- Gäst
- Oregistrerad ●
Måste fråga er, finns det någon riktigt cool synth med blå skärm/teckenfönster, inte någon med Touchveiw fönster eller vad det heter, men någon annan?
Det måste ju absolut vara det coolaste av allt med typ den färgen som finns här på sidan.. och sedan texten i neonblå coolt...
Rolands oranga hatar jag, blir så less varje gång man slår på strömmen på xp-50´n. Tror m ni man kan typ köpa något sånt där blått lampfilter som man kan sätta över? Skulle vara så härligt...
Casio VZ-1, helt klart. Men den måste programmeras länge och väl för att låta kul.
Här är en bild på en; men den är avstängd så du ser inte just de kulörer du önskat:
http://www.chrisguitars.com/casio-vz1.jpg
Du borde kunna skruva in en annan display i XPn, om du är duktig på att löda osv. Jag tror Elfa osv kan ha displayer som passar. Testa www.elfa.se vetja.
Eller så kör du på enklast-möjliga-metoden, köper blåaktig & genomskinlig tejp (eller en bit plastfilm) och limmar på lämplig bit på din XP-display...
En annan enkel & effektiv metod är att taga 1 st glödlampa, samt 1 st riktigt stinkande blå spritpenna. Måla lampan - se till att den är kall först dock. Skruva in i din armatur, släck ned allt annat och - voilá - Never So Blue. Har du en kompis i närheten kan han sköta på / av-funktionen.
Dina grannar kommer säga; "Kolla lägenheten. Den blinkar blå"
Favoriten är nog t ex JX8P & JX10 m fl (även t ex Ensoniq EPS & ASR) - svart botten, blå text - och gammaldags display... vet inte vad typen kallas, men tecknen är väldigt begränsade - ej uppbyggda på pixlar utan på "linjer" typ _ / - etc. Svagt framåtlutat. Alltid VERSALA TECKEN ENBART. Stilfullt.
ahh, klassisk stil är snyggast...
ljuden spelar ingen större roll, bara man ser cool ut...
Åhh för övrig: tänk att ha en sådandär gittarsynt... som roland gör... ni et, man hänger på sig den som en gittar men den har tangenter...
Såg en sådan på Musikbörsen i Linköping men den var redan såld... en Korg var det i trä...
Roland gör ju sådana nu men det är inte alls lika snygga...
PF:
Äsch, sådana är där ju tre stycken på Xpander/Matrix-12.
Josef:
Skall man spela synth som man spelar gitarr skall den väga lite så det är lite sport. Och så får det gärna stå Moog på den.
Jag ber om ursäkt för att jag utseendemässigt förstörde tråden, men jag kunde inte låta bli.
Hmm... här snackades det visst skit om XP-50:ns finfina display *morrar hotfullt*
Tycker den är kalassnygg - gillar exempelvis inte alls XP-80 med dess enorma "grafiska" display i standardgrönt. XP-50:n är lite annorlunda och bättre för ögonen att jobba med. Detta var occkså anledningen till att jag designade "Protoplasma" med orange lampor/display. Dessutom är blått (i kombination med silver eller annan ljus metall) så in-i-hvete inne sedan så länge inom designbranschen att jag börjar bli riktigt trött på det. Nä, f*n, orange ska det va!
[EDIT: Har vart det en hel FLOCK inlägg på en gång... "Ehh... They are flocking this way..."]
Då är vi i alla fall överens om det - fullkomligt
Om displayen lyses upp av lysdioder så skulle du bara kunna byta ut dessa. nu vet jag inte vilken display som sitter på den men att byta den är nog inte helt lätt efter som det måste stämma med kopplingen till synten. Annars kan det gå att byta ut själva bakgrunden med en sådan här
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2011644.htm
Den länken du skickade var intressant. Vissa syntar är ju ökända för att med tiden få kassa displayer, bland annat Korg Wavestation, Akai S1000 och Yamaha SY77. Jag har två av dessa modeller hemma... Det är tydligen just det fluoroserande (rättstavat?) skiktet som ger upp efter några svåra år. Ersättningsdisplayer finns att köpa men kostar ungefär lika mycket som synten är värd.
Displayen på min SY77:a är lite mörk och svår att läsa, den skulle må bra av en uppfräschning. Wågstationen är fortfarande bra. På min förra Wågstation var displayen inte alls lika klar och fin.
Hur funkar den där el-lyspanelen? Är det bara till att tejpa fast den? Måste man "löda bort" något innan man kommer åt att montera den? Jag misstänker att den fungerar som så att den börjar lysa när man leder en spänning genom den, och att bara göra det ställer nog inte så höga krav på att man löder fast små sladdar här och där på den.
Mina displayer:
Korg Wavestation: Gråblå grafisk (naturell)
Korg MS2000r: klassiskt grön med svarta pixel-tecken
Alesis Midiver 4: Stor grön med grafik(?)
Roland R-8m: Klassiskt grön med svarta pixel-tecken
Roland JV-1080: Mörkgrön med ljusgröna pixel-tecken typ D-50
Yamaha SY77: Gråblå grafisk (naturell)
Yamaha V50: Ljust grön med svarta pixel-tecken
Roland JP-8000: Mörkgrön med ljusgröna pixel-tecken typ D-50
Vill ha: något med orange display, något som blikar blått (konstant sken går också bra), några röda LED som lyser varmt och vänligt och något som lyser gult också.
Pippi : "Vill ha: något med orange display, något som blikar blått (konstant sken går också bra), några röda LED som lyser varmt och vänligt och något som lyser gult också."
Då e´re bara att modda V50:n och sen sälja din "exclusively modified" till Zoran.
Jag tycker det är mycket konstigt att syntar inte har större displayer än dom har. En 15" TTF kostar ju inte alls mycket idag.
Jag svor ve och fasa när jag programmerade Palles DX7a på 80-talet och bara såg en parameter i taget. Sen kom det ett riktigt redigeringsprogram till Yamahas CX-dator där man grafiskt såg vad man gjorde med DX7an.
Men somliga här på forumet föredrar ju att programmera Nord Modular utan dator - nämner inga namn, men det börjar på P och slutar på F :-).
Japp, upp till bevis. Han kan få programera min SY77. Utan display.
lasselu: </skrattar>! PF kan förmodligen höra vad han gör genom att tappa USB-signalen till en rescalier och till audio. Värre blir det nog med att få in signalen men förmodligen har PF en massa kul finska semesterbilder i kameran som han kan stoppa in via USB :-).
Casio FZ-1 har ju samma snygga blå display som VZ-1. Ska låta lagom kallt och hårt också. Men VZ-1 är klart snygg i ett mörkt rum, massa röda dioder som förhöjer stämningen. (Själv skulle jag vilja ha en NL3 bara av den anledningen, måste se fantastisk ut i ett mörkt rum. Eller ett riktigt stort Doepfer-system med extra mycket blinkande lampor. Ja, jag är så ytlig.
)
Liberationloggan var snygg också!
*Sitter och myser vid det orange skenet från sin "Maximillian" (obskyr klassisk Disney-referens) i natten*
Tja jag refererade nog till nåt annat förvisso... men det kan man ju tolka hur man vill... liksom följande:
Ingen som sett "The Black Hole"? (jag menade alltså roboten Maximillian... och han hade nog ingen användning av sådana så, ja... ehh... äh, fan, tror vi släpper det här
)