Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snedställa oskilatorer?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok jag skäms som en hund men nångång måste jag veta, vad betyder snedställda oskilatorer?
ha det
Andreas

Vanligtvis menar man bara att man "ostämmer" 2 eller fler oscillator lite grann, tex den ena 1 cent över den andra, för att få ett fetare ljud. Om du snedställer två sågtandsvågformer får du ett ljud som låter ganska mycket som en pulsbreddsmodulerad rektangelvåg tex.

På sätt och vis har det ju samma funktion som att man lägger på ett chorus; det fungerar ju som om två personer sjunger aningen ostämt och örat är specialbyggt för att försöka höra om det är många rovdjur som ylar / många ur stammen som brölar på krigsrådet etc, så det låter maffigt och stort.

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-17 01:23

Ja alltså. Säg att du har ett ljud med två oscillatorer/röster som spelar samma ton. Att snedställa innebär att man höjer eller sänker en oscillators frekvens i förhållande till den andra. Man behöver inte heller begränsa sig till två oscillatorer, utan man kan ha ett helt gäng snedställda oscillatorer. Resultatet blir ett tjockare/fetare ljud.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-17 01:25

Tänk dig två violinister som spelar samma melodi samtidigt, det blir ett bredare och mer intressant ljud; samma sak gäller för två oscillatorer i en synt. Violinisterna spelar aldrig exakt samma toner så därav uppstår "liv" i och med detta - en viss ostämdhet bidrar. Syntarna är ju statiska varelser så där får man manuellt se till att oscillatorerna är något ostämda i förhållande till varann. Ju fler oscillatorer, ju mer intressant ljud. Ju fler violinister, ju mer levande orkester. På analoga syntar måste man finjustera oscillatorstämningen ibland, för det händer att oscillatorerna "glider isär" och skapar något som låter helt ostämt. Det kan också användas som en kool ljudeffekt förvisso. Minimoogen är den synt som är roligast att justera stämningen på tycker jag. Låter som två (eller tre) reaplan som åker om varann när man rör på dessa rattar. Optimalt värde är när det låter stämt men ändå fett. För det är ju fetman man vill ha. Lite av samma sak kan uppnås om man har en synt med en oscillator och ett bra chorus. Det är därför Rolands Juno-syntar och Korg´s Polysix också kan låta fett och mysigt.

Jaha men vad trög man kan vara ibland

Jag har ju själv gjort ett ljud som ska föreställa en orientalisk stråkkvartett.
4 cello+ 5 marcatto violinister+ ett ahh ljud i hög oktav på låg volym..
Ganska coolt ljud till kurzweilen faktiskt

tack för alla tips grabbar

Passa er för utsläckning bara boys.

Du menar att man inte skall låta alla oscillatorer ha samma volym och därmed "släcka ut" varandra?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-17 13:48

inte volym men pitch... fast det kan låta rätt ballt det med ibland.

Utsläckning är ett fenomen som uppstår när två oscillatorer med samma vågform och frekvens ligger på varandra men 180 grader ur fas så att de blir varandras motsatser och tar ut varandra så det blir tyst. Om man snedstämmer många oscillatorer (händer ofta på min mini) så är det lätt hänt att det här uppstår. Det kan som sagt låta bra men helst ska det inte bli helt tyst... Mest nämnde jag det lite på skämt faktiskt

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-17 14:52

Skumt minimoogfenomen, för på DCO-syntar blir det ju bara en kul ljudeffekt så att säga...

Scritti Politti använde bara en oscillator på minimoogen, den blev för "flabby" annars tyckte de. De lade på lite chorus i stället. Deras moogbasar har alltid ett distinkt "klick" i attacken. Och de har ALLTID moogbas... nästan.

• Medlem
  • 2003-06-17 14:53

Utsläckning kan användas för att simulera PWM på t.ex. en JV-1080, blir inte helt bra men ljudet rör sig i alla fall. Tag två fyrkantvågor, snedstäm lite, låt en långsam LFO påverka pitch på den ena av dem, spela!

Har för mig det till och med står i manualen till JV-1080.

Minimoogen blir ofta lite "flabbig" med många oscillatorer aktiverade. Ofta blir det mera snärt i enoscillatorbasar, men då är det nice med en suboscillator att fläska lite med så en micromoog har ett plus mot minin där.

Och btw, vad är det här för jäkla kakmonster?

Haha! Den hette till och med Kaaka i kod!

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-18 00:13

Stryph : Det är en ny smiley i samlingen.

Förresten, kan man inte "simulera" en suboscillator på minimoogen genom att sänka en av rösterna en oktav? Eller går det inte?

Ja jag såg det, jag tyckte den såg rolig ut!

Jo, visst kan man simulera en sub men iom att det blir en annan oscillator så blir de inte exakt lika i pitch och då får man den där fetman som gärna flobbar till det lite. På gott och ont. Det bästa sättet jag hittat för att undvika fetman är att ha en triangelvåg en oktav ner för eftersom den inte innehåller så mycket övertoner hörs inte snedstämningen så bra.

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-18 13:17

Ah, värdefulla tips!

Nu lär jag ju inte råka ut för det med mina DCO-syntar men likväl.

Bra att veta.

Alltid lika kul när man kan tipsa! Har funderingar på att skriva en Intermediate Synthesis grej, det finns ju redan hur många Basic som helst och Advanced kanske man ska lugna sig innan man ger sig på. Vad tror ni om nåt sån´t?

1
Bevaka tråden