Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trummor på Juno-106

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tillhör en av de lyckligt lottade som äger en Roland Juno-106. Jag är dock inte så 1337 på att använda den som jag önskade. Min fråga är:

Hur kan jag få fram en ordentlig BD, ett par snygga SD och en HH?

Tack!

/Jon

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-02 21:03

Framför allt kan du använda filtret till baskaggar. Max resonans och ENV-djup, sedan formar du ljudet med envelopkurvan. Virveltrummor kan du göra om du stänger av alla oscillatorer förutom Noise. Hihats - nästan samma tillvägagångssätt men upp med högpassfiltret - HPF. Encore har en 106:a så han kan säkert komma upp med någon slagkraftig trumma.

Välkommen hit förresten!

Den är skitbra på feta baskaggar. Fast man kan behöva lägga på lite kompressor - men som utgångsmaterial för en sampling så är den bra. Vill minnas att jag har gjort ett "trummset" till Ensoniq EPS-16+ med Juno-106. Om det lät så bra vet jag väl inte...

PF, jag tackar så hjärtligt för ditt välkomnande! Jag skall testa nu, men jag har en fråga. Jag har försökt göra både SD och HH med hjälp av noise men jag har inte lyckats. Jag får liksom ingen ordentligt snärt i det.

Real Parakeet, jag får väl hoppas att jag lyckas bättre då.

Tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-02 22:15

Mmm, det beror på vad du vill ha för ljud; du kommer nog inte kunna göra en 909-virvel t ex, sådan snärt är svår att göra med en så pass enkel (egentligen) synt som 106´an. Men blanda in lite oscillator och filtrera liknande som i baskagge-exemplet så kan du nog snärta till ljudet. Om du samplar kan du ju också lägga flera samplingar på varann för snärten, gör en attacktransient genom att klippa en bit in i samplingen t ex.

Eller så kör man en exiter effekt i kombination med compressor?
Det funkar jättebra på min m3r, comp tar jag från datorn..
5 cents från mig...

drdreas: Andreas din gamle stofil! Det ryktas om att du säljer snodda datorer?

Tack för tipsen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-02 23:10

?

eeh, say what !?

Haha, det här kan bli intressant

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-02 23:18

Hoppas att det är nått internt.......

L

Jag jag köper av samma kille som du köpte den nya synthen jon, schysst att du gav mig hans nummer.

Jon e sur för han har lingonvecka vet ni

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-02 23:28

Eh...

Nä jag o jon e gamla polare till alla som inte vet...
datorerna om någon som har köp till ha bevis så kontakta mig så fixar jag fakturor från compag..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-02 23:36

Jamendåså........

5 1/4"

Jag och Andreas känner varandra från skolan. Jag hörde från en snubbe att det skulle vara något med stulna datorer men han vet ingenting, och med största sannolikhet var det ett skämt. Så jag skojade lite med Andreas.

Jag trodde inte att det skulle bli en sån uppståndelse kring detta.

Ha det gott!

/Jon

  • Medlem
  • 2003-06-03 09:47

Det är alltid svårt att veta om folk känner varandra under ytan eller inte. För att underlätta så gör sådant klart från början, annars är det lätt att manuppfattar det hela som t.ex. illasinnad ryktesspridning och personpåhopp.

Ironi och liknande saker är det som missupfattats mest av allt när det gäller elektronisk kommunikation. Var övertydliga! Då förstår vi alla, och kan kramas!

Jon är ny på forumet och har antagligen inte hunnit vänja sig vid vår minljö än

Annars tror jag knappt han gör personpåhopp igen utan anledning.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-03 14:25

Jon Kristensen : Vilken rolig tråd!

Jag ska prova att ratta lite och se om jag kommer fram till något. Dock har jag gjort några sköna "piaong!"-ljud a´la Kraftwerk & SPOCK på min Juno.

Mums!

encore: Nice! Det skulle vara kul om du hörde av dig i den här tråden om du kommer fram till något.

/Jon

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-03 23:52

Jon : Jarå, jag har suttit och labbat fram lite trumljud i pauserna mellan pluggandet till terminens sista tenta.

Det slog mig igen vilken rolig synt Junon är, och hur mycket olika ljud man trots allt kan få fram med ett antal fasta parametrar. Basar, pads och härligt syntiga leads! Underbar synt!

Att göra trummor på en Juno är dock lite svårt; man har inte så himla stora möjligheter att få till de percussiva ljuden. Såhär har jag iaf gjort för att få fram de 3 olika ljuden:

BD - Inga oscillatorer, sub eller noise påslagna, däremot har jag VCF-RES på självresonans (full patte alltså!) och VCF-FREQ på nästan 0. Har skruvat upp VCF-ENV på ca 5, de andra två (VCF-LFO, VCF-KYBD) står på 0. Envelopekedjan ser ut ungefär såhär : A:0, D:3, S:0, R:0. Glöm inte att ställa VCF-triggern på GATE.

De andra två skriver jag senare, har lite ont om tid.

Until then; Au Revoir!

1
Bevaka tråden