Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vintage-kortet

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu verkar det som att jag äntligen fått tag på ett vintage-kort till min JV-1080. Har annonserat en längre tid och fick idag ett mail från en kille som vill sälja det för 1200:- Lät som ett hyffsat pris så jag slog till utan prut (orkar inte tjafsa om några hundra hit eller dit).

Nå, vad kan jag förvänta mig av vintage-kortet? Några ockulta mellotron-körer? Tell me more!!!

massa jävligt bra ljud

Det verkar lite småkul! Om man kollar in tyska Rolandsidan så kan man få höra demolåtar gjora med ljud från de olika korten. Kolla in detta här!

Själv är jag på jakt efter Orchestra (1 och 2) samt World-kortet. På det sistnämnda finns det ju säckpipor!!!

Om du vill veta vilka vågformer som ingår så kan du läsa detta på följande sida.

Det finns förstås lite info på svenska Roland-siten också. Enjoy

Nu ler jag fånigt!

Det där kortet kommer att sitta som en fläskläpp.

Nu har jag monterat i kortet och lajat en stund med ljuden. Den efterlängtade ockulta mellotron-kören gav mig kalla kårar längst ryggraden. Jag är väldigt nöjd med ljuden men som vanligt finns det några bottenneapp. Jämfört med en JP-8000 låter dessa "analoga" ljud pinsamt tama och mjäkiga. Fatta då hur en äkta Jupiter skulle låta!!!

Nu skall man bara försöka emulera en analogsequencer-bas som pumpar på, ackompanjerat av mellotron-kören och diverse filtersvep och stråkmaskinsljud.

Låter som det kommer att svänga rejält om dej nu, fågeln

Ser fram emot att få höra vad du kan knåpa ihop med dessa ljud. Man blir minsann lite sugen på ett sånt kort själv - men det är andra som står först på listan än så länge.

Jag får väl erkänna att jag också vill ha det kortet i min synth.

Kul att du blev nöjd. får vi höra något coolt sen?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-31 01:15

Pippi : Såg att din älskade "JX-8P Voices" låg med på kortet. Hur låter det? Funkar det som JX-surrogat eller är det inte ens i närheten?

Namnen på korten lät roliga men jag kan själv tänka mig att om det ska låta realistiskt så kommer man lätt upp i många megabyte per ljud, och det tror jag knappast Roland har råd med.

Å andra sidan är ju 1080:n en synt och kan efterlikna mycket, och det är väl förmodligen så de har gjort också. Samplat grundljud och emulerat med JV-parametrarna. Hur många megabyte med ljud är det på korten btw?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-07-31 01:23

16MB komprimerat ere på varje kort.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-31 01:32

16 meg okomprimerat hade jag lätt använt på en multisampling över hela klaviaturet av "Voices".

Nåja, vi är bortskämda med otroliga samplers och extrema sampletider idag, beroende på hur man ser det.

Om man säger så här... att hade jag inte vetat att det var "voices" så hade jag inte gissat det. Men visst, det påminner om det ljudet.

1
Bevaka tråden