Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

...men vad har vi här då ! ?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-04 19:27

......mammatangentbord

WTA

jasedärja!

Vad blir nästa ppg-pryl? En packe ppg-moduler kanske?

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-04 19:39

Hehe, nja DET har jag inte råd med ( än ).

Jag gjorde ett ganska schysst byte så det var bara frakten som jag fick lägga ut ( plus vad jag hade betalat för den andra grejen ).

Nästa pryl blir nog Doepfer MAQ 16/3. Finns de i blått ?

En sådan häringa pryl skulle iofs inte vara helt fel : Röstfördubblare men de är sååå ovanliga och DYRA !!

Lasse

trevligt!

jam har en maq16/3 inne för 5k.. kanske lite väl högt för en beggad.

De finns inte i blått vad jag vet.. men man kan köpa den med blå diodrar

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-04 20:03

Prexis !

Blå dioder är fint men akta er för UV dioder. Inte bra för ögat.

Jamenvisst har ju JAM en MAQ men det ser ut att vara en gammal version ( = gammal mjukvara ) och de kostar fläsk att uppdatera.

Nej tack.

Lasse

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-05 10:20

Härligt waveterm! Knappast det naturligaste mammatangentbordsvalet för de flesta, men för dig måste det varit en självklarhet.

MAQ:en är klart trevlig, men Regelwerk är också härlig och otroligt vacker i mörker.

Sequencermässigt är MAQ:en lite mer omedelbar, men åtta tracks brukar vara fler än tre...

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-05 19:42

Jamen det var ju en Regelwerk du skaffat !!

Grattis på dig själv då !

Mjo...förvisso är 8 spår mer än 3, men 48 pottar är fler än 24 reglar!

Det får nog bli en av varje då, plus en Schaltwerk som får ersätta SDS-6:an !!

L

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-05 20:51

Som amatörpsykolog kan jag bara undra vad för trauma du råkade ut för som liten som har gjort dig till blåplåts-fetischist...

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-05 21:25

waveterm: Jo, jag har en Regelwerk, men hur vet du det?

Det var väl ett tag sedan jag köpte den nu. Jag tittade på MAQ:en också, och hade eventuellt köpt en sådan om rätt hade dykt upp först. MAQ:en brukar dessutom vara lite billigare. Doepfergrejer köpes i alla fall lämpligen från Tyskland!

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-05 21:36

Eder galne blåplåtsfetischist är även synsk !

Muahahahahaaaaa.........

L - lägger ihop 1+1 och får 2

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-05 21:45

Hmmm...långt entaktat utkast?

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-05 23:55

Hehe....

Du nämde i någon annan tråd att du hade en ny hårdvaru-sekke på gång in. Då la jag ihop 1 plus 1.

L

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-06 02:07

Hahahaha...nej du gode Pellefant, nu hade du nog bara tur.

Hårdvarusequencern jag köpte sköter allt jobb numera, så det är knappast någon Regelwerk. Den är mer ett kreativt verktyg och generell programmer. Sequencern jag snackade om är en ASQ-10.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-06 03:19

Wow! Den har jag bara sett på bild. Var hittade du den, eBay eller? Får man fråga vad du gav? Underbart gränssnitt gissar jag som bara lekt med MPC60 i blindo och sedan ägt en MPC2000XL ett allt för kort ögonblick.

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-06 08:14

Tja, jag vet väl egentligen inte om den har särskilt hög wow-faktor. Trots allt bara en MPC-60 utan samplerdel. Men helt underbar som sequencer. Man är igång på nolltid och den är definitivt stabil som fan.

Och man stirrar sig inte blind på en massa grafer och skit och utan lyssnar helt enkelt om det låter bra.

När jag spelade in Tenderness så synkade jag med MTC mot Cubase vilket fungerade helt perfekt. Kompenserade först för MIDI-fördröjningar etc (ca 10 ms) och sedan var det bara att spela in. Fast när jag kom till Pulsen fick jag minska några ms på den kompensationen, eftersom den har så vansinnigt snabb MIDI-respons och dessutom blixtsnabba envelopes.

Jag köpte den från USA över eBay för 4.200:- inklusive allt. Det går att få tag på billigare, men jag åkte på en jobbig säljare som fördyrade frakten en aning plus att momsen blev några hundralappar för mycket. I Europa går den billigare men är ovanlig. Min är i alla fall i extremt bra skick och gör precis vad jag vill.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-06 09:58

Det var nog ett hyfsat pris, för som du säger - den är ovanlig. Jag tror inte de importerades till Sverige "back in the days". På den tiden hade alla Atari, och Roxette hade Mac...

2 midi in, 4 midi ut... kanon ju!

Finns det någon bättre hårdvarusequencer?

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-06 10:32

Fett !!

Jag tänkte faktiskt på ASQ´n tidigare men trodde till slut att det var Regelverken som du hade nyinförskaffat.

Hur är Regelverken att jobba med då ?

pellefant

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-06 12:42

PF: Även om den är ovanlig så är den inte särskilt eftertraktad. Hållas man på med hip-hop vill man ha en MPC, mest på grund av samplern. Håller man på med MIDI i övrigt kör man på datorn eller någon ny groovebox. Det finns ju bättre sequencers, t ex MPC-3000 men den är ju mer än så och dessutom i en annan prisklass. Och så finns ju en massa nyare sequencers som jag inte provat. Annars är det nog en smaksak. Bättre gränssnitt tycker jag inte finns i alla fall.

Pellefant

: När man väl jobbar med en pattern är ju Regelwerken busenkel att arbeta med. Men inställningsmässigt bygger mycket på tysk logik. Och den är ju inte helt komplett som analogliknande MIDI-sequencer. Steglängd, antal steg och MIDI-kanal kan ställas in per spår, medan varje steg alltid innehåller on/off, notvärde och velocity. Jag skulle t ex vilja kunna styra MIDI-controllers, steglängd för varje steg etc, men det kompenseras till viss del av antalet spår. Som CV/Gate-sequencer med åtta spår blir ju möjligheterna också mycket stora. Att sedan använda den till programmera ett par synthar och att t ex mixa i Cubase är ju inte heller fel.

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-06 14:02

Hallouw,

Det låter ju inte helt fel ändå. Att varje spår har individuell velocity är ju schysst men hur editerar man det ?

Gör man det med reglarna eller via displayen/knapparna ?

Det är ju framförallt det som MAQ´n vinner på. D.v.s. att man låter en rad med pottar vara tonhöjd, en annan rad velocity ( som i sin tur styr t.e.x filter cut-off ) och den tredje raden styr något annat kul.

Lasse

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-06 16:23

Man styr både velocity och notvärde med reglarna, byter på en knapp. Det är som sagt oerhört kraftfullt, men samtidigt så sitter ju sällan reglarna "rätt" så att säga. Men vad skall man begära, 16 x 16 = 256 reglar?

En Regelwerk och ett par MAQ är nog bäst.

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-06 21:53

Och en ASQ-10 då förstås. Den bootar på 2.2 s.

1
Bevaka tråden