Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Juno 106 vs Juno60

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-05 23:05

Vad har ni för tankar om dessa Junos?
Fördelar nackdelar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-06 01:16

Juno 60 är överlägsen - både ljud- och designmässigt. En härlig synt! Men den blir onödigt dyr om man vill ha MIDI till den, så 106´an vinner nog ändå. Trevliga syntar, mycket trevliga, men ganska begränsade. Kolla även in Juno 1/2 - som har fler ljudmöjligheter men oftast lägre pris - dock inga sköna reglar att ratta ljud med, bara ett Alpha Dial (därav namnet "Alpha Juno").

1 9 8 2 - Happened just for Juno.

Kan bara hålla med, juno-60 är bäst av dom båda.....den har dessutom en arpeggiator. Jag tycker iofs att det kan vara värt att skaffa midi på den istället för att köpa en 106, köper man nån kentonburk så kan man ju använda den till andra syntar också.

Gör en sökning, har för mej att vi hade en ganska omfattande diskussion om dom maskinerna för ett tag sen. Själv köpte jag en 106, mest för att jag inte fick tag i nån 60 med midi...

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-06 13:07

Okej, här följer ett smått galet inlägg :

Har aldrig provat en Juno-60, men om den (som ni säger) är ännu bättre än Juno-106:an så har jag inget emot att testa. För Juno:n är fanimej min favoritsynt! Kanske kommer den på delad förstaplats när jag snart får min JX8P med programmer, men just nu ligger den ensam på toppen!

Det roliga/jobbiga med Junon är att man kan göra så mycket BRA ljud med den. Ja, alltså; man vill ju lira flera av sina fina ljud på samma gång! Jag skulle vilja ha 3 Junos! Den är iaf skitbra på syntleads (värsta slidande Thriller-wackoleads går att få fram!), sköna syntbasar (inte så värst hårda men ändå bra), coola blipblopeffekter, tranceleads, pwm-ljud med mycket c64-karaktär, pads som nästan får dig att gråta...

Ja, som ni märker gillar jag verkligen den här synten. (!!) Visst har den begränsningar men jag tycker bara jag snarare hittar allt fler möjligheter med den. Och den är ju så rolig att spela på! Bara idag har jag suttit i över en timme och lirat på den. Kommer fan aldrig att sälja den! I love it!

PS. Jag e förstås medveten om att det finns fler roliga syntar därute. Det finns massor av klassiker jag aldrig har provat. Har aldrig provat nån Moog, Oberheim, Prophet tex.. Jämfört med mina digitalsyntar (som jag ändå har en slags kärlek till) så kommer dock Junon som en gudagåva vad gäller gränsnittet och ljudet!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-06 14:29

Har du testat en Nord Lead någon gång, Encore? Vore kul att höra vad du tycker eftersom du är så kär i 106´an. En Nord Lead 2 kan i princip vara 4 st 106´or på en gång. Lite annan karaktär på ljudet men man kan absolut bli kär även i det ljudet...

klart encore ska dra å testa lira på en nord lead

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-07 11:22

Hehe, ja jag får väl passa på o lira lite lead vid nästa tillfälle.

Tackar för tipset!

1
Bevaka tråden