Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fairlight-ljud

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-09 12:25

Det var en småsolig morgon jag hade räknat diskarna och blev lite sugen på att starta min farkost och köra en sväng i additivrymden, jag gick in på "harmonic envelopes" fattade pennan ritade upp ett gäng harmoniska enveloper tröck compute vips var det första ljudet klart.
Sedan ritade jag sågtandsenveloper på ett par övertoner och körde en compute så fanns det andra ljudet, det är så vackert och bräckligt i de högre registret och så otroligt att det är en maskin från ca.83 den är bara ett(eller ett par) år yngre än jag och väger lika mkt som jag själv. Det här är teknik i världsklass .....
.....här är ljudenljudet

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 12:34

Som sagt, kolla in Art Of Noise osv, de fick den att låta Fairlight, inte FM-keyboard...

Kul att du börjar leka med den dock, se till att få fart på diskettstationen så ska du få höra på ljud!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-09 12:35

Är du säker på att den e hel apan? Jag tycker den låter trasig...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 12:38

Hehe!

Den låter additivsynt. Lite Kawai K5, lite Casio VZ. Om man bara gör vågformer med dem typ.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-09 13:02

Den funkar det är jag som inte har kunskap/ork att göra nått snyggt förän jag kan spara på floppy. Minns du när du tyckte min sidstation lät traig mårre? det är jag som gör sådana ljud...
Jag måste löda lite tele-xlrkablar så att jag kan sampla lite(alla in/ut är xlr)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 13:06

Lite kablar bör du kosta på den med!

Sök, eller jaga, på nätet - kanske finns någon lösning med andra lagringsmöjligheter än ye olde diskettos.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-09 13:17

Ja, just det ja apan! Den e alltså inte trasig heller, SIDen?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-09 13:52

Haha! Ja, det kan man fråga sig. Låter nästan som ljudet av krossat glas. (någon som hört glaskrossarljudet på DX7:an btw?) Intressant karaktär på envelopen faktiskt, låter väldigt "trappstegig" på något sätt. Ingen 16 bitars upplösning på den inte!

1
Bevaka tråden