Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

emu esi 4000

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man göra arabiska skalor på den?
Är det ett klipp 2000, inkl zipdrive+scsi kort?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-03 14:25

Hmm...det förklarar varför du inte längre är intresserad mitt SCSI-kort, men det förklarar inte varför du inte ens svarat på mitt meddelande.

I alla fall har jag en sådan och man får tveklöst mycket för pengarna. Dock är det knappast ett klipp eftersom samplers inte kostar mer i dagsläget.

Jag tänker byta längre fram till en Ultra eller något sådant. Anledningen till det är:

* Den är omständlig att arbeta med.

* Den stöder inte styrning via Sysex på något sätt.

* SCSI-implementationen är onödigt långsam.

Den stöder inte heller samplingsskivor i AKAI S3000-format vilket är riktigt dåligt. Problemet med många AKAI-skivor är att det inte står om formatet är S1000 eller S3000.

Men som sagt, enormt mycket för pengarna ändå.

Sorry amino jag skulle köpa en zipdrive av vollans kompis men den har inte dykt upp än, därför har jag inte varit säker på om jag skulle köpa ditt kort..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-04 12:19

I alla fall, hade jag varit dig hade jag hellre satsat ett par tusen till på en "fullfjädrad" sampler. ESI:n har som sagt var ett par irritationsmoment...

Men tillbehören är också viktiga. Får man turbokortet, CD-rom, ZIP-drive och 128 MB så är ju det också värt en hel del bara det, som dessutom kan användas i andra sammanhang.

För övrigt räknar jag inte med att "byta" bort min ESI, för jag kommer få så lite för den att den inte är lönt att göra sig av med den.

Tjena amino

Jag har redan tre samplers, en roland s750 med cdrom hd o fullt ram, två kurzweilar en med 64, den andra med 32, jag vill ha esi 4000 enbart till att köra trummor på hehe, har även planer på att köpa en s6000 med 256 ram, cd o allt ingår också.
Jag bara älskar samplers, finns inget kreativare "instrument".

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-04 15:44

Jag tycker samplers är tråkiga.

Det ser ut som om du saknar en E-musampler i alla fall, men jag tycker nog inte den är särskilt bra som trumsampler. Det är alldeles för omständligt att mappa upp trummor och sådant på den. Och jag tycker den saknar lite i de lägre regionerna också, men det går i och för sig att kompensera med EQ.

Bäst är den nog istället som ren sampleplayer av längre samplingar. Har man en ESI-4000 kan man lika gärna slänga i 128 MB och då får man plats med några stycken stora riktigt bra ljud. Helt enkelt om man slipper röra den.

  • Medlem
  • 2003-06-04 16:58

Jag gillar ESIn, men det blir en riktigt fet maskin först när man kopplar upp den med SCSI mot datorn. Det är mycket smidigt att skicka .wav-filer fram och tillbaka och det gör även att man slipper mycket av de knapptryckningar som man annars tvingas göra om man arbetar med samplern i sig själv.

Överlägset bästa trumsamplern enligt min erfarenhet är Yamaha A3000. Ingen tjafs om att mappa keygroups och sånt därnt, sätt bara kanal o dyl direkt på samplingen...

ESI tillsammans med dator tappar mycket pga bristen på sysex...

bara jag som sitter å tänker på mpc och es-1?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-04 18:14

Jovisst, MPC:erna är betydligt bättre trumsamplers, men de ligger trots allt i ett annat prisläge. Den billigaste, MPC-2000, brukar ligga på mellan 7.000 och 8.000 begagnat och har således klarat sig ifrån de senaste årens prisras.

ES-1 kallar jag mer groovebox. En ny maskin utan SCSI känns inte riktigt som en sampler. Det känns liksom lite för begränsat. Skall "sampler" finnas med i namnet på en nyare apparat så måste den läsa Akaiskivor.

Skulle nog varit tydligare ang. Yamahan. Av de samplers jag ägt var det jag menade... Och det inkluderar tyvärr ingen MPC.

1
Bevaka tråden