Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Novation Bass-Station Rack

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått erbjudande att köpa denna lilla enhet...
Är det någon som har den i sin ägo o har lust att
dela med sig av sina åsikterna rörande denna lilla
bas-synth..Den har ju extern audio in det
är ju trevligt.. Hur är filtert, användbart???

Testade en på MB lite idag men det verkar inte som
den svarar som andra monosynthar.. Trycker man ner
två tangenter och släpper upp den ena triggas inte
den tangent som fortfarande är nedtryckt...
Är det en inställnings grej eller är det bara så?

• Medlem
  • 2003-06-12 16:39

Kan tyvärr inte svara på några frågor om denna men jag är intresserad av den själv... men i sådana fall Super Bass station varianten... Ni som testat någon av dessa - var inte blyga nu

Vad ger man för nen vanlig eller super idag - ny resp. beggad? Hur står dom sig mot andra "bas-synthar", Waldorf pulse´n, MB33 (I & II) o s v...?

själv så föredrar jag min gamla nord leads basslines framför basstations.. waldorf pulse är i min lilla värld nära på den perfekta rackade bassynten. Den är det känsla i!

[b].. nu börjar jag bli sådär riktigt sugen på en pulse igen

Jag äger en Basstation och gillar den skarpt. Jag betalade 1500:- för min, och för 1500:- så är jag jävligt nöjd.

Hmm, det kanske är så att det är lite "älska eller hata" varning på bas-stationen... Jag och polaren hade nämligen en sådan i vår studio ett tag och vi var rörande eniga om att den är totalt och fullkomligt värdelös.
För det första så tycker vi att den helt enkelt låter dåligt. Namnet till trots så är den i våra öron inte särskilt basig utan snarare lite mjäkig i ljudet. Och för det andra så känns den inte användarvänlig för fem öre... alldeles för pilligt att grejja fram ljud. Fast den får ett litet plus för cv/gate-interfacet.
Min rekommendation är att köpa en Waldorf Pulse istället. Inte mycket dyrare, men tusen gånger bättre.

/christian

ok kul att läsa vad ni tycker.....

Hur är det med tangent triggandet är det
inte lite skumt på dem eller är det bara jag,
eller burken som jag provade på MB.....

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-12 19:20

På den första (Basstation rack) var man tvungen att trigga filtret (det går asså inte bara skicka ljud rakt igenom). Det tyckte jag var trist. Vet inte om det e samma på supervarianten.

Ang. triggandet från keyboardet kan det vara olika om synthen använder lastnote, lowest note eller retrig. Kan vara inställbart, jag vet inte -annars är det bara att leva med det. Troligen är det lowest note.

Ang. att köra saker genom synthars filter är det oftast så att man måste "gatea" förstärkaren i synthen för att det ska låta nåt. Utom om synthen har en avkänningsanordning för sån´t (ProOne t.ex. har det men minimoog t.ex. måste man gatea).
Det kan vara bra att man måste gatea för på det sättet kan man hacka upp ljudet man kör igenom och påverka det med enveloppor och sån´t.

Hade en superbasstation och tyckte den var hyfsad på bas, helt ok på synkljud och sån´t men skittråkig att jobba med. Efteråt när jag börjat pyssla med andra synthar tycker jag inte längre att SBS-en låter så analogt. Dels hade den väl DCO´er och dels halvtaskig upplösning på rattarna. Sen var en del inställningar gömda i fula och krångliga menyer, som t.ex. trig av LFO´erna. Svor mig igenom en hel kväll innan jag fick det som jag ville.

Hepp!

The Galen Inventors tio öre:

Vi hade en Basstation Rack ett tag.
Jag kom aldrig överens med den, jag tyckte att hur jag än kranade på den så hände det inget skoj. Ett riktigt omöjligt ragg, typ. Svårflörtad. Trög och allmänt ostimulerande. Pillig o jävlig också.
Däremot råkade jag ut för en Pulse på Andreassons i Götet för länge sen, den gillade jag direkt! Mkt enkelt val om jag skulle välja!

Alla ställningstaganden gjorda på ren instinkt, och inte den minsta objektivitet och vetenskaplighet. Jag vet folk som älskar basstationen.

//R.t:m.I.

• Medlem
  • 2003-06-12 22:35

mmm, verkar stå 10-0 till pulsens favör... vad kostar en så´n tro?

Eftersom jag alltid tjatar om priser... vad är eran tillförlitligaste källa för nypriser på prylar? Tillverkares egna hemsidor är sällan till nå´n hjälp..

