Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Phetaste Pad-psynten?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lystring, lystring! Dags att tycka: Vilken är den bästa synten för pads? Tyck gärna till om vilken som är absolut bäst alla kategorier oavsett prisklass, bäst för mängden pengar osv.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-27 18:35

Om du vill komma billigt undan så kan du skaffa en samplings-CD, tex XX-Large Pads 1&2 - Distorted Reality 1&2 och jag tror USB Sounds har en del bra pads i Soundscanserien.

Som vanligt: Wavestation - om det är intressanta texturer och pads med dynamik i. Vill du ha feta och varma saker så är det Roland Jx8/Jx10 som gäller.

Så där, då var den här tråden avklarad.

I princip vilken synt som helst klarar feta pads med en bra chorus/flanger/phaser + bra reverb/delay, men det var väl inte det svaret du ville ha.

(Okej, monosyntar är väl något handikappade i sammanhanget...)

Det beror lite på vilket karaktär som efterfrågas på paden; Wavestation är en klassiker, men gamla Roland-burkar som de redan nämnda JX10 funkar kanon för analogpads, men där tror jag det finns mer att välja på (CS-80, JP8, mfl). Microwave är också fantastisk på pads (alla varianter), speciellt om man vill ha lite digitalare grejer med mer utveckling i ljudet; lite samma grej som WS, fast annorlunda.

Själv har jag använt min Casio VZ-1 till pads och det funkar bra, det blir lite tunnare än en JX10 med Rolandchorus, men kan ofta vara lättare att passa in i ljudbilden av den orsaken. Och 8 detunade sågtänder per röst är rätt maffigt.

Samplers kan funka också, speciellt om man kör feta layers och har bra filter och modulation (Emu!). Sen har jag hört att Yamaha SY22/35/TG33 ska vara bra, framförallt tack vare joysticken.

Som ovan. Sen gillar jag K5000´s kalla & digitala klanger också...

jd800, k5000 och wavestation

  • Oregistrerad
  • 2003-07-27 22:19

Spectrasonics "Atmosphere" är underbar!

jamenvisst asså.. har inte testat den själv.. men hört nästan lite för mycket bra om den

Få se... Bland de analoga burkarna har vi nog ett par kandidater i Oberheim OB8 och Sequential prophet VS.
Bland de digitala har vi Korg Wavestation och Viscount ("Oberheim") OB12...

Skulle nog vilja påstå att OB8 är min favvis bland dessa när allt kommer till kritan...

Ingen som nämner kurzweil?
Nåja ta upp vilka synthar som helst men som herr fågel säger, wawestation inget annat.
undrar förresten varför man la ner den här otroliga ws serien, tycker att den klassar vilken synth som helst på avancerade brilljanta pads.

njaa.. jag har hört mycket fina pads på wavestation.. ännu bättre på jd800 (dessutom minst 5000ggr lättare och snabbare att göra ljuden på).. ännu bättre på k5000.. ännu bättre på xpander.. ännu bättre på prophet vs (som kör på digitala vågformer) .. där stannar listan.. det blir nog inte bättre än så

missade de senaste tidigare pga trötthet

Fleno: Enligt ryktena använder sig bl.a. VNV Nation av den lilla rackaren. Verkar precis hur fet som helst

Har hört mycket gott om Cheetah MS-6 (varav en mycket snart är på väg i riktning mot min studio) - lite Roland JX3p typ. Någon som kanske har en annan uppfattning? Den ser ju himla go ut i alla fall

/// Och pang så var det minsann mitt 800:e inlägg! För att fira det har jag bett PF ändra min nick lite - och det blev från Erasurefetishist till Orgelfantom. Yeah, baby!

///

"Okej, monosyntar är väl något handikappade i sammanhanget..."

Man kan ju lägga på åtta stycken, ungefär som Brian May gjorde när han satt i garderoben och spelade med Queen. Fast det var ju girarr det...

Det är inte bara gitarrister som sysslar med sånt, Walter/Wendy Carlos spelade ju in "Switched on Bach" på det viset.

Måste säga att jag gillar Weedwacker och vissa granulärgrejer i Reaktor också (Travelizer), men lite mer svårpillat. Skulle kanske underlätta om jag hade en rattbox.

Absynth verkar många gilla också. Tyckte det var lite begränsat och byggde mycket på effekterna snarare än syntmotorn i sig, men klart många sköna presets för pads fanns det.

1
Bevaka tråden