Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första synten?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 17:08

För min del en Casio CZ... någonting... Lät skräp, speciellt ihop med min Roland TR 707

CZ1000 ?
hahaha, en sån gammal häck har nog alla haft nån gång
Såg en sådan så sent som igår hos en kompis faktiskt...

Min första riktiga synth var en MS20 från Korg.
Innan dess hade jag bara lekt i kompisens studio...
uufffhhh.. kom just på hur länge sen det var...
Vi snackar tidigt 80-tal...
Det skulle innebära att jag är rätt gammal också...

• Medlem
  • 2002-07-22 05:28

Haha
Casio V-1 förstås ??

Sen en casio CZ100...Den lilla (ännu midnre) varianten. Rätt lustig.
Om man lät nåt annan styra den via midi och satte en gaffel bak i en kortplats eller cartridge plats så började den låta riktigt häftigt. Det var i och för sig lite struligt med gaffeln men det brukade funka.
Roland SH 101 och casio CZ1000 hade jag samtidigt...Roliga på den tiden.
Roland SH 101 köpte jag från Hobbex!! för typ 3000 spänn.

hehe...Sköna minnen kom visst till baka

• Oregistrerad
  • 2002-07-22 10:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: 12moons:
Min första riktiga synth var en MS20 från Korg.

MS-20? Noise fuktionen på den är ju helt crazy!
Vi brukade trigga den ifrån en tr-909 för att dubblera "virveln" La till "gejtat rum" fr. spx-90 det lät sååå djädra "Industri" Alla våra kompisar var otroligt impade av vårat "sound"

sant, sant, den låter för jävligt, men det låter samtidigt väldigt nice...
Speciell maskin det där...
Sålde den för typ 2 år sen...

• Oregistrerad
  • 2002-07-22 22:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: 12moons:
sant, sant, den låter för jävligt, men det låter samtidigt väldigt nice...
Speciell maskin det där...
Sålde den för typ 2 år sen...

Vad ligger en sådan på i dagsläget?
Skulle vara kul att ställa en bland de andra...

• Medlem
  • Älmhult
  • 2002-07-23 12:07

Oskulden rök till en Korg Poly 800... Det är fan ett under att man fortfarande håller på med musik fortfarande...

Vår första demo spelade vi in med den och min polares CZ1000 och RZ1 samt på en lånad kassettporta... Undrar hur det lät?

[/QUOTE]Vad ligger en sådan på i dagsläget?
Skulle vara kul att ställa en bland de andra...[/QB][/QUOTE]

Sålde min MS20´a för typ 3.000 tror jag...
Ligger väl på runt samma nu skulle jag tro...

Hmmm...(tänker)...Roland D-10!
Året var 1987 tror jag. Brand new och dessutom multitimbral. Och den hade inbyggda effekter! Spelade till musik(?) i trackern på min Amiga 500.

• Oregistrerad
  • 2002-07-25 14:59

Första synten?

...nu fick man tänka efter ordentligt! Måste ha varit någon av följande tre:

Minimoog rev. C, Roland SH-7, KORG MiniKorg 700s
Kommer faktiskt inte ihåg vilken av dem som var först!

Guud vad gammal jag är...

Nej, jag har inte kvar någon av dem

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-07-25 15:49

Korg mono/poly var min första , min senaste är en sidstation :ninja. Det gjordes bara 50 st ninjer så jag är glad, fet är den med.!

• Oregistrerad
  • 2002-07-25 19:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
Guud vad gammal jag är...

Visst.

Min första var en Buchla, 1.5 meters stor burk. _Så_ gammal är jag.

Jo och så den där i en väska. . . ehh . . Synthi hette den tror jag, med små nålar som man patchade med.

En MS20 går lös på runt 5000:- i dagsläget, svindyrt. I affär kostar en MS10 3900:-.

Min första synt heter Juno-106. Helt perfekt för min musik! Min nästa synt blir förmodligen en begagnad Clavia Modular kb eller Micro Modular.

Varför sätter alla överpriser på deras beggade syntar? Har letat efter en MC202 ett tag nu, går inte att få tag på en i fint skick under 4000:-, helt sinnessjukt.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-08-11 15:53

Första synten var en Roland D50 (precis när den kom ut å alla var fascinerade över kyrkorgelljudet). Har blivit lite småsugen på en igen...finns det egentligen en hårdare digitalsynth?

• Oregistrerad
  • 2002-08-16 23:24

Jag är ingen pianist precis, men har en gammal Juno-6 som jag lägger lite pålägg med ibland, i brist på bättre allvarligt talat. En kompis som lagt av med musik närmast "glömde" den här. Hur gammal är den egentligen? Är den kul för de riktiga synthspelarna? Kanske när man vill låta 80-tal antar jag.

En Juno-6 borde kunna tidsbestämas till 1983. Du kan ju alltid testa med kol14-metoden.

