Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nord Lead 3?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-09 19:18

Ngn som kört den hårt? Jag e lite sugen men har inte testat den. Antar att det e samma klav som NL1 å NL2. Det ryktas om att listpriset e sänkt till under 20kkr...

Listpriset är sänkt till 21900:-.. och jag har testat den ganska ordentligt vid 5-6 tillfällen. Jag kan säga att jag minst sagt är VÄLDIGT sugen på en sån i framtiden. Den är inte riktigt lika lättförstådd som 1:an å 2:an.. men den är grym! Jag ser virus kc som ett alternativ.. helt underbar VA-synt det också. Norden känns mycket bättre på rena och helt enkelt dundersnygga ljud.. virusen känns mycket mer som effekt-synt som verkligen kan låta helt skogstokig men fortfarande väldigt bra! Helt klart värt att kolla in båda dessa mer..

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-09 20:02

Den sägs ha ett helt annat ljud än sina bröder (om man jämför 2:an med 1:an så e skillnaden inte så stor som 3:an mot 1:an eller 2:an). Dessutom e ju rattarna klart mkt trevligare än på många andra VA (ok att Waldorf har ändlösa rattar men man ser inte var ratten står).
Det låter som jag har bestämt mig men det har jag inte. En sak e säkert iallafall...det omorganiseras rejält hemma!

EDIT: låter NL3 väldigt likt NM?

1:an låter lite råare än 2:an.. 2:an kan pressa ur sig fler olika ljud än 1:an.. men 3:an är en helt ny synt. Den låter annorlunda.

Rattarna är helt underbara.. ändlösa med ett lite svagt klickande i sig.. känns riktigt skönt att vrida på dom

Låter likt NM... njaeej.. det var lite för svår fråga

. Jag har inte testat dom brevid varann.. men du kan ju va ganska säker på att NL3 är baserad på algoritmer från NM.. men vidarebyggd såklart. Jag tror inte att NM kan göra alla ljud som NL3 grejar.. och tvärtom. Karaktären är ganska lika.. NL3 har nog iofs nyare och bättre filter med mera. När jag tänker efter så känns det som att nl3 låter mer analog än nm.. men nu är ju inte jag direkt så kunglig på att göra ljud på nm.. så som sagt.. väldigt svår fråga.

Har ägt NR1, NL2 & NM (& NMM). Dom har allihop exakt samma "grundkaraktär", hörs att det är samma kod. NL1 & 2 hör iaf jag inte någon skillnad på, även om jag inte spelat dom sida vid sida. NL1 v2.0 och NL2 har tom samma presets... NL3 har jag bara spelat som hastigast, men den har ett annorlunda ljud. Och Clavia själva har väl sagt att den är helt omskriven. Det dubbla filtret tycker jag iaf var klart mysigt, lätt att göra formantklanger o dyl.

nl1 och nl2 spottar ur sig ljud i olika upplösningar.. så ljudet skiljer en del bara där.. jag har testat dom brevid varann

. NL2 låter lite renare ifall nån är intresserad av sånt..

Helt omskriven tror jag absolut inte att NL3 är.. men håller med om att den inte låter alls likadant som NL1 och NL2.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-09 22:45

Gött boys! Då gör man inte helt bort sig å bakar kaka på kaka om man skaffar en NL3. Annars e jag lite halvsur för jag missade en Virus kC för 12kkr på eBay idag. 40 dagar gammal å spelad på tre ggr. Så fick jag erbjudandet om en NL3 precis efteråt.

Jag testade NL3 och Indigo II (Virus C alltså) sida vid sida. Virus preset har klart mer wow-faktor, mycket mer bas bla. Men jag vete 17 om inte Clavia vinner i längen, på allround kvalitet. Virus döljer ju alla skavanker bakom en massa effekter, det gör inte NL3. Det tyska trumfkortet är ju filtren, dom låter kanon, men oscillatorerna är bara sådär tycker jag.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-10 23:01

Jag har inte spelat på en NL3 på bra länge, men jag fick förhandstesta den en gång, och blev otroligt imponerad. Tyckte den kunde göra "allt och lite till" vad beträffar syntljud. Virus KC är nog en väldigt bra tävlare med liknande pris och "känsla av att vara ny synt" (fortfarande). Den har jag inte lyckats sätta fingret på, fick ett rörigt intryck av den då jag testade, även om jag blev omåttligt impad av dess design. Jag gillar att syntar har inbyggda effekter; då kan man liksom "programmera in dem" i ljuden. Det är synd att NL3 saknar FX, men ändå - bägge två är nog himla kul syntar att "växa med" för den som har råd. Två bra köp - smaken får avgöra lite vilken man väljer. Bägge tycker jag inte man ska ha i alla fall, en Motorola-synt räcker...

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-10 23:03

Det verkar som det sket sig med NL3 så jag e tebaks där jag började (å det e en v-synth som förhoppningsvis står här hemma inom en mkt snar framtid).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-10 23:08

MPC4000 + NM Key + V-synth / NL3 etc alltså? Ett partykit helt enkelt?

Om jag fick 20 lök att köpa en ny synt för, skulle jag nog välja en V-synth också. Eller en Fantom-S. Eller en NL3. Eller en Virus KC.

Eller...

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-10 23:30

Jupp! Meningen e att jag ska ha ett kit som håller ett tag men tidigare erfarenheter skvallrar om att dessa kan vara till salu om en månad drygt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-10 23:35

Behåll Ensoniq-synten annars vetja, den kan du ju osv. Fokusera dig på att lära dig MPCn (som ju också kan göra de lite nyare smör/brödljuden i och med att det ju inte bara är en trumsampler).

Bonus: Fet utrikesresa eller ngt på köpet...

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-10 23:46

Ensoniqen kan jag inte alls (har aldrig editerat ett ljud under de nästan 2 år jag haft den).

Johannes var hemma hos mig å konstaterade att den kan göra det mesta (å lite till) vilket fick mig att överväga att ngn med mer intresse antagligen har mer nytta av den.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-10 23:58

Ptja, tyvärr kan den ju bara läsa samplingar från EPS / ASR men det är iofs ett stort lyft jämfört med de tidigare Ensoniqsyntarna (nu snackar vi pre-historic items). Jag skulle nog kunnat ha kul med den, men jag är inte riktigt inne på den linjen just nu (TS10 med fullt minne + SCSI kunde iofs vara ett alternativ till min ASR, jag samplar ändå inte med den, har ljud så jag klarar mig).

Du kan ju sampla med datorn -> föra över till TS-10:an -> mixtra med ljudet == en EPS/ASR på steroider (men utan det speciella ljud som uppstår när man kör ljudet genom EPS-16+:ens A/D-omvandlare). Sen har TS-10:an en annan effektmotor (och kan inte läsa WaveBoy vad jag förstår) och har den där grymma Hyper-grejen (en råkool sequencer som blir en del av "ljudet" för den som inte visste).

Hade jag plats&råd&tid... men det har jag inte.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-11 02:10

Du menar TransWave?

1
Bevaka tråden