Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spectral Audio NEPTUNE II

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Huganemej!

Ja, det måste ju komma... Som säkert knappast någon kunnaat undgå har jag tjatat oändligt mycket om en lityen kär synth i två rackhöjder och med 3 oscillatorer som bär det smarriga namnet Neptune II som förstås är en vidarutveckling av den tämligen osköna Neptune som i sin tur är en vidareutveckling av analogsynthen Proton - och alla självfallet från företaget Spectral Audio.

Ett litet utsnitt av den helsköna framsidan finns att se här nedan!

Vet inte riktigt vad som fått mig att fästa mig närmast till besatthet med denna lilla raring, men säkert har den helsköna designen med det att göra. Till och med baksidan är kalassnygg!!!

Kolla in lite fler bilder på The Synthesizer Network. Ahhhh, ljuvligt!

Det är i alla fall en ganska liten teknisk förändring sedan Neptune, som ser ut som bilden nedan, men priset är förstås avsevärt högre. Har just hittat en föregångare för nätta 3500:- medan den nya kostar runt 8000:-... Så det lär väl dröja innan man har råd, men jag bara ska ha en sån här! Jag kan leva på mycket billigare halvvarianter tills dess, men detta ska bli min första riktiga analoga synth med riktiga goa rattar - så känns det i alla fall nu

originalet ser i alla fall ut så här - inte lika snygg men nästan samma funktioner som försrtås är det mest vesäntliga.

Spectral Audio har förstås en egen informationssida för Neptune II med lite ljudexempel.

Fler ljudexempel kan hittas på The Synthesizer Network´s audio sample-sida.

Usch ja! Men nu har jag i alla fall tjatat av mig lite! Kanske ska jag göra en liten tråd till Cheetah - MS-6 också när jag redan är igång`Den har ju en snygg kise på framsidan

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-19 16:06

Jag håller med om att den har en läcker design.

Man ser att den har varit inspirationskälla till din egen projektsynt. Frågan är hur den låter bara, och hur den står sig mot sina konkurrenter. Vad finns det för liknande skapelser då? Waldorf Pulse kanske? (fast utan dedikerade rattar förstås) Novation har kanske något att sätta sig emot med? Hmm...

Nå, ljudet är frågan... Har inte hunnit lyssna igenom alla demos ännu

Men den ska enlgt uppgift kunna bistå med både det ena och det andra. Dessutom kan man bygga på PWM och lite annat skoj... fast inte helt hundra på hur det ska fungera bara

• Medlem
  • Skövde
  • 2003-12-09 23:25

Jag har den! Tjoho! Denna tråden är väl väldigt inaktuell nu, men har massa dötid på jobbet, så jag sitter och läser gamla nyheter. Jag är jäkligt nöjd med min. Var nog den första i Sverige som köpte den. Det var första demorundan för Säljarn iaf, som precis fått in den. Skulle ha Phobos red Square egentligen, men jag blev så impad på denna blåa lilla värstingen. Det är min favvorit vill jag nämna.

Hehe, ja nu är det sannerligen lite inaktuellt, men ... egentligen inte. Är fortfarande helsåld på den här lilla raringen. Lägg gärna upp lite ljuddemos och/eller bilder så att man får dräggla lite.

Har också lite dötid just nu och letar igenom vår digra arkiv. Här är ju så mycket prylar att 99:an säkert snart kommer förvandlas till en AI ... och troligen ta sig an att utrota alla oss tokiga synthälskare!

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-14 22:36

Hihi...ja...och inga ljud-demos har kommit upp ännu heller på ett tag. Har ingen förvaring på nätet där de kan ligga ofentligt att jag inte orkat göra någon. Den är dock oumbärlig i min setup fortfarande dock. Man spar så mycket när man arbetar med den, inte för att jag vill förvandla denna tråden till hårdvara versus mjukvara och digitalt mot analogt, men den den preserar bas så oerhört fint och lätt att det är fånigt. En äkta arbetshäst intill min laptop.

Jag ska dock skriva en recension av den snart, och tänkte lägga upp lite ljud-demos då. Finns det någon som har lite plats över där de kan få husera ett tag?

Snygg som tusan är den fortfarande

Här dyker det iaf upp lite ljuddemos via moogulators forum
http://www.synthesizerforum.de/synthesizer/viewtopic.php?t=4143

Hittade just tråden igen! Stort tack för tipset ... mums! Här ska det bannemej lyssnas!

• Medlem
  • 2006-02-14 20:41

Jag skulel vilja ha en II. Synd att dom är något dyra samt att dom inet finns beg. änsålänge

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-02-14 22:04

Snygga ljudexempel faktiskt. Får mig att vilja möblera om i min hörna och bereda plats för den också...

18db: har du inte så det räcker nu?

• Medlem
  • 2006-02-14 22:12
Ursprungligen av Clase:

18db: har du inte så det räcker nu?

Jo. men sitter i valet och kvalet. Vad ska stanna och vad ska bort. 19" är prakriskt. Klaviatur är stora och dyra.

Men frågan är också om jag kan nöjja mej med 1an. Skillnaden är inet så ofantligt stor mellan 1 och 2

Men å andra sidan så är det ofta de där små detaljerna som gör den stora skillnaden

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-11-28 19:12

lite ljud-demo

Började göra lite hårdsynt en kväll, men orkar inte göra något av beatet. Ger er istället en medelmåttig ljud-demo där bas, hihat, och virvel är gjorda på en Neptune 2. Lite reverb och kompression är pålaggd.

Neptune 2 demo

Är väl inte det mest upphetsande ni hört, men det kommer komma mer iaf. ska skriva en recension på denna lilla blåa racksynt så fort jag hinner.

Spännande! Laddar ner men lyssnar nog imorgon ... just hemma efter en extremt tuff arbetsvecka ...

Filminspelning är inget för veklingar, kan jag förresten intyga

ja den här låter jävligt bra denna synth.

• Medlem
  • 2006-12-05 14:31
Ursprungligen av knarr:

Lockande!

Clase: Riktigt nice! Det är en gottahave helt enkelt! Tack så hemskt mycket för smakprovet!

1
Bevaka tråden