers som byggts. Hittills.

Frågan är om det kommer så många fler...

Jag har testat E5000 ett tag, hade alla E-muprylar hemma när jag jobbade som hitech-ansvarig på Luthman. Skulle köpa loss en E5K men börsen (med litet b) ville inte riktigt vara tillräcklig. Om vi får se liknande priser som liknar pundpriset i annonsen (länken i första inlägget) men har bättre växlingskurs (läs: Euro) så... då säljer jag nog av ASR-10´an och Emax II´an. E5000 kan läsa alla gamla ljudbiblioteken...

  • Medlem
  • 2003-03-23 22:14

Ja, jävlar vad gött det vore med en så´n där burk för 4000:-.. obegagnad.

Ärligt talat fattar jag inte varför hårdvarusamplers är så dyra fortfarande... begade också... det är ju ingen som köper dem..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-23 22:19

Närmare 5000:- men ändå!

Grymt är det. Gött är det.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-23 22:24

Ja, då kommer jag också att slå till. Har en ESI-4000 idag med 128 MB minne, som jag misstänker bara är att flytta över till Ultra-samplern. Snabbare SCSI och stor tyst intern hårddisk är vad jag vill ha. Och sysex!!! E5000 Ultra räcker gott och väl. Man tycker nästan synd om de stackarna som försöker sälja sina jätteutbyggda gamla samplers för 15.000:- typ.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-23 22:37

E5000 har 72-pinnars minnen tror jag. Det kanske ESI4000 har också? Finns risk att de är 32-pinnars annars. Minnen köper man lämpligen billigt från glada gamla Mac-killar på www.99mac.com och deras köp / sälj.

Vet inte hur många gånger jag gjort jämförelsen Emu/Yamaha, men förutom effekterna tycker jag det är stor skillnad på filtren. Yamahas är klart vassare, mer drastiska på nåt vis.

Lite som att jämföra Moog & Roland, kan ju ha att göra med att det även här är USA vs Japan.

Jänkarna känns lite mjukare, featre & fluffiga, Japsen har ju alltid dominerat på sylvassa syradrypande filersvep...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-23 22:58

PF: ESI-4000 använder också 72-pinnars minnen. Så den delen av E5000 Ultra är redan löst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-23 23:00

Ultra mega hyper hyper dance dance techno!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-23 23:02

Varför nämner ni aldrig AKAI? Har de verkligen inget att komma med eller?

Tycker bara det är konstigt för jag trodde att AKAI´s samplers var en slags studiostandard. Eller så är det bara min brorsa som är en riktig AKAI-freak, han gillar verkligen sin S3000XL.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-23 23:55

Akai är säkert studiostandard än och på frågan "Akai eller E-mu?" svarar jag "spelar ingen roll". Nuförtiden känns dock 32 MB minne väldigt lite, och då måste man väl upp i minst en S5000 om man vill ha Akai? Är detta en viktig faktor är E-mu förhållandevis mycket billigare.

  • Medlem
  • 2003-03-24 00:00

Ja, det var hemskt vad punden låg högt i kurs.. men det är inte så illa ändå

Har alltid tyckt att Akai gett väldigt lite för pengarna. Och det blir ju en avgörande faktor för oss hemstudiopulare...

Har hursomhelst aldrig haft nån, men dom nya med USB verkar kul.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-24 09:35

USB är mycket praktiskt i sammanhanget. Dock stöds bara USB 1.1, vilket jag tycker är alldeles för långsamt. SCSI och SMDI har funnits länge och är lite krångligare att konfigurera, men när väl det är gjort är det betydligt snabbare än USB 1.1.

1
Bevaka tråden