Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ES-2 vs NL3

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-02 22:28

ok vilken är bäst

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 22:34

1. Så kan man inte fråga - det finns inga raka svar.
2. Försök gärna skriva mer utförligt.

• Oregistrerad
  • 2003-01-02 22:54

ok ljudmässigt o enkelheten att editera.
+ priset förstås

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 22:58

Hur ska man då räkna vad Emagic-synten kostar?

Grovt tillyxade priser:

? eMac, ca 13000:-
? Logic, ca 7000:-
? ES-2, ca 3000:-

Summa cirka 23000:-

Ungefär samma som en NordLead III, va?

• Oregistrerad
  • 2003-01-02 23:03

jag räknar kallt med att alla har en dator +
ljudkort!
du klarar dig inte med endast med NL3.
nl3 ca 23.000:-
eMac, ca 13000:-
Logic, ca 7000:-

lite skillnad

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 23:12

Vissa väljer att jobba med hårdvarusyntar, vissa med mjukvarusyntar, men det finns ingen motsättning. Den som väljer mjukvarusyntar inser snabbt att det har sina begränsningar. Synten/syntarna är ju helt beroende av datorn. Och den som väljer hårdvarusyntar får andra problem att fightas med, men ingen av dem gör ett direkt dåligt köp. Det handlar om smak, tillvägagångssätt och en miljon andra saker. Och vad får dig att konstatera att "du klarar dig inte endast med NL3" ? Om jag råkar vara en duktig klaviaturkille som spelar i ett rockband, som inte gillar tanken på att jobba med datorer, rekommenderar du då ändå en Emagic ES-2? Tänk efter innan du är så kategorisk är du snäll. Vi ska försöka vara hjälpsamma och vänliga här på 99musik, inte kategoriska och burdusa.

• Oregistrerad
  • 2003-01-02 23:25

nej spelar man i ett rockband så själv klart inte ska man då köpa en es-2.
man kan vara en riktig guru på klaviatur men ska man göra musik hemma så måste man nästan ha en dator + ljudkort för att det ska bli något.
då räcker inte en NL3.
det va så jag menade så klart

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 23:37

Nu får du nog ta och lugna dig med dina uttalanden är jag rädd, för du är så ute och cyklar att jag blir mörkrädd. Tror du att musiken här i världen började i och med datorns intrång i tillvaron? Vad får dig att tro att man inte kan ha en Nord Lead III som enda instrument och ändå komma hur långt som helst? Man kan ju komplettera den med en liten sequencer (hårdvarudito, t ex Alesis MMT8) och komma hur långt som helst. Eller så kan man om man är snajdig på att lira komplettera med en portastudio, analog som digital. Eller spela in på någon gammal rullbandare. Eller femtioelva andra lösningar som jag inte ens orkar rabbla. Försök döva din hemmablindhet innan du postar kategoriska uttalanden är du snäll. Jag ber dig i all vänlighet.

• Oregistrerad
  • 2003-01-02 23:46

vad du är sur!!!
själv klart kan man komma hur långt som
helst med NL3+ div.men det blir ju lite lättare
med en dator.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 23:49

Jag är inte alls sur, men jag försöker kämpa med att hålla forumet i styr. Vill att vi ska vara någorlunda profesionella; läs: exempelvis inte kategoriska utan snarare öppensinniga.

• Oregistrerad
  • 2003-01-02 23:51

nog om detta vad har du för grejor
i din studio pf

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 23:59

Ett paket fiskpinnar med trumstockar till.

Skulle mycket gärna addera både Nord Lead III och Emagic ES-2 om jag hade resurserna.

Jag skulle klara mig riktigt långt endast på en nordlead 3:a .. jag klarar mig långt på endast en nord lead 1:a som inte ens är röstuppgraderad (när jag spelar me rockbandet)

Jag kör helst utan dator.. men nu använder jag dator.. dels pga att jag har ett par stycken som jag ändå var tvungen att inhandla till andra saker och tycker att det ändå fungerar ganska bra. Men i framtiden så ser jag mig själv använda dator endast som en grYM porta och som interface för att editera bråkiga syntar och effektboxar.

tänkte bara förtydliga att det faktiskt var en lite väl otydlig fråga.. jag skulle bli gängspöad om jag kommer in i replokalen med en mjukvarusynt som jag tänkt använda under repningen (hoppas jag ).. så jag tycker att en NL3:a vinner här.. 10 poäng mot ES2:ans 0 poäng

• Oregistrerad
  • 2003-01-03 10:46

ja om man spelar i ett band.
men hur är det som ljud källa.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-01-03 10:50

Om du har tänkt att lägga trummor och andra coola prylar så måste datorn va bättre, kanske en bärbar: det finns ju oxygen8 som ser ball ut och allt.

• Oregistrerad
  • 2003-01-03 10:55

just så

• Medlem
  • 2003-01-03 11:35

Det som är kul enligt mig med Nordarna oavsett version är att dom är lätta och roliga att jobba med, Medans ES-2 är lite puligare men annars en otrolig synth.
Pris diskusionen tänker jag inte ens kommentera då det är svårt att jämföra mellan dessa två, det hänger ju på vad du har innan.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-03 12:03

Jag vidhåller att diskussionen är helt irrelevant. Det är som att säga, "vad är bäst, en ny BMW eller en helikopter?" - ja, visst, bägge är transportmedel, men de är extremt olika varandra. Och man kan inte jämföra.

• Oregistrerad
  • 2003-01-03 12:19

sorry! att jag ställde en sån rak fråga!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-03 12:21

Det är lugnt. Det är bara det att mjukvarusyntar, i all sin fräckhet och användbarhet, är en helt annan falang än hårdvarusyntar.

1
Bevaka tråden