Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Casio CZ-1000

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-26 17:19

Tyckte det var dags att göra ett inlägg här igen... Casio är ju på tapeten lite titt som tätt... Blev inspirerad att göra lite egen research på nätet vilket har resulterat i att jag numera är riktigt sugen på att köpa mig en CZ-1000

Några frågor bara...

1) Någon som kan lira in lite ljud-exempel.. eller vet var man kan hitta några. Har fortfarande aldrig hört synthen i aktion..

2) Hur är MIDI´t?

3) Hur är den att programmera egna ljud på? Jag är egentligen ute efter en "hands on" synth som man kan vrida till ljud sådär hastigt och lustigt, men jag har fastnat för beskrivningen på CZ-1000 ändå så det gör kanske inget om det är lite bökigt...

  • Medlem
  • 2003-07-26 17:23

hah... självklart fanns det redan en tråd om denna...

Om någon om mina frågor inte blev besvarad där... svara gärna på den här i stället

Har en CZ101 stående här bredvid, men tyvärr har ett gammalt batteri ätit alla mina patchar. Kan lägga upp lite ljud om du vill, annars finns det några få samplingar på Hyperreal

Definitivt en synt jag rekommenderar! Lättskruvad, men lite begränsad. Fantastiska basar för EBM och syntpop, och en del schyssta pads, även om 4 röster är lite begränsande..

Det finns en VZ-10m till salu för 1200:- på Blocket. Jag är själv sugen, men har inget behov av ännu en synt.

VZ är rätt annorlunda, och av någon bisarr anledning inte alls lika bra på basljud.

PF gillar sin, men själv tycker jag den är lite meckig att programmera. Schysst klaviatur dock (fast inte på rackvarianten förstås

)

  • Medlem
  • 2003-07-27 16:39

false messiah:
tackar för länken... gillade det jag hörde faktiskt. Om du skulle ha tid och lust nå´n gång att lira in några Casio-ljud skulle jag (och säkert andra) tycka det var trevligt!

ngn som vet om den är anslagskänslig?

Inte anslagskänslig, förutom maffo-varianten CZ-1, som är extremt ovanlig och som jag sett till salu 1 (en) gång...

(kul namn förresten. välkommen hit!)

Har nu lagt upp lite ljud jag snickrade ihop lite kvickt på min CZ101 (batteriet är slut, så alla patchar jag gör muteras till de mest underliga saker efter en tid) och några fabrikpresets.

Lite smått och gott, inga effekter, och en del av ljuden är lite felstämda eftersom global pitch-inställningen har en tendens att vandra på grund av batteribrist också.

Ljuden finns här.

  • Medlem
  • 2003-08-10 20:22

"batteriet är slut, så alla patchar jag gör muteras till de mest underliga saker efter en tid"

wow - blir de till något kul?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-10 20:31

false messiah : Jag lyssnade på ljuden. Trevliga ljud, speciellt den första basen. Hmm, min tappar tyvärr också minnet. Finns det ett internt batteri att byta också? (har bara bytt det i cartridgen och hittade inget internt när jag tittade)

avart : Nja, det blir mest tysta ljud, eller ljud med väldigt sega attacker.

Vad jag vet finns det inget internt batteri, men vad gäller min cartridge så verkar det vara ett helt vanligt runt litet batteri som är lätt att byta ut. Har inte orkat göra det eftersom jag mest använder min CZ101 som masterklaviatur.

Det enda eventuellt roliga med de muterade ljuden är att parametrarna kan bli helt knasiga, man kan få pitch bend range på 56 och sånt, men det går tydligen att göra via datoreditorer också.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 14:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av false messiah
Vad jag vet finns det inget internt batteri, men vad gäller min cartridge så verkar det vara ett helt vanligt runt litet batteri som är lätt att byta ut. Har inte orkat göra det eftersom jag mest använder min CZ101 som masterklaviatur.

Det enda eventuellt roliga med de muterade ljuden är att parametrarna kan bli helt knasiga, man kan få pitch bend range på 56 och sånt, men det går tydligen att göra via datoreditorer också.

Det ska finnas en liten knapp, "P button", som sitter undertill på CZ 101:an, bredvid batteriluckan. Om man trycker in den med hjälp av ett gem eller en penna samtidigt som synten är på så får man tillbaka de 16 presets som finns i synten när den levereras. En varning dock - detta raderar eventuella egna patcher man har sparade internminnet.

Generellt bör man ha batterier i synten eller se till att den är ansluten med en adapter även när man inte använder den för att vara säker på att minnet fungerar som det ska.

1
Bevaka tråden