Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hartmann Neuron

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag testade jag för första gången denna sjukt häftiga synt! Iaf en liten stund. Första intrycket av den var att den inte var alls så stor som jag trodde den skulle va. Mycket snygg sak! Efter att ha kännt lite på kontrollerna så kan jag bara säga att jag tycker att dom borde ha tänkt lite mer på kvalitet när dom byggde den. Vissa kontrollers är jätteplastiga och känns fruktansvärt ömtåliga.

På estrads exemplar så hade t.om. pitch/mod1-joysticken redan lossnat, vilket inte såg så kul ut. MYCKET cool powerknapp!

Iaf.. själva gränssnittet var finemang! Mycket trevlig att göra ljud på även om det är en hel del meny-pill. En sak här som jag reagerade på var att dom bytt namn på massa saker! Envelope heter shaper, oscillator heter resynator osv. Men det känns som att det finns vissa orsaker till det. När man kollade lite närmre så såg man att en resynator var uppbyggd av flera oscillatorer(?).. aja.. det är nog orsaken

. Oscillatorerna här känndes inte som enkla oscillatorer heller.. för när jag bytte så ändrades även många andra delar av ljudet.. ok.. det var nog inte enkla vågformsoscillatorer.. det var nog hela ljudscheman eller nåt. Mycket häftigt var det iaf

"Resynatorerna" hade 4 små skärmar, lite knappar och en joystick var. På de små skärmarna står det vad för ljud som är laddade på respektive "ljudschema". Joysticken fungerar nästan som på våra kära vektor-syntar.. man shiftar mellan de 4 laddade .. "ljudscheman". Nån som vet vad det är egentligen? Är det ljudscheman eller vad?

Det fanns en liten mixer eller nå sånt mellan de 2 resynatorerna som verkade vara väldigt intressant.. "tyvärr" så hade jag andra syntar att testa som jag faktiskt är lite mer intresserad av (prophet vs och nord elektro.. mer intressanta med tanke på prislapparna).. så jag körde inte igenom allt (köra igenom allt hade nog tagit VÄLDIGT lång tid dessutom).

Det fanns 3st shaper-delar med vardera 4 modhjul.. mycket trevligt och supersnyggt! Synd bara att det var lite halvkass känsla i modhjulen

Effekt och filtreringsdelarna rörde jag knappt.. får ta det nån annan gång. Den såg väldigt häftig ut iaf (det fanns en surroundknapp bland annat!)

LJUDET DÅ!?
Mycket bra.. synd bara att dom ska köra med så kassa hörlurar i musikaffärer. Ljuden kändes ibland svårspelade. På nåt sätt så ändrades ibland stora delar av ljudet på ett oönskat sätt efter att man tryckt på ett par tangenter.. men det var nog inställt så

. Det känns helt enkelt som att den är superadvancerad och kan göra en otroligt massa olika typer av ljud på ett bra sätt.. men pads är nog det som jag tycker att den verkar va mest intressant till.

slutkommentar: om nån köper en sån här och använder den som presetsynt så blir ja riktigt lack

Nu halkar jag ut på väldigt tunn is men efter vad jag läst och trott mig förstå, handlar det om re-synthes med neuron-nät. Vad det innebär kan man nog tvista om ett tag

I vilket fall som helst så är dessa ljudscheman du nämner tydligen nån sorts modell efter en sampling och nån analys av denna och ska fungera som stimuli till neuron-nätet (eller heter det neuro-nät, nevvro-nät, neon-nät eller nåt annat?). Man måste iaf göra modellerna i en kompjutter och sen ladda ned dem i bapparaten, sen tjänar kontrollerna på maskinen som ytterligare stimuli till det där nätet. Kan nog vara ashäftigt när man väl begriper sig på det!

Jo, för 60000 :- blorde man ju hunna ställa lite krav på att skiten i alla fall håller.

  • Medlem
  • 2003-04-03 09:50

Om hur resynatorer och annat fungerar:
Sound Engine basics

Var har ni era Google-skills?

jgb: sry.. var ganska upptagen hela dagen/kvällen/natten med jobb-saker.. så jag hade inte riktigt tid/lust att kolla upp mer hur den fungerade.. men jag ville fortfarande dela med mig lite av den

Stryph: precis.. nåt sånt. Ljudscheman kanske var lite dåligt ord. Men helt enkelt.. hela ljudet ändrades som om man hade byggt upp en massa modeller som man växlade mellan. Man körde alltså flera modeller samtidigt för att bygga upp ljudet. Mycket intressant!

typiskt.. nu måste jag nog plugga in neuron-nät ändå.. man vill ju veta exakt hur syntar fungerar

Neuron-nät verkar ruggigt tuffa! Men ljudklippen på jgb´s länk imponerade inte. Eller jo, de imponerade för det verkade häftigt, men jag tyckte de lät skit

1
Bevaka tråden