Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midi -> CV Burkar och sådant!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 17:26

Jag har en gammal Groove Electronics M2CV burk som jag inte blir klok på. Den har förrutom sedvanliga CV/GATE även Filter CV ut på bägge kanaler. Men jag får det bara att funka på kanal 1. Är det någon som har erfarenhet av dessa brittiska prylar?

Läste någonstans att någon frågade hurvida MIDI -> CV funkar på en Basstation rack? Det funkar ypperligt. Min driver både min MS20 och MS10 via en split kabel. Fast man har ju inte sådant lyx som filter CV ut på dem, men det måste man ju inte ha till allt.

Jag har ingen erfarenhet av Kentons burkar, men det verkar som om de är lysande för det mesta, finns det andra att rekommendera. Min analoga rigg består av Pro One, Mono/Poly och MS10/20. Jag skulle helst av allt kanske vilja ha en burk som klarar alla fyra, som alltså kan snacka både vanlig V/Oct och Korg språk. Kentons Pro 4 klarar (väl?) detta, men är för dyr.

Tips?

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-05 17:39

Jag har också ett Groove M2CV och det kan faktiskt en hel del. Lite mysko gränssnitt bara kan man lugnt säga. Mycket grejer på den är tillval, och det kan vara lite lurigt att veta vad man egentligen har. Du har manualen antar jag?

Jag bryr mig inte om någon lyx på sådana apparater. De skall bara stå och göra sitt jobb för sig själva, och så länge de gör det är jag nöjd. Kenton är säkerligen störst och fungerar såvitt jag vet bara bra. Men de flesta klarar sig med BassStation, Pulse Plus och andra inbyggda varianter.

Funkar det nu och du är nöjd så behöver du ju inte ändra något.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-05 17:41

Jag kom att tänka på Doepfer, man kan ju "bygga" ett fett interface annars, om man kombinerar rätt typer av moduler. Sedan kan man ju tänka sig att komplettera med några kul filter etc för att fylla ut ett 19"-rack.

www.doepfer.com
www.analogue.org/network

Bra idé där PF, bygga ett sequencer/midi/cv rack! Man skulle kunna ha ett midi-interface, en klockdelare, en klocksequencer, en dual sample and hold, en slewlimiter, en spänningsstyrd switch och lite annat smått och gott. På det sättet kan man ta in en slinga via midi-devicet och koppla in nån triggpryl till klockdelaren och sen leka hejvilt med de andra modulerna! Till exempel kan man trigga en sample and hold som knycker toner från midi-interfacet och sen håller dem tills nästa trig kommer, eller så kan man styra switchen så man kopplar i och ur slewlimitern för portamento grejor. Möjligheterna är oändliga!

• Oregistrerad
  • 2003-08-05 20:21

Bygga ett eget via tysk teknik? Tja, det kanske inte är någon dum idé...

Ang M2CV, åh tusan... De är lite custom byggda? Jag har 2 * CV/GATE + 2 * Filter till CV och en port till som jag antar är någon form av synk för trummaskiner och annat. Jag saknar däremot Wasp port... Mitt "skal" sitter inte fast, och jag hade ett helsike att få kontakterna att funka när jag fick den. Det är väl vanlig mini tele?? Sådana använder jag i alla fall... Fick inga kablar till. Men det måste det ju vara. Jag fick en manual för inte så länge sedan, men jag har inte studerat den. Jag är ju lite lat vettu!

Tänkte att jag skulle fråga först om det var någon som visste! Tack!!

1
Bevaka tråden