Min första synt var en Excel-O-Tone. En lite miniorgel i klass med Casio VL-1 eller vaffan den heter. Om inte den räknas så får vi gå på en Yamaha SPP-560 keyboard med "samplade PCM-trummor". Och om inte heller den räknas som synt så var det en splirrans ny Yamaha YS-200, och den såg störtfräsig ut. Fast jag hade den bara i ett par månader, sedan bytte jag in det och köpte en fabriksny V-50 för 13900:- Har fortfarande kvar den. Och den används! Har fått byta drivband till diskettenheten bara.

Man kanske skulle skaffa sig en såfan däringa CZ-1000..?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-21 12:52

Min första synt, och jag hävdar med bestämdhet att det var en riktig synt (för det är det), var en Casio CZ-101. Jag programmerade ljud som attan. Klart det var en synt. Den enda CZ-synt som inte är riktigt redig är den där CZ-230S men den är kool på sitt eget lilla vis.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-21 13:06

En Juno 6´a är riktigt bra faktiskt, men den behöver lite effekter för att komma till liv om du vill lägga pads. Ett stereodelay är inte dumt då, exempelvis. En phaser kan också ge den nytt liv. Nackdelen med Juno 6 är att den saknar minnesplatser, annars är det samma synt som Juno 60 och den betraktas allmänt som en liten klassiker. Trots detta finns tyvärr en annan nackdel och det är avsaknaden av interface. Man kan förse bägge med MIDI men det kostar så mycket att det nästan inte är värt det (ungefär lika mycket som syntarna är värda i sig själva, runt 3-4000). Så det bästa man kan göra med en Juno 6 är att göra som du, att spela in den manuellt. Vill man införliva den i sin MIDI-studio så är det bättre att sälja den och leta upp en Juno 106´a eller en Alphajuno (Juno 1, 2 eller MKS 50). Eller till och med en Clavia Nordlead 1 eller 2 (eller 3´an om plånboken vill). Dessa syntar har ungefär samma ljudkaraktär. Det finns fler som "fits the bill", en kul nykomling är ju A-Station från Novation, en rackmodul med gott om godis. K-station är klaviaturvarianten och de är trevligt billiga, 6995:- i nypris lite varstans. Har effekterna inbyggda och MIDI´t likaså. Jag tror det är ett bättre val än en Juno 6´a för de flesta, om man inte är nostalgisk förstås och älskar utseendet på den gamla Roland-synten. För det kan man ju onekligen göra ibland, trägavlar är härligt.

Min första synt var ett misstag.. en yamaha CS1x som jag sen lånade ut till en polare som nu inte hört av sig på snart ett år :| .. om nån hittar en stackars övergiven CS1x så är den nog min (och till salu)

Min första leksak va en Yamaha CS6X.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: volantiz:
Min första synt var ett misstag.. en yamaha CS1x som jag sen lånade ut till en polare som nu inte hört av sig på snart ett år :| .. om nån hittar en stackars övergiven CS1x så är den nog min (och till salu)

Polare?

...kräv tillbaka den fyrrrfan!

Japp, man skall ha tillbaka sina grejer man lånar ut. Säg till om du behöver hota din polare, vi hjälper gärna till.

hehe.. problemet är att jag inte vet hur man får tag på gossen.. var inte så nära polare direkt

aja.. nån gång.. när han som minst anar det!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-23 22:45

Min första synth köpte jag 1992... det var en Roland Juno 106.. Tyvärr hade den det vanliga felet på Juno syntharna... Fyrkants vågformen på en av rösterna var trasig! Sedan köte jag en Korg Polysix i USA för 1000 pix...

Nu har jag dessa synthar plus SH2, Polyvox, EMAX2, DX7-II.
Hello To Synthesizers

Min första synth var en Roland sh-1000 som jag fick av en kompis.
Han hade hittat den i en kontainer.
Den är riktigt värdelös, men jag har den fortfarande kvar... Man kan göra rätt knasiga och roliga analoga ljud med den. Ibland till och med användbara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-23 11:18

Min första var en Yamaha CS-10, den har jag fortfarande kvar och använder. Det är en riktig mys-synth som har ett förvånansvärt stort användningsområde.
Den och bröderna CS-5 och CS-15 är enligt mig troligen de bästa maskiner Yamaha någonsin skapat. Strax efter ligger väl DX7/27/11.

Kawai K1... Kul på sitt sätt, och bra klaviatur.

• Medlem
  • 2002-09-24 09:42

Min första var Poly800, inte direkt kul om man säger så......året var nog 86b :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2002-10-01 00:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: m:
Min första var en Yamaha CS-10, den har jag fortfarande kvar och använder. Det är en riktig mys-synth som har ett förvånansvärt stort användningsområde.
Den och bröderna CS-5 och CS-15 är enligt mig troligen de bästa maskiner Yamaha någonsin skapat. Strax efter ligger väl DX7/27/11.

Älskade iofs ljudet ifrån SY77:an när den kom... Skulle vilja ha en sådan med...

He he he, jag har en!!! Älskar ljudet "PickPad" som jag hittade på nätet. Otroligt snygg och tuff synt. Och nästan lika skön att spela på som en V-50.

Bevaka tråden