Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Studio Electronics SE-1X

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-08-04 13:31

någon som provat denna minimoog kopia?
låter den likvärdigt..och är de extra filtren bra?
hur låter det när man kör externa ljud genom den?
tacksam för svar
/gustav

Har inte provat den själv, med har från folk som provat att den inte alls är lik. Inte helt orimligt tycker jag, då alla så kallade minimoog-kopior jag testat har varit en besvikelse i fråga om likhet med orginalet.
Däremot tror jag säkert att det är en trevlig synt i sig, men jag tycker allt att den är lite dyr...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-04 13:47

"likadan" - säkert inte
"likvärdig" - säkerligen

Annars gjorde ju samma gubbar MidiMoog tidigare, som ju är en "refurbished" Minimoog - med MIDI, i rack. Pet Shop Boys köpte tre sådana här ryktades det, då det begav sig, 1991. De kostade ungefär 19000:- per styck på Keyboard City här i Stockholm.

Mmm, en sån skulle man ha

Fast här är det fråga om en riktig minimoog som man bara har slaktat och tryckt in i ett rack. Mididelen kommer från en Roland MPU-101. Hos de första midimoogarna satt midiinterfacet t.o.m i en egen rackenhet.

Studio Electronics har f.ö. slaktat och rackat syntar lite hit och dit. Bl a. 4-voice´ar och Prophet-5´or. Tror även, om jag nu minns rätt, att en och annan TB-303´a har slutat sina dagar på detta brutala sätt. Stryk borde de ha!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-04 14:38

Japp, jag ögnade igenom mina Keyboard Magazines häromdagen och dök på en recension av deras rackade Oberheim OB 8. Recensionen fick mig iofs mer nyfiken på originalet än deras rackvariant, men ändå.

För övrigt kan meddelas att i nya numret av Keyboard finns en lysande recension (som alltid när Jim Aikin är i farten) av Cwejman S1. Den kanske också kan vara ett (iofs dyrt) alternativ? Ny svensk, patchbar 3-oscillatorers analogsynt. Jag får iofs kanske mer Arp 2600-vibb av den.

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-04 15:39

SE-1X är en bra maskin. Låter bra och håller genomgående mycket hög kvalitet. Den skall dock inte jämföras med en Minimoog, för det här är en annan sak. De är båda monofoniska analogsynthar med tre oscillatorer, men sedan slutar i princip likheterna. De är dock som de flesta monofoniska analogsynthar med tre oscillatorer roliga båda två.

• Medlem
  • 2003-08-04 23:06

..oki...men på era svar låter det ju ändå som om jag borde sälja min själ till djävulen för att få ihop pengar och köpa en.

Cwejman S1....den verkar riktigt bra..och var dessutom riktigt snygg

men dyr var den ju även.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-04 23:18

Det populära ekonomialternativet bland 3-oscillatorrackar här på 99musik verkar vara Waldorf Pulse!

nästan synd att kalla den för ett ekonomialternativ.. men visst är det så!

såg iofs en se1:a för 9500:- (var det va?) på vendolin (var det va?

) för ett par timmar sedan.. inte helt taskigt pris! Jag gillar iofs pulsen mer än ATC1:an.. se1 har jag däremot inte lyssnat nå seriöst på.

Mmm, fast hos mig hamnar pulsen bland 2-osc syntarna

Oscillator 1 låter heeelt out. Tonhöjden följer med ordentligt över hela klaviaturet, men den ligger flera oktaver under de andra två oscillatorerna hur mycket man än försöker pitcha den, och vågformen är låst till sågtand, och på vissa tangenter låten den väldigt svagt och nasalt.. What to do??

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-05 10:32

Det är trist. Nästan extra trist när det är så pass billiga apparater att det ibland inte är lönt att laga dem.

Jag vet inte hur den ser ut inuti, men jag hade öppnat och tittat. Hade man inte sett någon uppenbart som hade varit sönder (lödning som släppt etc) hade jag kollat om oscillator 1 är likadan som t ex oscillator 2. I så fall hade jag bytt plats på dem och sett om felet följt med. Då är det bara att beställa en ny oscillator, annars får man fortsätta felsökningen...

• Oregistrerad
  • 2003-08-05 14:32

På Feedback Music här i Malmö har dom ett gäng av StudioElectronics produkter.

*SE1x
*SE1 (beg)
*MidiMini (MidiMoog)
*ObieEight (OB8 i rack)

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-05 14:35

De är generalagenter i Sverige.

• Oregistrerad
  • 2003-08-05 14:39

Yepp.

Men allt utom SE1x är beggade saker från förr.

1
Bevaka tråden