Sedan måste jag säga att ang. tangenternas prioritet... vissa äldre synthar (Moog?) hade väl bara lowest note, eller? Tycker det är helt omöjligt att lira så... last note är enda som gäller för mig. Men sån´t snackas det ju inte så mycket om så en vacker dag köper man väl nå´t gammalt as som bara har lowest note... jaja, nu kom jag av mig.

Pulse brukar ligga på mellan 2500-3000:-.. tycker jag är helt ok pris med tanke på vad den kan. Tänk på att det är ganska viktigt att kolla upp vilket operativ det är i burken.. är det inte 2.1 så betala inte mer än 2500:- eller nå sånt.. dom äldre e lite struliga

Det går iofs att chippa! Waldorf har laft ut en image av nyaste oset på deras hemsida.

Ja fan det verkar skumt det här med last note o
lowest note.. Någon kan förklara

. På
Bass-Station vete fan vad det var, lirar man
snabbt o det gör man ju jätte ofta

så är det
toksvårt att spela exakt en ton åt gången, då är
det lätt att man glider lite och då triggas ju
inte den tangenten alls, fast man släpper den
andra -> ex hackit solo.. O jag vägrar midi
kör det hellre tills det sitter.... Då får man
nog sitta hela natten för 30 sek toksolo

• Medlem
  • 2003-06-12 23:08

2500-3000 var inte alls farligt.. hade väntat mig minst en tusing till. Hur som helst, jag förstod inte allt du sa... är det några hårdvaruskillader mellan den senaste och äldre versioner av pulsen eller är det bara att ladda hem senaste OS:et?

man kan ladda hem det.. men du måste lägga in det på en EPROM som du sedan trycker in i burken.

En till cool sak med pulsen.. man kan koppla ihop flera och köra den som en polyfonisk synt

Usch, nu blev jag ruskigt sugen på en Pulse igen... tror bestämt jag ska köpa mig en. Nån som vill sälja?

Å du Volle, man kan köra flera bas-stationer polyfoniskt oxå. Det blir som ondska i kvadrat

joo.. kan man iofs göra med vad för monosynt som helst om man ska va riktigt petig.. men har basstation nån speciell feature som kopplar ihop dom? Grejen är att kopplar man ihop 2 så triggar pulsarna varannan gång.. osv

Citat:

citerar:the latest Pulse software 2.00 now offers special functions to the Pulse
and Pulse+ that make it possible to combine two or more Pulses and playing
them polyphonic.

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-13 01:39

Ja, jag läste lite om det i Pulsemanualen. (finns på Waldorf´s hemsida) Det funkar så att man ställer in ett unikt nummer på varje Pulse-maskin. Dvs "1" på den första maskinen, "2" på andra osv.. Sen funkar det väl så att den första maskinen alltid tar den första noten, maskin två tar nästa osv..

Jättelätt att programmera egentligen, men en härlig feature är det iallafall!

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-13 01:51

8 röster för cirka 16000kr då?

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-13 01:58

Japp, o 24 oscillatorer!

- ett fett unisonljud, om man så vill.

ojoj.. tänk er ett rack med 8st i höjd!
En riktigt FET polyfonisk synt blir det.. bara specen på den får mig att börja dregla

Synd bara att inte alla delar av Pulsen är tillgängliga utåt så man kan korsmodulera mellan rösterna i den dunderpolysynth ni snackar om!

Ang. Lowest note, ska försöka förklara så gott jag kan. Sen om jag har rätt är väl en annan femma.

Lowest note, highest note (finns det också vissa som har) och last note har endast med tonhöjd att göra. För att trigga om ett envelope måste man släppa tangenterna emellan varje ton eller om synthen har en retrig funktion så att de alltid triggas vid en tangentnedtryckning oavsett hur många som redan är nedtryckta.

Så om du spelar ett F på en synth med lowest note och trycker ned ett A ovanför så händer ingenting. Släpper du A:et och trycker ner ett C under F:et hoppar tonhöjden ner till C:et. Håller du kvar F:et och släpper C:et hoppar tonhöjden tillbaka upp till F. Envelopet triggas bara första gången du trycker ned F:et.

Satt själv på en BS tills för 5 år sedan. Hade aldrig sålt den om det inte vore för att hyran skulle betalas... Helt underbart ljud. Racket rekomenderas varmt för en 1500-2000 pix. Värt varenda krona, med tanke på bra ljud & cv/gate ligger på separat kanal från midi.
Vet inte svaret på din fråga... Tänkte aldrig på det...

Volle: Jodå, bas-stationen har en sån feature den med...

coolt.. bra att veta

1
Bevaka tråden