Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kolla in priset på Nord Modular G2 Engine

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

kolla in det här.http://www.sweetwater.com/store/detail/NordModG2/

Det kan väl inte stämma riktigt

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-29 22:36

Det är bilden som är knasig. Det är Nord Modular G2 Engine det gäller.

Trots allt aningen billigare än förväntat.

Ja jösses, det är ju nästan så man hade råd...

Men den "riktiga" G2:an är ju helt klart snyggare!

  • Medlem
  • 2003-05-29 23:21

900 dollar? Flus frakt... JAM har listat rackvarianten med ett riktpris på 9300 kr. Vi får se vad som blir riktiga priset när den kommer.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-30 14:55

Men hur låter eländet? Kallare än frysen som förra serien?

Håkan

Varmt, kallt....du bestämmer själv hur den ska låta

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-05-31 16:23

Jag tycker defintivt inte att den låter kallt...
care to elaborate?

Amen!
Svårare fall av analog- och moogfetischism än jag är ju svårt att hitta, men jag har ju tidigare här på forumet berättat om den lilla titelfajten mellan Mikromodular och Minimoog jag ordnade på jobbet... Slutsatsen är att Clavian kan låta såväl kallt som varmt, och när det gäller feta standardmoogsyntbasar så skäms den INTE för sig, den lilla röda, efter en stunds kranande! Det gäller bara att patcha rätt. Peta in lite drift, slumpvärden, och flacka lågpassfunktioner på rätt ställen...

Det är sant att man kan höra det typiska Nordmodular-soundet lite här och där, men tro mig, det går att krana bort!

Synten blir aldrig bättre än fantasin hos operatören!

Folket på Clavia DMI gör skäl för sin lön! Heja!

//R.t:M.I. (Moogfrälst Nordmodular-drömmare)

  • Oregistrerad
  • 2003-05-31 19:58

Norden 1, 2 o 3 låter ju hur bra som helst tycker jag men modular(erna) verkar ha ett annat sound. Förmodligen en smaksak bara, men jag tycker det fattas något jämfört med Nord serien. Jag får liksom inte till grunden, typ ett par osc o lite filter, env etc blir hur gott som helst i en Nord. Men samma i Modularen blir bara stelt. Har inte min Micro kvar men det vore kul o höra andras erfarenheter.

Håkan

Modulärerna är ju just det; modulära.
Och såsom fullständigt modulära signalprocessorer så måste man koppla algoritmen så de låter gôtt. Det har snubbarna på Clavia ju redan gjort i Nordlead:arna, men i modularerna får vi göra jobbet själv = frihet och flexibilitet.
Att bara koppla upp några få moduler blir bara stelt o tråkigt - javisst. Mikromodularens moduler är exakta och gör sin grej, till skillnad från en gammal Moog där modulerna är behängda med massor av tillkortakommanden. Dessa måste man lägga till sin modulpatch för att det skall bli sväng i grejorna.

Ta en minimoog och skruva upp den. Den består av ett antal moduler, ganska lika de från modularsystemet, sammankopplade på ett smart vis. För det mesta är analogsyntmoduler ihopkopplade genom en kondensator, s.k. AC-koppling. Denna kommer i praktiken att fungera som ett filter. Den teoretiskt sett ideala moduluppkopplingen kommer redan här att utsättas för en försiktig filtrering. Det kan man göra i mikromodularen oxå med fasta 6dB-filter. Dessa tar knappt nån processorkraft, så in med dem bara. Sen gäller det ju att låta oscillatorfrekvenserna driva lite olika, lägga till brus, snedstämma och på alla sätt och vis fundera på vilka defekter en riktig analogsynt har, och hur man kan se till att de kommer med i den digitala simuleringen.
Eller så accepterar man den digitala perfektionen och låter maskinen låta digitalsynt!

Lustigt hur vi människor upplever tekniken... Instabilt och darrigt = "varmt", "levande", "organiskt"...
Stabilt, tydligt och välordnat = "kallt", "maskinellt", "kliniskt" etc.

Ungefär som med tillvaron; Det stabila och välordnade Sverige där det som inte är förbjudet är obligatoriskt, och alla överraskningar skall undvikas... och vi blir så less och uttråkade så vi måste åka utomlands och äta konstig mat, skita i hål i marken och jaga kackerlackor...

En Clavia-modular är verkligen Svensk. Rentutav en metafor för Sverige. Den är välordnad, lagom och korrekt. De flesta manövrerar den som förväntat, och den låter småtråkigt. Men man kan ha roligt med den, och den kan väckas till liv, men det krävs lite arbete och fantasi av sin operatör. Seså, buss på och skoja till edra Clavior och era liv!

Fega patchar gör ingen glad!

//R.t:M.I.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-01 15:05

"Lustigt hur vi människor upplever tekniken...

Instabilt och darrigt = "varmt", "levande", "organiskt"...
Stabilt, tydligt och välordnat = "kallt", "maskinellt", "kliniskt" etc."

Intressant betraktelse Rotwang!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-02 19:17

"Clavia News
Nord Modular G2 release info

Stockholm, June 2, 2003

The release of the world´s hottest modular performance synthesizer, the Nord Modular G2, has been delayed until September."

saxat från Clavia

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-02 19:22

Ain´t it just beautiful!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-02 19:30

Jag tror att de upptäckt att den inte kan göra ngt som inte redan Modular Classic kan göra!

Tebaks till skissbordet!

typiskt.. jag som hoppades på att den skulle hinna gå ner lite i pris till början av nästa år

Inte deppa Volantiz.....dom kanske gör en G2x med 5 extra minnesplatser och sänker priset redan i september

Skönt! Då slipper jag motivera ett idiotinköp för frugan nu när vi är panka!

Särbo rules

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-03 14:40

Ja då är det bara att spara vidare Rotwang!

Ja det är bra...
Cashflödet är f.n. i "burst mode" åt fel håll!

Men jag har en hemlig burk där jag stoppar i pengar som blir över, från prylar jag säljer bort, får från pantade tomflaskor osv.

Ingen Clavia förrän hojkörkortet är fixat!
Jag har nog grejor att patcha härhemma ändå...

//R.t:M.I.

Alla borde följa Rotwangs exempel och ta hojkort före syntköp.

Rotwang>> Har du hoj, och i så fall vilken?

Folk tycker antagligen att det är en aning OT, men man måste ju ha något att göra i den här tråden fram till september

Nej jag har ingen hoj än...
eller... jo det har jag, men mc-butiken vet bara inte om att den är min än!

En Triumph Thunderbird hade jag tänkt mig...

(Med en Synthi AKS i packväskan!

)

Fram till dess har jag en Rex -67 med 50cc och en hästkraft härutanför porten.
Och just nu har jag varit ute och baxat runt nåt japanskt spektakel... en Kawa 1100 nånting... Fort som fan går den iallafall! 18 sekunder på konbanan imorse får väl betraktas som okej... *vrooom*

Offtopic, jaförfaaasen, men som sagt;
ut och kör hoj! Roligare kan man inte ha i väntan på höstmörkret och G2-släppet!
BRA att Clavia håller inne den, man hade ju inte kommit ut alls i sommar annars! Heja!

//R.t:M.I.

Ah! du har god smak när det gäller hojar ser jag. Inga plastraketer där inte. Själv är jag smått sugen på speedtriple eller speed4 från samma tillverkare....ligger på gränsen till plaståbäke, men känns ändå långt ifrån på något sätt.

Medan jag väntar på pengaregn så åker jag hem till föräldrarna och slipar på en isärplockad Monark 175cc från tidigt 50-tal.

1
Bevaka tråden